TY - JOUR ID - 254035 TI - تبیین عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی سبز در صنعت فروشگاه‌های زنجیره ای JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - طاهرپوران, فرشته AU - عابدی, حسین AU - حاجی کریمی, بابک AD - گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 20 IS - 117 SP - 37 EP - 57 KW - توسعه بازاریابی سبز / سلامت مصرف‌کننده / صنعت فروشگاه زنجیره‌ای DO - 10.22034/bs.2022.547611.2480 N2 - . هدف اصلی این پژوهش تبیین و بررسی عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی سبز در صنعت فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای شهر تهران بوده که تحقیق کاربردی با رویکرد کمی و استراتژی توصیفی-پیمایشی بوده جامعه آماری شامل 2552 نفر از مشتریان مراکز خرید که حداقل سه بار از محصولات سبز استفاده نموده‌اند. حجم نمونه به تعداد 376 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع شده و در نهایت 362 نمونه پس از غربالگری داده‌ها جهت تجزیه و تحلیل با روش مدلسازی معادلات ساختاری واریانس محور و نرم‌افزار Smart PLS3.2 استفاده شده است. نتایج پایایی و روایی همگرا و واگرا مدل تحقیق از وضعیت مطلوبی برخوردار و کل مدل به شکل مناسبی تبیین و شاخص برازش مدل مورد تأیید می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، آمیخته بازاربابی، ارزش، اطمینان، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی تعاملی، برندسازی، عوامل محیطی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر توسعه بازاریابی سبز تاثیر معناداری ندارند اما بهبود کیفیت تولید و مدیریت دانش بر توسعه بازاریابی سبز تاثیر معناداری و مثبت دارند و درصورت تغییر یک واحد در این متغیرها به ترتیب 0.321 و 0.281 واحد در همان جهت توسعه بازاریابی سبز تغییر می‌کند. بنابراین این عوامل برای موفقیت در اجرا و توسعه بازاریابی سبز باید مورد توجه باشند. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_254035.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_254035_712ca62c7ee611e34b6347d0a1fd1604.pdf ER -