موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
شناسایی عوامل موثر بر حضور موفق شرکتهای صادرکننده ایرانی در بازارهای خارجی
1
15
FA
علی اشرف
احمدیان
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
aliashrafahmadian@gmail.com
مهرداد
پارسامنش
دانشجوی دکترای علوم اقتصادی دانشگاه تهران
mehrdadpze@yahoo.com
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر حضور موفق شرکت های صادرکننده ایرانی در بازارهای خارجی می باشد .ابتدا با مطالعات کتابخانه ای راهبردهای بین المللی شدن بنگاهها و همچنین عوامل موثر بر حضور موفق در بازارهای جهانی تبیین و در شرکت های صادرکننده محصولات پلی پروپیلن آزمون و پس از اولویت بندی راهبردها ، مهمترین انگیزه های مدیران از حضور در بازار های خارجی مورد بررسی قرار گرفت.<br />بر مبنای یافته های تحقیق استراتژی های مورد استفاده بنگاه های تولید کننده و صادر کننده کشور به ترتیب عبارتند از : صادرات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اعطای امتیاز و پیمان های استراتژیک .نتایج همچنین نشان می دهد ، انگیزه مدیران بنگاه ها برای حضور در بازارهای خارجی شامل افزایش فروش، سود کوتاه مدت، سود بلند مدت، ارتقاء تکنولوژیکی، آمادگی برای جهانی شدن و کسب موفقیت جهانی می باشد. یکی از یافته های دیگر پژوهش حاکی از آن است که جهانی نگر بودن مدیران می تواند به یک مزیت رقابتی پایدار تبدیل شده و عملکرد بنگاه ها را ارتقا بخشد. <br />وجود رابطه بین تعهد مدیران به صادرات و نگرش آنها به نحوه حضور در بازارهای جهانی از یک طرف و شاخص های عملکرد بین المللی از طرف دیگر از یافته های دیگر پژوهش حاضر است.
راهبردهای بین المللی,پلی پروپیلن,مدیران جهانی نگر,تعهد به صادرات,بازارهای جهانی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25148.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25148_d8d444e3a87bfe6352d5b91d4ada4228.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
تجزیه و تحلیل استراتژیهای توسعه صادرات به کشورهای آسیای میانه با مدل SWOT در راستای برنامه ششم توسعه
16
28
FA
سید علی
بنی هاشمی
مربی، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور
banihashemi1120@gmail.com
مهدی
ثقفی
مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور
saghafi.ma@skpnu.ac.ir
موقعیت راهبردی ایران نسبت به کشورهای آسیای میانه، فرصت مناسبی برای نیل به اهداف و برنامههای توسعهای کشور از مرزهای شرقی به وجود میآورد. هدف این پژوهش، تدوین راهبردهایی برای نیل به اهداف توسعه صادرات مندرج در برنامههای توسعهای کشور است. در این پژوهش، با مطالعه و استخراج عوامل مؤثر بر صادرات به کشورهای آسیای میانه، وزندهی و اولویتبندی آنها توسط خبرگان شرکتهای بازرگانی، متخصصین در دستگاههای دولتی مرتبط و تشکل صادراتی، رویکرد مناسب جهت توسعه صادرات تدوین گردیده است. این راهبردها توسط تیم برنامهریزی راهبردی شامل خبرگانی از بخش تجارت خارجی سازمان بازرگانی، امور بین-المل استانداری خراسان رضوی، مدیریت بازارچههای مرزی و همچنین مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سرخس، پیشنهاد، ارزیابی و اولویتبندی شده است. نتایج مطالعات نشان میدهد که مناسبترین رویکرد در تدوین راهبردهای توسعه صادرات به کشورهای آسیای میانه، رویکرد تهاجمی بوده و نتایج حاصل از تدوین و اولیتبندی راهبردها نشان داد که راهبردهای «بهبود خدمات بانکی و بیمهای برای صادرات کالا و خدمات»، «ارائه مشوقهای صادراتی»، و همچنین «بهبود زیرساختهای صادراتی اعم از زیرساختهای حمل و نقل»، از بالاترین اولویتهای راهبردی صادرات به حوزه مذکور قلمداد شدهاند. نتایج این پژوهش میتواند راهنمای برنامهریزان در تدوین سیاستها و اجرای آنها در منطقه به ویژه در آسیای میانه باشد.
برنامهریزی راهبردی,راهبردهای توسعه صادرات,آسیای میانه
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25157.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25157_3a080c4cd0ff1f8eb2785dc3dd8b3256.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
شناسایی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی صادرات فرش دستباف ایران (مطالعه موردی: فرش دستباف اصفهان)
29
39
FA
سیدسعید
میرواحدی
استادیار گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران (نویسنده مسئول)
mirvahedi@atu.ac.ir
محمدتقی
طغرایی
دکتری مدیریت کارآفرینی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
m.toghrayee@gmail.com
زهرا
سنجریان
کارشناسیارشد کارآفرینی فرهنگی دانشکده کارآفرینی هنر و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان
coral.marya@yahoo.com
فرش دستباف ایران، از منابع مهم درآمدهای ارزی و از اقلام مهم صادراتی کشور است. متأسفانه در یک دهه اخیر، دوران افول و رکود شکنندهای در صادرات فرش دستباف ایران و به ویژه اصفهان بروز نموده است. از جمله دلایلی که فرش دستباف ایران در بازار جهانی دچار افول شده است، عدم شناخت فرصتهای کارآفرینانهی صادرات آن است. از این رو شناسایی عاملهای مؤثر بر تشخیص فرصت در این حوزه موضوع بسیار با اهمیتی بوده و در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزهی صادرات فرش انجام شده است. دانش پیشین، احساس خودکارآمدی، آموزش و مربیگری، جستوجوی منظم فرصتها، شبکه ارتباطات اجتماعی، جریانهای اطلاعاتی، خلاقیت، یادگیری اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه عواملی هستند که پس از بررسی پیشینهی تحقیق، در این پژوهش مد نظر و مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی که به روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش برای سالهای 1390 الی 1394 حدوداً 50 صادرکننده فرش در شهر اصفهان بوده و 42 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای دسترسی به اعضای نمونه از روش گلوله برفی استفاده شده است. روش تحقیق آمیخته و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. نتایج پژوهش نشان داد، شبکه ارتباطات اجتماعی، هوشیاری کارآفرینانه، نیروهای پیشبرنده، احساس خودکارآمدی، دانش پیشین و آموزش و مربیگری در شناسایی فرصتهای کارآفرینانهی صادرات فرش دستباف اصفهان اثرگذاری بیشتری دارند و عوامل دیگر، بر تشخیص فرصت در این حوزه کمتر اثرگذار هستند.
تشخیص فرصت,صادرات فرش,فرش دستباف اصفهان,فرصتهای کارآفرینانه
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25158.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25158_830f0460f777fd18d5f4ea000d6a3585.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
ارزیابی شیوه شناسایی و تشخیص کشورهای در حال توسعه در سازمان تجارت جهانی
40
54
FA
علی
رضائی
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز
ali62rezaee@gmail.com
از آنجا که اعضای در حال توسعه سازمان تجارت جهانی میتوانند از رفتار ویژه و متفاوت دیگر اعضا بهرهمند گردند، تشخیص این قبیل کشورها همواره از اهمیت بسیار برخوردار بوده است. هرچند روشهای متعددی در این فرایند تشخیصی وجود دارد، اما خوداظهاری عضو امتیازگیرنده، رایجترین و انتخاب توسط عضو امتیازدهنده موثرترین روش میباشد. مهمترین نگرانی که در این خصوص وجود دارد آن است که چون اعضای توسعه یافته الزام حقوقی به اعمل رفتار ویژه و متفاوت نداشته و تنها خود را به بیشترین تلاش متعهد میدانند، اعطای امتیاز به صلاحدید عضو توسعه یافته واگذار شده و آنها نیز بعضاً سلیقهای مبادرت به اعطای امتیاز مینمایند. آنچه که در تعریف عضو در حال توسعه باید مورد توجه قرار گیرد توجه به جنبههای مختلف توسعه به ویژه جنبه اجتماعی آن است.
"رفتار ویژه و متفاوت","خوداظهاری عضو امتیازگیرنده","انتخاب توسط عضو امتیاز دهنده," "شاخص درآمد ملی","جنبه اجتماعی توسعه"
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25159.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25159_88b86727f7236afa9f32bfa1010bdf2f.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
بررسی وضعیت صنعت خرده فروشی (مورد مطالعه:تاکید بر فروشگاههای زنجیرهای در ایران)
55
67
FA
علی
بهمنی
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی( نویسنده مسئول)
mahan.tiva.co@gmail.com
رضا
آقائی
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی سازمان مدیریت صنعتی
reza.aghaee2006.imi@gmail.com
میلاد
آقائی
دانشجوی دکترای مدیریت صنعتی دانشگاه علامهطباطبایی
milad.aghaee@ymail.com
صنعت خرده فروشی از جمله مهمترین صنایع تاثیرگذار بر زنجیره تامین هر شرکت صنعتی و تولیدی است و از جمله مهمترین ویژگیهای محیط کنونی صنعت خردهفروشی نیز رقابت فزآیندهای است که هر روز با پیدایش و توسعه رقبای جدید در این صنعت مشاهده میگردد. نتیجه مستقیم این وضعیت، ضرورت و توجه جدی در بکارگیری ساز و کارهای موثر در حفظ و ارتقاء رضایتمندی مشتریان و به تبع آن، فروش از طریق کیفیت بخشی به خدمات و ارزش آفرینی بیشتر برای مشتریان میباشد. با توجه به افزایش رقابت در بازار خرده فروشی و بروز و ظهور فروشگاهها و سوپر مارکتهای زنجیرهای در چند سال اخیر، بررسی و تحلیل وضعیت رقابت میان فروشگاههای زنجیرهای و پیشبینی وضعیت رقبای قدیمی و جدید بسیار ضروری مینماید. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف آشنایی و تحلیلی بر وضعیت فروشگاه های زنجیرهای در ایران و جهان از طریق شاخصهایی همچون اهداف، ماموریتها، چشمانداز، حیطه فعالیت، پراکنش جغرافیایی، وضعیت رقابتی، نوع مالکیت و ... به منظور استفاده مدیران و مشتریان صنعت خرده فروشی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای و ایجاد دیدی نسبت به وضعیت این صنعت تهیه و تدوین شده است..
صنعت خرده فروشی,فروشگاه,فروشگاه های زنجیرهای
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25160.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25160_b5d77905a9e1498325ec090e9daaf7fd.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
تحلیل تأثیر محدودیتهای مالی بر کارایی سبد سرمایهگذاری شرکتهای سرمایهگذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
68
78
FA
سعید
فتحی
دانشیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
fathiresearch@yahoo.com
مهدی
عربصالحی
استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
mehdi_arabsalehi@ase.ui.ac.ir
فرنوش
مقدس
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-مالی دانشگاه اصفهان
farnoosh20m@yahoo.com
کاوه
شهرکی
دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهران
هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی صبح صادق اصفهان
kavehshahraki@yahoo.com
علیرضا
عجم
دانشجوی کارشناسی ارشد مالی دانشگاه تهران
ajamalireza@ymail.com
محدودیتهای مالی با کاهش دسترسی به وجوه مورد نیاز سرمایهگذاری، میتواند مانع اتخاذ تصمیمات بهینه در زمینه سرمایه-گذاری شده و منجر به از بین رفتن فرصتهای سرمایهگذاری بنگاه شود. قطعاً واکنش مناسب شرکتها در مواجه شدن با محدودیتهای مالی میتواند در پیشگیری از این آثار منفی مؤثر باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی کارایی سرمایهگذاری در شرکتهای سرمایه-گذاری هنگام مواجهه با محدودیت مالی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل است از شرکتهای سرمایهگذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در نهایت تعداد 30 شرکت سرمایه-گذاری مورد بررسی قرار گرفته است. دوره زمانی پژوهش نیز سال-های 1390 تا 1392 را در بر گرفته است. در این پژوهش، محدودیت مالی بهعنوان متغیر مستقل و کارایی سبد سهام شرکت-های سرمایهگذاری بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. محدودیت مالی با استفاده از روش پیشنهادی پژوهش برمبنای تکنیک رتبهبندی تاپسیس با بهرهگیری از 12 معیار محدودیت مالی اندازهگیری شده است. روش مورد استفاده جهت برآورد مدل روش اثرات ثابت مبتنی بر دادههای تابلویی است. نتایج نشان میدهد که محدودیتهای مالی شرکتهای سرمایهگذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران منجر به افزایش میانگین توبین کیو سبد سرمایهگذاری و در نتیجه افزایش کارایی سبد سرمایهگذاری این شرکتها میشود.
محدودیتهای مالی,کارایی سرمایهگذاری,شرکتهای سرمایهگذاری,بازار سرمایه,بورس اوراق بهادار تهران
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25161.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25161_bad6ba64ec636499c0774ef46c6491f1.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
14
77
2016
05
21
بررسی رابطه ی رهبری تحولآفرین با خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی سازمانی
79
93
FA
گل بهار
پورانجنار
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان
g.pouranjenar@yahoo.com
مهتا
جودزاده
0000000154065684
دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
mahta_joodzadeh@yahoo.com
عافیه
پورانجنار
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه سیستان و بلوچستان
pooranjenar@gmail.com
رهبری تحولآفرین به عنوان یکی از سبکهای رهبری در دهههای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نیاز به رهبران تحولگرا برای سازمانهایی که میخواهند در چرخه رقابت باقی بمانند، بیش از بیش احساس میشود. این رهبران با تاثیرگذاری بر مولفههای مختلف رفتارسازمانی، فعالیتهای کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری کارکنان را افزایش میدهند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطهی سبک رهبری تحولآفرین با نوآوری و خلاقیت وکارآفرینی سازمانی در بین کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده و با توجه به نحوه گردآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی محسوب میشود. حجم نمونه 248 نفر از کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده که به روش تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه جداگانهی رهبری تحولآفرین، خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی سازمانی استفاده شد که برای سنجش روایی ابزارها از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و نیز برای بررسی روایی افتراقی از روش متوسط واریانس بیان شده (AVE) استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ﻧﺘﺎﻳﺞ نشان داد که سبک رهبری تحولآفرین با خلاقیت و همچنین ابعاد کارآفرینی سازمانی دارای رابطهی معناداری میباشد، اما نمیتوان رابطهی معناداری بین مولفههای فرضیهی سوم، یعنی رهبری تحولآفرین و نوآوری یافت.
رهبری تحولآفرین,خلاقیت,نوآوری,کارآفرینی,کارآفرینی سازمانی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25162.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_25162_ce6e96aa4649e4aca01a5b68ce5246dd.pdf