TY - JOUR ID - 246803 TI - تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن (مطالعه موردی: شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار) JO - بررسی‌های بازرگانی JA - BS LA - fa SN - 2676-7562 AU - صالحی, مهرداد AU - صداقت, شهباز AU - خسرو کیا, خسرو AD - استادیار گروه حسابداری، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران. AD - مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران AD - کارشناس ارشدگروه حسابداری، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 19 IS - 107 SP - 77 EP - 88 KW - کیفیت سود / ساختار رقابت بازار محصول / صنایع همگن و ناهمگن DO - 10.22034/bs.2021.246803 N2 -    هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری‌ پژوهش ۲۴۵ شرکت فعال سال‌های 1397-۱۳۸۶ است. نمونه آماری بر مبنای رقابت بازار محصول و همگن بودن به دو گروه تقسیم شده‌اند. جهت آزمون فرضیه‌ها، با توجه به نتایج آزمون‌های هاسمن و بروش- پاگان و وجود خودهمبستگی سریالی، مدل داده‌های ترکیبی با اثرات تصادفی انتخاب و برای تخمین از روش تعمیم‌یافته داده‌های ادغام‌شده PGLM استفاده گردید. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که هر چه تمرکز در بازار محصول بیشتر باشد، کیفیت سود کمتر خواهد شد. همچنین شرکت‌هایی که در صنایع متمرکز اما در محیط همگن رقابت می‌کنند، نسبت به شرکت‌هایی که در صنایع متمرکز و محیط ناهمگن رقابت می‌کنند، رقابتی‌تر هستند و نسبت به شرکت‌هایی که در یک محیط ناهمگن رقابت می‌کنند، سطح کیفیت سود بالاتری دارند. UR - https://barresybazargani.itsr.ir/article_246803.html L1 - https://barresybazargani.itsr.ir/article_246803_5aee898ef9967d56a86f4a6146552d4d.pdf ER -