موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
بررسی ویژگیهای مبلمان مؤثر در ایجاد وفاداری مراجعین به رستوران
8
19
FA
هلیانه
ملکی پور
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
helianeh.malekipour@gmail.com
نیلوفر
شادمهری
0000-0002-6935-7791
استادیار، طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، تهران، ایران
shadmehri.id@gmail.com
مراجعه به رستورانها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و به تبع آن تعداد رستورانها نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. به همین دلیل جذب مشتری و تبدیل آنها به مشتریهای وفادار برای رستوراندارها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، رسیدن به ویژگیهای مبلمانی است که در فضاسازی رستوران مورد استفاده قرار گیرد و بتواند در ایجاد دلبستگی نسبت به رستوران نقش جدی ایفا کند، به نحوی که در مشتریان برای مراجعات بعدی ایجاد وفاداری نماید. در این پژوهش که یک پژوهش کاربردی و کیفی است، روایی و پایایی ابزار پیمایش توسط روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ سنجیده شده و یافتهها با نرمافزار spss22 تحلیل شدند. با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه 45 نفر از افرادی که بیش از دو بار در ماه به رستوران میروند، 10 نفر از کارکنان رستوران که بر رفتار مشتریان تسلط داشتند و 50 ساعت-نفر رفتارنگاری مراجعین به رستوران در دو منطقه شمال و شمال غرب تهران و مطالعه بر روی مسیرهای حرکتی آنها انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد، برای حصول هدف، لازم است مبلمان دارای 12 ویژگی باشد که میتوان آنها را در سه گروه: وجود شرایط راحت و آرامبخش، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و ایجاد داستانهایی با تم عاطفی بین مراجعین و فضای رستوران، دستهبندی نمود. (05/0>p)
رضایت مشتری / روایتگری/مبلمان رستوران/وفاداری مشتری
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37282.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37282_2cb2214c89e786fbd1643bb8a1a1120e.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تمایل افراد به خرید کالاهای سبز
20
32
FA
مهدی
بشیرپور
0000-0001-5964-9662
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی/دانشگاه علامه طباطبائی
mahdibashirpour@gmail.com
محمود
محمدیان
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
mohammadiann@gmail.com
بازاریابی سبز، یکی از مفاهیم نوین بازاریابی است که پل اشتراکی بین منافع جامعه و منافع شرکت میباشد و علاوه بر سودآوری بر حفظ محیط زیست نیز تمرکز دارد. اما برای نهادینهسازی دیدگاههای مرتبط با این نوع از بازاریابی لازم است که دیدگاههای جامعه به سمت مصرف کالاهای سبز سوق پیدا کند. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر بر خرید کالاهای سبز پرداخته و شش عامل شناسایی شدند که شامل آمیخته بازاریابی سبز، رضایتمندی از محصولات سبز، دانش محیط زیستی، توصیه شفاهی استفاده از محصولات سبز، برندسازی سبز و فشارهای اجتماعی برای مصرف کالای سبز بودند. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی - همبستگی بوده است. برای بررسی تأثیر عوامل با استفاده از پرسشنامه، رفتار 384 نفر از شهروندان شهر تهران که سابقه استفاده از کالای سبز داشتهاند بررسی شد. نتایج نشان داد که همه عوامل در تمایل مشتریان به مصرف کالاهای سبز مؤثرند اما دانش محیط زیستی نقش مهمتری را در این زمینه ایفا میکند
بازاریابی سبز,برند سازی سبز,دانش محیطزیستی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37283.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37283_d612ba45c2bceeeb91247e418ae25452.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
اثر هوش رقابتی بر بازارگرایی و کارآفرینی (مطالعه موردی:در باشگاههای خصوصی اصفهان)
33
44
FA
رسول
نظری
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
nazarirasool@yahoo.com
مهرالسادات
قفقازی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)
ghafghazym1@gmail.com
افزایش تعدد عوامل تعیینکننده موفقیت در بازار، حضور و ظهور رقبای قدرتمند و تازه وارد متعدد، تغییر مداوم سلایق مشتریان و افزایش سطح انتظارات، باشگاههای ورزشی را با مخاطرات متعددی روبهرو کرده است. بنابراین، امروزه داشتن هوشمندی رقابتی اساس بقای باشگاههای ورزشی است. هدف از پژوهش حاضر، اثر هوش رقابتی بر بازارگرایی و کارآفرینی در باشگاههای خصوصی اصفهان بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی است که از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، ضمن اینکه جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری کلیه مشتریان باشگاههای خصوصی اصفهان در سال 1395 به تعداد 750 نفر بودند. با استناد به فرمول کوکران تعداد 254 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای هوشمندی رقابتی نواک (2012)، کارآفرینی کردنائیج (1388)، بازارگرایی نرور (1990) استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصین، پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0، 91/0، 92/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تحلیل مسیر معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها حاکی از آن است که برازش مدل ساختاری ضرایب t برای تمامی رابطههای تحقیق بیشتر از 96/1 بهدست آمده است (37/6، 10/2، 69/11)، میتوان مناسب بودن برازش مدل معادلات ساختاری را تأیید نمود. به طور کلی میتوان اذعان نمود مدیران باشگاهها باید از هوشمندی رقابتی برخوردار بوده و بازارگرایی و رویکردهای کارآفرینی را برای بقای باشگاه خود مد نظر قرار دهند.
هوش رقابتی,بازارگرایی,کارآفرینی,باشگاه خصوصی,ورزش
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37284.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37284_4aac971dc44859637d9aa7a8f9b11c45.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
پایان جنگ بین فروش و بازاریابی
45
59
FA
سید امید
آقامیری
مدیر بهرهبرداری شرکت توسعه گردشگری ایران و مدرس هتلداری دانشگاه
aghamiri_omid@yahoo.com
عباس
بیدگلی
معاون بهره برداری و خدمات شرکت توسعه گردشگری ایران و مدرس هتلداری دانشگاه
bidgoli@hoteldaran.com
در بسیاری از شرکتها، همیشه پس از یک فروش ناموفق، میان واحد فروش و بازاریابی بحث و جدلی بهوجود میآید. فروشندگان، بازاریابان را متهم به برنامهریزی اشتباه میکنند و بازاریابان، فروشندگان را مقصر میدانند که نتوانستهاند ارتباط مؤثری با مشتریان برقرار نمایند که فروش با شکست مواجه شده است.<br /> در نتیجه یک عدم هماهنگی میان دو واحد در شرکت بهوجود میآید و تنها نتیجه آن، افزایش هزینههای ورود به بازار، کاهش سهم فروش و ... میباشد.<br /> در اینجاست که کاتلر و همکارانش پیشنهاد دادند که باید یک ارتباط جدید میان این دو واحد در شرکتها بهوجود آید تا با استفاده از تجربیات این دو واحد، برنامهریزیهای دقیقتری برای فروش محصولات صورت پذیرد.<br /> کاتلر پیشنهاد میدهد که در قدم اول باید ارتباط بین این دو واحد بیشتر شود.<br /> سپس افراد این دو واحد در شرکت با یکدیگر ادغام شده و با بررسی عملکرد آنان و راهاندازی سیستم مشترک ارزیابی عملکرد، ارتباط یکپارچه بین این دو واحد ایجاد شود و بدینترتیب بتوانند در یک محیط رقابتی با سایر رقبای خود رقابت نمایند.
فروش,بازاریابی,قیف خرید
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37285.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37285_abc4beec76b6185b6d3f4f2f5b2f973a.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
یکپارچهسازی سیستمهای مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR) بر عملکرد اقتصادی (مطالعه موردی: پتروشیمی مارون ماهشهر)
60
78
FA
سید محمدرضا
داودی
استادیار گروه مدیریت ، واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان ، ایران.
smrdavoodi@ut.ac.ir
محسن
احمری
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی( گرایش استراتژیک)، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
mohsen_ahmari@yahoo.com
الهام
غلامیان
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ،گرایش سیستمهای اقتصادی-اجتماعی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
elhamgh35@yahoo.com
مسئولیت اجتماعی شرکتها در دهه اخیر به مسأله غالب و مسلط حوزه اداره شرکتها تبدیل شده است و شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی مسئولیت در برابر اجتماع و محیط اجتماعی را جزیی از استراتژی خود میبینند. مسئولیت اجتماعی شرکتها به فرایندهای کسب و کار یکپارچه، با ایجاد شیوههای نوآورانه در آنها، به ایجاد بهبود در سازمان کمک میکند. این بهبود داخلی را میتوان به عنوان یک بهبود در بهرهوری و کنترل از طریق آموزش و درک مشارکت کارمند ایجاد نمود. به علاوه، این بهبود، مستلزم بهره برداری از همافزایی و مزایای ناشی از یکپارچهسازی سیستمهای مختلف مدیریت میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی یکپارچهسازی سیستمهای مدیریت مسئولیت شرکتها (CSR) بر عملکرد کارکنان عملیاتی پتروشیمی مارون ماهشهر است. جامعه آماری پژوهش کارکنان عملیاتی بوده و نمونه با فرمول کوکران 348 نفر تعیین گردید. دادهها با پرسشنامه طیف لیکرت جمعآوری گردید. روایی از نوع تحلیل عاملی تأییدی و پایایی با آلفایکرونباخ به میزان 91/. مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Lisrel تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش بیانگر آن است که یکپارچهسازی سیستمهای مدیریت مسئولیت اجتماعی بر ارتقاء و جهش سازمانی، بهبود داخلی سازمان و عملکرد اقتصادی تاثیر مثبت دارد.
یکپارچه سازی سیستمهای مدیریت,مدیریت استاندارد,مسئولیت اجتماعی شرکتها,پتروشیمی مارون ماهشهر
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37286.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37286_9b807867667dd6060fa581f83efc9750.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
بررسی نقش رسانه های اجتماعی در زمینه صادرات؛ مطالعه موردی صنایع صادارتی استان زنجان
79
96
FA
اصغر
اختری
دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
akhtari.asghar@gmail.com
هما
درودی
دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
homa_doroudi@yahoo.com
با توجه به اهمیت بالای صادرات برای اقتصاد کشور و همچنین نقش پررنگ کاربردهای رسانههای اجتماعی در بیشتر زمینهها به خصوص بازرگانی و تجارت، از این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش عوامل موثر در پذیرش و قصد استفاده از رسانههای اجتماعی با توجه به نقش تعدیلی وابستگی به صادرات در شرکتها و صنایع صادراتی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران بخش بازرگانی و صادرات شرکتهای صادرکننده در استان زنجان میباشد. در تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و برای آزمون فرضیههای مدل از تکنیک مدلسازی ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد متغیر اعتقاد به قابلیتهای رسانههای اجتماعی بر روی متغیرهای نگرش به رسانههای اجتماعی و قصد استفاده از رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت معنیداری دارد. همچنین نگرش به رسانههای اجتماعی نیز بر روی متغیر قصد استفاده از رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت معنیداری دارد. اما نتایج بهدست آمده نشان میدهد که در شرکتهای مورد مطالعه متغیر تعدیلگر وابستگی به صادرات بر روی روابط بین سایر متغیرها تاثیر مثبت معنیداری ندارد
اعتقاد به قابلیت های رسانه های اجتماعی,نگرش استفاده از رسانه های,قصد استفاده از رسانه های اجتماعی,وابستگی به صادرات
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37287.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37287_086812308ccad28bd84ef0f8e2810ffa.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
راهکارهایی برای توانمندسازی کسب و کارهای تعاونی( مورد مطالعه: تعاونی های طیور استان همدان )
97
113
FA
احمد
یعقوبی فرانی
استادیار گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی. دانشگاه بوعلی سینا
yaghoubi@basu.ac.ir
مهسا
معتقد
دانشجوی دکتری توسعه کشاورزی. دانشگاه تهران
mahsamotaghed40@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهایی برای توانمندسازی تعاونیهای طیور در استان همدان به شیوه تحقیقات پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق 54 نفر از اعضای هیأت مدیره تعاونیهای طیور بودند. پرسشنامه مهمترین ابزار جمعآوری اطلاعات در تحقیق حاضر بود که روایی آن توسط متخصصان فن مورد تأیید قرار گرفت و برای بررسی پایایی آن نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که رقم میانگین 85/0 بهدست آمد. روشها و تکنیکهای آماری مورد استفاده در این تحقیق مشتمل بر روشهای توصیفی و تحلیلی بود که در قالب نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL8.8 انجام شد. با بهرهگیری از تکنیک تحلیل عاملی، راهکارهای توانمندسازی تعاونیهای طیور در چهار دسته کلی شامل «اصلاح نظامهای حمایتی»، «توانمندسازی مدیران تعاونیها»، «توسعه آموزش و تحقیقات» و «اصلاح ساختار تولید و مصرف» دستهبندی شدند که در مجموع 56 درصد از تغییرات واریانس متغیرهای مربوط به راهکارهای توانمندسازی تعاونیهای طیور را تبیین نمودند. بهمنظور بررسی اعتبار سازهای پرسشنامه و برازش الگوی اندازهگیری سازه «راهکارهای توانمندسازی تعاونیهای طیور» دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار LISREL8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شاخصهای نیکویی برازش برای سازه «راهکارهای توانمندسازی تعاونیهای طیور» (RMSEA=0.011, AGFI=0.90, GFI=0.86) تناسب کامل الگو با دادههای مشاهده شده را تأیید نمودند. بر مبنای یافتههای تحقیق، توصیههایی برای اصلاح و تقویت نظامهای حمایتی، مدیریت تعاونی، مدیریت نظام تولید و بازاریابی و بهبود بهرهوری ارائه شده است.
تعاون,توسعه تعاونی,تعاونیهای طیور,توانمندسازی,استان همدان
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37288.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37288_29265d62ea0f089196f9a9b89a555a6d.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
17
97
2019
09
23
مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل مؤثر مدیریت تداوم کسبوکار در شرکتهای کوچک و متوسط
114
130
FA
محمد رضا
رخیده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-بینالملل دانشگاه ایلام
m.reza.rokhide70@gmail.com
عباس
ابراهیمی
دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران
احمد
خمشآیا
کارشناس ارشد مدیریت دولتی-گرایش تحول دانشگاه ایلام
امروزه شرکتهای کوچک و متوسط(SME) بهعنوان عامل رشد کشورها معرفی میشوند. یکی از مهمترین مفاهیم موجود در این شرکتها مفهوم مدیریت تداوم کسبوکار (BCM) است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ایجاد درک بهتری از نحوه کارکردBCM توسط این شرکتها و نیز نشان دادن نیازهای کمک به آنها است. هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای تداوم کسبوکار شرکتهای کوچک و متوسط (در سطح شهر تهران) با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری از این مؤلفههاست. با مصاحبه مدیران شرکتهای تولیدی موادغذایی، ماشینآلات ایران خودرو و با همکاری اساتید دانشگاه تهران که بر موضوع پژوهش تسلط علمی و عملی داشتند، بهره گرفته شد. نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل کار تیمی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی و مدیریت اجرایی دارای بالاترین تاثیر و کمترین وابستگی را در بین سایر عوامل دارا هستند.
تداوم کسب وکار,مدلسازی ساختاری- تفسیری,شرکت های کوچک و متوسط
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37289.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_37289_5e185b8d6f6d6ee2d977e2f4c296eb4e.pdf