TY - JOUR ID - 255041 TI - تأثیر هوش تجاری و مؤلفه‌های آن بر ایجاد و توسعه یک سازمان چابک JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - پیران, فاطمه AU - شهرکی, علیرضا AU - بنی هاشمی, سید علی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران AD - دانشیارگروه مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران AD - استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 21 IS - 119 SP - 119 EP - 134 KW - هوش تجاری / سازمان چابک / بانک ملی ایران DO - 10.22034/bs.2022.557311.2591 N2 - هوش تجاری مجموعه راه‌کارهایی است که به درک بهتر مدیران از شرایط کسب‌وکار کمک می‌کند. چابکی سازمانی، پاسخی است آگاهانه و جامع به نیازهای در حال تغییرِ در بازارهای رقابتی و کسب موفقیت از فرصت‌هایی که سازمان به دست می‌آورد. چابکی نتیجه آگاهی همه جانبه از تغییرات (شناسایی فرصت‌ها و چالش‌ها) در داخل و خارج از سازمان است که علی رغم استفاده از منابع برای پاسخگویی به این تغییرات توانایی پیاده‌سازی آنها در سازمان را دارد. هدف از پژوهش بررسی تأثیر هوش تجاری و مؤلفه‌های آن بر چابکی سازمانی در بانک ملی شهر زاهدان می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف و گردآوری داده‌ها کاربردی و پیمایشی است. تعداد نمونه آماری پژوهش حاضر 120 نفر از کارکنان کلیه شعب بانک ملی زاهدان می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه هوش تجاری پروویچ در سال 2012 بود. در این پژوهش برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss نسخه 24 استفاده شد. یافته‌های تحقیق با استفاده از آزمون‌های تی‌استیودنت و کولموگروف- اسمیرنف نشان از ارتباط معنادار بین هوش تجاری و چابکی سازمانی در بین شعب بانک ملی شهر زاهدان است. نتایج پژوهش نشان داد متغیر هوش تجاری بر چابکی سازمانی و ابعاد آن تأثیر معناداری دارد. همچنین بیشترین تأثیر هوش تجاری بر بعد شایستگی در چابکی سازمانی است.با توجه به نتایج حاصل، به‌منظور بهبود وضعیت چابکی و عملکرد سازمانی در بانک ملی از طریق ارتقاء هوش تجاری و چابکی سازمان، پیشنهاد‌هایی کاربردی و قابل‌اجرا ارائه‌شده است. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_255041.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_255041_22901ddeb3ae6784a45ccab51fbdc616.pdf ER -