2024-03-29T17:23:45Z
https://barresybazargani.itsr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2304
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1392
11
58
ارزیابی و رتبهبندی تأمینکنندگان شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) در مدیریت زنجیرهتأمین سبز با استفاده از تکنیکهای MADM فازی
عبدالحمید
صفایی قادیکلایی
محمدرضا
طبیبی
فاطمه
حاجیآبادی
تأمینکنندگان جزء حیاتی یک سازمان هستند که میتوانند اثرات زیادی بر عملکرد آن داشته باشند. با افزایش نگرانیهای زیست محیطی و قوانین مربوط به محیط زیست، خریداران نیازمند آن هستند تأمینکنندگان، محصولات و موادی به آنها تحویل دهند که مسائل زیست محیطی را مدنظر قرار داده باشند زیرا سطح بالای عملکرد زیست محیطی که توسط یک شرکت به دست میآید ممکن است بوسیله عملکرد زیست محیطی ضعیف تأمینکنندگانش از دست برود. بنابراین انتخاب تأمینکنندگان مناسب، از اهمیّت بسیار زیادی در طول زنجیره تأمین برخوردار است. در یک مدل جامع انتخاب تأمینکننده، لازم است همه عوامل سنتی و زیست محیطی با هم ترکیب شده تا مناسبترین تأمینکننده که در همه جنبههای مهم، خوب عمل میکند شناسایی گردد.
تحقیق حاضر با استفاده از رویکرد ترکیبی ANP، DEMATEL و TOPSIS فازی به ارزیابی تأمینکنندگان شرکت دیزل سنگین در مدیریت زنجیره تأمین سبز پرداخته است. با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان شرکت دیزل سنگین ایران و با توجه به معیارهای مهم شناسایی شده و اوزان حاصله برای آنها در راستای ارزیابی تأمینکنندگان سبز (سازماندهی، عملکرد مالی، سطح خدمت، تکنولوژی و شایستگی سبز) تأمینکنندگان این شرکت رتبهبندی شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که تأمینکننده سوّم از بهترین شرایط برخوردار بوده و تأمینکنندگان اوّل و دوّم با اختلاف کمی از هم به ترتیب اولویتهای بعدی را کسب نمودند.
ارزیابی / رتبهبندی / مدیریت زنجیره تأمین سبز / ANP / TOPSIS / DEMATEL
2013
04
21
1
13
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13997_130f8e938186c1b5657fde543a44b136.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1392
11
58
ارائه چارچوب تعیین وضعیت رقابتی منابع سازمان براساس معیارهای کسب مزیت رقابتی
بهروز
ارباب شیرانی
آناهیتا
احمدی
محسن
شهریاری
در محیط کنونی کسب و کار، سازمانها در یک وضعیت رقابتی و پیچیده متأثر از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن، توسعه تکنولوژیکی و سرعت فزاینده انتشار تکنولوژیهای جدید قرار گرفتهاند و برای بقا و پیشرفت خود باید متفاوت از قبل عمل کنند؛ به ویژه، باید به دنبال منابع جدید مزیت رقابتی باشند. از این رو طی سالهای اخیر، مزیت رقابتی در مرکز بحث استراتژیهای رقابتی قرار گرفته و بحثهای زیادی درباره آن مطرح شده است. مسئلهای که دارای اهمیت زیادی میباشد این است که کدامیک از منابع سازمان میتوانند به ایجاد مزیت رقابتی منجر شوند. هدف اصلی این مقاله، ارائه چارچوبی است که قادر باشد منابع سازمان را بر اساس الگویی استاندارد طبقهبندی کرده و مشخص نماید که سازمان در کدام منابع دارای مزیت رقابتی میباشد. به این منظور از معیارهای استاندارد کسب مزیت رقابتی و همچنین زنجیره ارزش پورتر بهره گرفته شده است. این چارچوب میتواند به کلیه سازمانهایی که در فضای رقابتی فعالیت میکنند کمک زیادی نماید. نتایج پیادهسازی چارچوب مذکور در یک شرکت طراحی و پیادهسازی نرمافزار به عنوان مطالعه موردی بررسی گردیده است.
مزیت رقابتی/ مزیت رقابتی پایدار/ منابع سازمان/ زنجیره ارزش پورتر
2013
04
21
14
25
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13998_a809f5257f8a7af2ae31b188d0e430be.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1392
11
58
نقش مدیریت دانش در تکامل زنجیره تامین شرکت
محمد
طالاری
عباس
علیمحمدی
امروزه دانش و سرمایه فکری سازمان یک عامل اصلی رقابت است و از نگاهی دیگر این زنجیرههای تامین هستند که با هم رقابت میکنند بنابراین سازمانها میبایستی بکوشند به صورت یکپارچه هماهنگ با سایر اعضای زنجیره قابلیتهای رقابتی کل زنجیره تامین را بهبود دهند. در این مسیر موضوع مدیریت یکپارچه سرمایه دانشی زنجیره تامین نیز چه در بهبود ویژگیهای عملکردی زنجیره و چه در ارتقای انسجام زنجیره اهمیت دارد. مقاله حاضر ابتدا به بررسی زنجیره تامین و سیر تکامل آن پرداخته سپس مدیریت دانش و نقش آن در زنجیره تامین را مورد بحث قرار میدهد. مرور نظری ادبیات موضوع نشان میدهد که نقش مدیریت دانش در زنجیرههای تامین نه تنها انکارناپذیر بوده، بلکه با گسترش فنآوری اطلاعات و توسعه تجارت الکترونیک منجر به ورود زنجیره تامین به مرحله پنجم تکاملی خود شده است.
مدیریت دانش/ مدیریت زنجیره تامین/ سیر تکامل زنجیره تامین
2013
04
21
26
33
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13999_1678fb6571c93c32847f49bb111c8c4f.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1392
11
58
تحلیل هزینههای لجستیک با استفاده از مدل مفهومی و بررسی تأثیر اجرای مرحله اوّل طرح هدفمندی یارانهها بر هزینهها (مطالعههای موردی در شرکتهای کوچک و متوسط)
فهیمه
کریمینژاد
فرزاد
حقیقیراد
هدف از این پژوهش توسعه مدلی مفهومی برای بررسی و تحلیل هزینههای اثرگذار بر فرایند لجستیک، با اتکا به ادبیات موضوع در حوزه لجستیک و انجام مطالعههای موردی در شرکتهای کوچک و متوسط در صنایع شیمیایی و صنعت خودرو و در نهایت بررسی تأثیر طرح هدفمندی یارانهها بر هزینههای لجستیک شرکتهای مورد مطالعه است. نتایج نشان دهنده آن است که در سطح کلان هزینههای لجستیک به هفت دستۀ هزینههای حمل و نقل، نگهداری موجودی، انبارداری، پردازش سفارش و سیستمهای اطلاعات، جابهجایی، اندازه دسته سفارش و هزینههای مربوط به سطح خدمات مشتریان قابل تقسیم بوده، که بر اساس نوع صنعت برخی هزینهها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.
نتایج فرایند تحلیل بر روی هزینههای لجستیک در شرکتهای مورد مطالعه نشان میدهد که سهم عمده این هزینهها به هزینههای حمل و نقل و سرمایه موجودی اختصاص دارد. در مقایسه هزینههای لجستیک قبل و بعد از اجرای مرحله اوّل طرح هدفمندی یارانهها در شرکت تک ستاره این هزینهها 14/1 درصد و در شرکت فنرسازی زر 42/2 درصد در درآمد حاصل از فروش افزایش داشتهاند. بیشترین تأثیر اجرای طرح در این افزایش بر روی هزینههای حمل و نقل به دلیل آزادسازی قیمتهای حاملهای انرژی و هزینههای نگهداری موجودی به دلیل شرایط متغیر کسب و کار در ایران که شرکتها را وادار مینماید به دلیل ریسکهای بیرونی حجم موجودی انبارهای خود را افزایش دهند، است. بهینهسازی زمان و مقدار خرید، برنامهریزی در راستای کنترل لجستیک و ایجاد یکپارچگی در فعالیتهای کاهش هزینههای لجستیک از جمله راهکارهای مشترک در دو شرکت مورد مطالعه در جهت کاهش هزینههای لجستیک و در نهایت قیمت تمام شده محصولات هستند.
هزینههای لجستیک / مدل مفهومی هزینه / طرح هدفمندی یارانهها / راهکارهای کاهش هزینه
2013
04
21
34
54
https://barresybazargani.itsr.ir/article_14000_7ec5b9173f5e1156ad9ee6bf9ecc5500.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1392
11
58
بررسی نظری ارزشافزایی در زنجیرهتأمین با استفاده از منطق «ارائه خدمت-کسب برتری
میرزاحسن
حسینی
سیدمحمود
حسینی امیری
امروزه مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت بازاریابی هر دو از مدلها و اهداف صرفاً متمرکز بر کالاها و محصولات فاصله گرفتهاند و به سمت مدلها و اهداف متمرکز بر شبکههای ارزش، سهامی مشترک، تأمین خدمات و خلق ارزش حرکت میکنند. برخی از این حرکتها تحت تأثیر مفهومی معروف به نام منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" قرار گرفتهاند.
این مقاله بر آن است تا از منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" جهت تفکّر و اندیشه در مورد مدیریت زنجیره تأمین بر اساس تأمین خدمات استفاده کند که در آن کالاها به عنوان سازوکارهای تأمینکننده و توزیعکننده خدمات در نظر گرفته میشوند.
این تحقیق از نوع کاربردی است و از استراتژی تحلیلی-توصیفی جهت تجزیه و تحلیل موضوع تحقیق و از منابع کتابخانهای و پایگاه داده الکترونیک جهت گردآوری ادبیات نظری تحقیق استفاده گردید.
از نتایج تحقیق آن است که با استفاده از منطق "ارائه خدمت-کسب برتری" میتوان امکان درک آگاهانهتری از ماهیت حقیقی تبادل اقتصادی فراهم کرد تا نیاز به مدیریت زنجیره تأمین و نیز مدیریت بازاریابی را باز مهندسی کرد و آنها را به یک فرآیند و سیستم یکپارچهای همگرا کرد تا عملکرد سازمانی، ارزش مشتری و رفاه جامعه افزایش یابد.
منطق «ارائه خدمت-کسب برتری» / زنجیره تأمین / شبکههای ارزش / خدمات / یادگیری
2013
04
21
55
67
https://barresybazargani.itsr.ir/article_14001_699a3fafb7ae7ea625da87ed04b457b1.pdf
بررسیهای بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-7562
1392
11
58
بررسی عملکرد زنجیره عرضه پیاز در استان آذربایجان شرقی
محمد
خالدی
صنم
لطفی
غلامرضا
یاوری
پیاز یکی از محصولات عمده آذربایجان شرقی است. استان آذربایجان شرقی رتبه نخست تولید این محصول در کشور را دارا میباشد، که علاوه بر تامین نیاز استان، بخشی از نیازهای سایر استانها و همچنین خارج کشور را تأمین میکند. این محصول دارای مشخصاتی مانند دائمی بودن تفاضا برای آن، خواص غذایی و دارویی، شرایط خاص نگهداری و انبارداری است که آن را از دیگر محصولات متمایز کرده است. این مجموعه عوامل موجب شکاف عرضه و تقاضای پیاز و بروز نوسانات قیمتی و کمبود ذخیره در بازار میشود. بنابراین، لزوم مطالعه و بررسی زنجیره عرضه و بازار پیاز دارای اهمیت است. با توجه به اهمیت موضوع و به دلیل سهم بالای استان آذربایجان شرقی، این استان به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است. از این رو، در این مقاله نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید زنجیره عرضه پیاز، با استفاده از مدل پورتر – به عنوان چارچوب مطالعه رقابتپذیری –مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به نتایج بهدست آمده، راهکارها و پیشنهاداتی برای بهیود زنجیره عرضه و رفع موانع و مشکلات آن ارائه شده است.
زنجیره عرضه / پیاز / تحلیل SWOT / استان آذربایجانشرقی
2013
04
21
68
79
https://barresybazargani.itsr.ir/article_14002_3a036a858a3746ac1821cf6b212580d6.pdf