TY - JOUR ID - 247040 TI - نگاهی به ساختار بازار جهانی فرش و برخی اشارات سیاست‌گذاری JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - باشکوه, محمد AU - حق وردی زاده دهلیق, ابوالفضل AD - دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه محقق اردبیل Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 111 SP - 1 EP - 26 KW - فرش دستباف / کشور هدف / صادرات / تصمیمگیری کمی / ساختار بازار DO - 10.22034/bs.2022.247040 N2 - صادرات فرش دستباف ایران طی سال‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته و این رقم در سال اخیر به کمتر از یک‌دهم صادرات دهه پیش رسیده است. شناخت درست از وضعیت بازار جهانی فرش و تعیین صحیح اهداف صادراتی و انتخاب درست کشورهای هدف می‌تواند به صادرکنندگان فرش ایرانی در انتخاب مناسب بازارهای هدف و بازپس‌گیری سهم بازار ایران کمک شایانی کند. در این راستا هدف از این مطالعه در ابتدا شناخت ساختار جهانی بازار فرش و در وهله بعدی تعیین کشورهای هدف صادراتی فرش ایران است. این مطالعه مجموعه‌ای از شاخص‌ها از قبیل متوسط صادرات پنج ساله فرش ایران به کشورهای هدف، میزان رشد GDP، میزان درآمد سرانه کشورها، میزان واردات کل آن کشور، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم، میزان واردات فرش دستباف و نرخ تعرفه گمرکی کشورهای مختلف را در نظر گرفته و با روش تصمیم‌گیری شانون و تاپسیس به ارزیابی 36 کشور هدف برای ایران پرداخته است. نتایج یافته‌های تحقیق نشان داد کشورهای آمریکا، چین، آلمان، برزیل، پاکستان، امارات، تایلند، انگلستان، ژاپن و لبنان به‌عنوان برترین مقاصد صادراتی کشور مطرح هستند. این یافته‌ها می‌تواند به فعالین و صادرکنندگان فرش دستباف ایران جهت بهبود صادرات محصولات خود در بعد شرکتی و افزایش ارزآوری، افزایش اشتغال و بهبود تراز تجاری در بخش ملی کمک شایانی کند. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_247040.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_247040_380d4e00d9e44c54d6658ff099e6eb12.pdf ER -