TY - JOUR ID - 255044 TI - بررسی رابطه بین شیوه‌های مدیریت دانش و نوآوری در سازمان با در نظر گرفتن متغیر میانجی کاربرد دانش (مورد مطالعه: شرکت پتروشیمی ماهشهر) JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - مجدم کوچک, مسلم AU - شفیعی, ساناز AU - سهرابی, نسرین AD - گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران AD - هیات علمی دانشگاه پیام نور AD - گروه شیمی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 21 IS - 120 SP - 49 EP - 62 KW - شیوه‌های مدیریت دانش / نوآوری / کاربرد دانش / شرکت پتروشیمی ماهشهر DO - 10.22034/bs.2022.558281.2604 N2 - هدف: در عصر دانایی محوری، نوآوری به یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی سازمان‌های پیشرو تبدیل شده است. از این رو این سازمان‌ها تلاش می‌کنند برای حفظ جایگاه رقابتی خود عملکرد نوآورانه خود را توسعه دهند. یکی از روش‌های مؤثر در این زمینه اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش و کاربردی نمودن دانش در سازمان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شیوه‌های مدیریت دانش و نوآوری در سازمان با در نظر گرفتن متغیر میانجی کاربرد دانش در شرکت پتروشیمی ماهشهر می‌باشد. روش: این پژوهش از نظر روش، توصیفی- پیمایشی می‌باشد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان شرکت پتروشیمی ماهشهر به تعداد 20000 نفر است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری تحقیق، پرسشنامه بوده و برای اندازه‌گیری روایی پرسشنامه‌ها از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ با مقدار 0.82 محاسبه گردید. داده‌های گردآوری شده بر اساس تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرم‌افزار AMOS مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که شیوه‌های مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری و کاربرد دانش و کاربرد دانش بر عملکرد نوآوری تأثیر داشته است. نتیجه‌‌گیری: با به کارگیری سیستم‌های مختلف دانشی در شرکت پتروشیمی می‌‌توان میزان نوآوری به ویژه در زمینه توسعه خدمات و محصولات خلاقانه را بهبود بخشید و در این میان با بهره‌گیری از تجربیات دانشی قبلی و نیز بازخوردهایی که از پروژه‌های مختلف می‌توان کسب کرد، توانایی ایجاد نوآوری بیشتر خواهد شد. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_255044.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_255044_04a30a3e12157220dbca7d35712822d6.pdf ER -