موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
عوامل موثر بر ارتقا بهره وری، رقابت پذیری و فناوری واحد های صنعتی کوچک (مطالعه موردی شهرک صنعتی اشتهارد)
1
22
FA
ابوالفضل
شاهآبادی
0000-0002-9316-8296
استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران. ایران.
shahabadia@gmail.com
حمیدرضا
نعیما
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا، ایران
arash.naeema@yahoo.com
10.22034/bs.2021.246799
<strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">این پژوهش، به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء بهره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">وری، رقابت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">پذیری و سطح فناوری واحد</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های صنعتی کوچک پرداخته است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه مدیران و کارشناسان واحدهای صنعتی کوچک در شهرک صنعتی اشتهارد در سال 1398-1397 به تعداد 1646 نفر. از این جمع، تعداد 312 نفر با استفاده از فرمول کوکران به</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">عنوان حجم نمونه انتخاب شده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">اند. داده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های مورد نیاز جهت تحلیل رابطه بین متغیرهای تحقیق، با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شده است. در نهایت، تحلیل استنباطی دادهها از طریق مدل</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">یابی معادلات ساختاری نشان می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دهد سیاست</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های دولت، قوانین و مقررات و زیرساخت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های فناوری به</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">عنوان عوامل برون سازمانی بر بهره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">وری، رقابت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">پذیری و فناوری واحدهای صنعتی کوچک تأثیر دارند. </span></strong>
بهرهوری / رقابتپذیری / فناوری / واحدهای صنعتی کوچک
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246799.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246799_876fb6001126a682b86379f59a3505ab.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات
23
38
FA
محمد
معصوم
دانشجوی دکتری بازاریابی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m_masum2003@yahoo.com
شبنم
یوسفی
کارشناس ارشد کارآفرینی،
دانشگاه تهران، تهران، ایران
shabnamyousefi8@gmail.com
10.22034/bs.2021.246800
<strong>تحقیقات در مورد عملکرد صادراتی شرکت</strong><strong></strong><strong>ها و متغیرهایی که بر آن تأثیر می</strong><strong></strong><strong>گذارند، از دیرباز مورد توجه محققین، مدیران و سیاست</strong><strong></strong><strong>گذاران قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، تبیین تأثیر چهار متغیر تعهد صادرات، بازارگرایی، استراتژی</strong><strong></strong><strong>های صادراتی و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات با استفاده از رویکرد فراتحلیل بوده است. این پژوهش از نوع پژوهش</strong><strong></strong><strong>های اسنادی بوده و جامعه آماری آن تمامی پژوهش</strong><strong></strong><strong>های مرتبط با تأثیر متغیرهای مذکور بر عملکرد صادرات است که بر اساس جستجو در پایگاه</strong><strong></strong><strong>های مختلف داخلی و خارجی، 41 مطالعه در این زمینه یافت شده و پس از پالایش مقالات 26 مقاله وارد فرایند فراتحلیل شده است. در نهایت توسط نرم</strong><strong></strong><strong>افزار </strong><strong>CMA2</strong><strong> اندازه اثر هر تحقیق برآورده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تعهد صادرات با اندازه اثر 260/0، بازارگرایی با اندازه اثر 421/0، استراتژی</strong><strong></strong><strong>های صادراتی با اندازه اثر 328/0 و مزیت رقابتی با اندازه اثر 295/0، بر عملکرد صادرات تأثیر دارند.</strong>
تعهد صادرات / بازارگرایی / استراتژیهای صادراتی / مزیت رقابتی / عملکرد صادرات
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246800.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246800_a728a3eec2ac753ba358f776ec602f94.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
بررسی وجوه افتراق و اشتراک خصوصی سازی در ایران و کشورهای منتخب
39
62
FA
محمود
جعفرپور
دکترای مدیریت بازرگانی و استاد مدعو دانشگاه
mahmoudjafarpoor@gmail.com
10.22034/bs.2021.246801
<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی وجوه افتراق و اشتراک نحوه واگذاری بنگاه</strong><strong></strong><strong>های دولتی به بخش خصوصی در مقایسه با کشورهای منتخب انگلستان، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، مالزی، چک، لهستان و شیلی است. بر این اساس، پژوهش حاضر بر حسب نتیجه، کاربردی؛ بر حسب نوع داده</strong><strong></strong><strong>های مورد استفاده، کیفی و بر حسب دوره زمانی اجرا، طولی است. راهبرد مورد استفاده در بخش پژوهش کیفی به</strong><strong></strong><strong>منظور گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>ها، مشاهده مشارکتی همراه با مطالعات کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت</strong><strong></strong><strong>ها و بنگاه</strong><strong></strong><strong>های واگذار شده به بخش غیردولتی در چارچوب اصل (44) قانون اساسی طی چهار سال اخیر (1399-1394) است. متناسب با دو مرحله کلی خصوصی</strong><strong></strong><strong>سازی یعنی «پیش» و «پس» از واگذاری</strong><strong></strong><strong>، شش محور (1) اهداف، (2) روش</strong><strong></strong><strong>ها، (3) آماده</strong><strong></strong><strong>سازی، (4) برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی، (5) فرهنگ</strong><strong></strong><strong>سازی و آموزش و (6) آثار و پیامدها، به</strong><strong></strong><strong>منظور انطباق و مقایسه کشورها با یکدیگر در نظر گرفته شده است. </strong><br /><strong>نتیجه بررسی انجام شده نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که اقدامات پیش</strong><strong></strong><strong> از واگذاری از جمله بازسازی ساختاری، برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی راهبردی و عملیاتی برای واگذاری، مقررات</strong><strong></strong><strong>زدایی و حذف موانع تولید، انتخاب روش مناسب و فراگیر برای خصوصی</strong><strong></strong><strong>سازی، تبلیغات و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی وسیع و شفاف و همچنین نظارت مؤثر در خصوصی</strong><strong></strong><strong>سازی کشور در مقایسه با سایر نمونه</strong><strong></strong><strong>های موفق خصوصی</strong><strong></strong><strong>سازی مورد توجه قرار نگرفته است. </strong>
خصوصیسازی / واگذاری / بنگاه دولتی / بخش خصوصی / اصل 44 قانون اساسی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246801.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246801_21c3455db054c3e4fbcf0ebce9a05199.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
اثرات تسهیلات پرداختی بانک مسکن بر ارزش افزوده بخش مسکن
63
76
FA
سعید
فراهانی فرد
استاد گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
s.farahanifard@qom.ac.ir
امید علی
عادلی
0000-0002-1814-1990
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
oa.adeli@qom.ac.ir
محمدرضا
فتحی
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
reza.fathi@ut.ac.ir
فرشاد
قلی پور
کارشناس ارشد اقتصاد گرایش بانکداری اسلامی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران
mf1218756@gmail.com
10.22034/bs.2021.246802
<strong>هدف این مطالعه، ارزیابی میزان تأثیر تسهیلات اعطایی بانک مسکن بر ارزش</strong><strong></strong><strong>افزوده بخش مسکن در ایران برای دوره زمانی 1373 تا 1396 است. موضوع مورد بررسی هم از لحاظ جایگاه بخش مسکن در اقتصاد ایران و هم از جهت تأثیری که سیاست</strong><strong></strong><strong>های اعطای تسهیلات به این بخش در تحول آن دارد، دارای اهمیت ویژه</strong><strong></strong><strong>ای است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر انجام پژوهش پیمایشی است. در این تحقیق، جهت بررسی ارتباط بلندمدت بین متغیرها به</strong><strong></strong><strong>منظور استفاده از داده</strong><strong></strong><strong>های سری زمانی پس از انجام آزمون</strong><strong></strong><strong>های پایایی، برآورد مدل با استفاده از الگوی خودرگرسیونی با وقفه</strong><strong></strong><strong>های گسترده انجام شده که بر اساس آزمون کرانه</strong><strong></strong><strong>ها وجود رابطه بلندمدت بین متغیرها تأیید شده است و نتایج مربوط به ضرایب لگاریتم تسهیلات پرداختی بانک مسکن، لگاریتم سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری بخش خصوصی و لگاریتم نرخ تورم نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که در بازه زمانی مذکور این متغیرها تأثیری مثبت و معنی</strong><strong></strong><strong>دار بر ارزش </strong><strong></strong><strong>افزوده بخش مسکن داشته</strong><strong></strong><strong>اند و ضریب به</strong><strong></strong><strong>دست آمده برای متغیر لگاریتم نرخ سود تسهیلات نشان</strong><strong></strong><strong>دهنده تأثیر معنی</strong><strong></strong><strong>دار ولیکن منفی این متغیر بر ارزش </strong><strong></strong><strong>افزوده بخش مسکن است. همچنین ضریب تصحیح خطا برآورد شده در مدل؛ منفی، کوچک</strong><strong></strong><strong>تر از یک و معنی</strong><strong></strong><strong>دار است که وجود همگرایی در مدل را تأیید می</strong><strong></strong><strong>کند و نشان</strong><strong></strong><strong>دهنده آن است که 70 درصد از عدم تعادل</strong><strong></strong><strong>ها در هر دوره اصلاح می</strong><strong></strong><strong>شود. </strong>
تسهیلات بانک مسکن / ارزش افزوده / مسکن / خودرگرسیونی با وقفههای گسترده
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246802.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246802_3be8a20a606b14b131d7dcac489ff86d.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن (مطالعه موردی: شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار)
77
88
FA
مهرداد
صالحی
استادیار گروه حسابداری، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
salehifinance@gmail.com
شهباز
صداقت
مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران
shsedaghat2007@gmail.com
خسرو
خسرو کیا
کارشناس ارشدگروه حسابداری، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
shirazboy.1365@gmail.com
10.22034/bs.2021.246803
<br /> <br /> <br /> <br /><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های پذیرفته</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;"> پژوهش ۲۴۵ شرکت فعال سال</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های 1397-۱۳۸۶ است. نمونه آماری بر مبنای رقابت بازار محصول و همگن بودن به دو گروه تقسیم شده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">اند. جهت آزمون فرضیه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ها، با توجه به نتایج آزمون</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های هاسمن و بروش- پاگان و وجود خودهمبستگی سریالی، مدل داده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های ترکیبی با اثرات تصادفی انتخاب و برای تخمین از روش تعمیم</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">یافته داده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های ادغام</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">شده </span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;">PGLM</span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;"> استفاده گردید. یافته</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های پژوهش حاکی از آن است که هر چه تمرکز در بازار محصول بیشتر باشد، کیفیت سود کمتر خواهد شد. همچنین شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">هایی که در صنایع متمرکز اما در محیط همگن رقابت می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کنند، نسبت به شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">هایی که در صنایع متمرکز و محیط ناهمگن رقابت می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کنند، رقابتی</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">تر هستند و نسبت به شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">هایی که در یک محیط ناهمگن رقابت می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کنند، سطح کیفیت سود بالاتری دارند.</span></strong>
کیفیت سود / ساختار رقابت بازار محصول / صنایع همگن و ناهمگن
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246803.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246803_5aee898ef9967d56a86f4a6146552d4d.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
مدلسازی و طراحی انبار عبوری موقت با در نظرگرفتن فضا و رضایت خرده فروشان
89
100
FA
مریم
شعاعی
دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دپارتمان مهندسیصنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلیسینا همدان، ایران
shoaee.m@gmail.com
پروانه
سموئی
استادیار، دپارتمان مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
p.samouei@basu.ac.ir
10.22034/bs.2021.246804
<strong>طراحی سیستم ورود کالاها به انبار، چیدمان، جابه</strong><strong></strong><strong>جایی و خروج کالاها از انبار بسیار حیاتی است، تا عملیات انبارها با حداکثر بهره</strong><strong></strong><strong>وری انجام پذیرد. جهت سرعت بخشیدن به عملیات انبار، استفاده از انبارهای عبوری موقت (</strong><strong>Cross</strong><strong> </strong><strong>Dock</strong><strong>) اهمیت چشمگیری یافته</strong><strong></strong><strong> است. استفاده از انبارهای عبوری موقت یک استراتژی توزیع است که نقش مهمی در بالا بردن کارایی شبکه</strong><strong></strong><strong>های توزیع و کاهش زمان پاسخ</strong><strong></strong><strong>گویی به نیاز مشتریان دارد. در روش تخلیه و بارگیری کالا از طریق انبارهای عبوری موقت، کالاها به</strong><strong></strong><strong>وسیله کامیون</strong><strong></strong><strong>های ورودی تخلیه و با اندکی وقفه زمانی و گاهی نیز بدون هیچ</strong><strong></strong><strong>گونه معطلی، در بخش انبارش موقت، به</strong><strong></strong><strong>صورت مستقیم در کامیون</strong><strong></strong><strong>های خروجی بارگیری می</strong><strong></strong><strong>شوند. این مطالعه به مدلسازی و طراحی انبار عبوری موقت می</strong><strong></strong><strong>پردازد و هدف اصلی آن، طراحی انبار عبوری موقت و تخصیص خرده</strong><strong></strong><strong>فروشان مختلف به مکان</strong><strong></strong><strong>های کف در</strong><strong></strong><strong>دسترس انبار است، به</strong><strong></strong><strong>گونه</strong><strong></strong><strong>ای که مسافت نهایی طی شده در انبار و نیز فضای خالی انبار حداقل شوند و همچنین رضایت خرده</strong><strong></strong><strong>فروشان، از طریق در</strong><strong></strong><strong>نظر گرفتن اولویت</strong><strong></strong><strong>های حمل آن</strong><strong></strong><strong>ها حداکثر شود. برای حل مسأله از روش اپسیلون محدودیت تکامل</strong><strong></strong><strong>یافته استفاده شده است. در نهایت جهت توسعه مدل، ایده</strong><strong></strong><strong>ها و پیشنهادهایی ارائه شده است.</strong><br />
انبار عبوری موقت / چیدمان / اپسیلون محدودیت تکاملیافته / عملیات خردهفروشی / برنامهریزی عدد صحیح
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246804.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246804_199a41e324bd89cc4949762f990733ad.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
شناسایی راهبردهای همکاری مشترک شرکتهای دانشبنیان با زنجیره تأمین و توسعه محصول خودروسازی
101
124
FA
مهدیه
اتحاد
0000000226785171
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی،واحد تهران مرکز،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران،ایران
mahettehad@yahoo.com
سینا
نعمتی زاده
0000000304990809
استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکز، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
sin.nematizadeh@iauctb.ac.ir
منوچهر
منطقی
استاد تمام گروه مدیریت و مهندسی صنایع ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، استاد مدعو گروه مدیرین بازرگانی، واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
manteghi@guest.ut.ac.ir
اعظم
رحیمی نیک
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
aza.rahiminik@iauctb.ac.ir
10.22034/bs.2021.244397
<strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">هدف این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی همکاری مشترک شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های دانش</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">بنیان و زنجیره ارزش خودروسازی با تمرکز بر حوزه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های زنجیره تأمین و توسعه محصول خودرو و تبیین راهبردهای مربوطه است. رویکرد این پژوهش کیفی بوده و از روش نظریه داده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">بنیاد بهره برده شده است. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ها در مدل پارادایمی با توجه به درهم تنیدگی سیاست</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های خودروسازان در زیست بوم ذی</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نفعان در مدل سه بعدی با رویکرد سیاست</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گذاری سازمان</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دهی شده است. در بعد سیاست</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گذاری شناسایی روندهای آینده</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">پژوهانه نسل</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های جدید خودرو در حوزه فناوری</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های با سطح متوسط و بالا، بازنگری عمق ساخت داخل بر مبنای فناوری در برنامه 1404 در راستای تعیین نیازمندی</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های خودروسازان در همکاری با شرکت</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">های دانش</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">بنیان، ... در بعد ساختاری ایجاد واحد دانش</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">بنیانی در مراکز طراحی و توسعه و ...، در بعد زیرساختی شبکه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">سازی دانشی در صنایع ملی، تدوین سند تحریم</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ستیزی، تأسیس رشته سیاست</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گذاری خودرو و ... به</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">عنوان راهبردهای حاصله راهنمای این حوزه به</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">شمار می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">روند.</span></strong>
توسعه محصول جدید / زنجیره تأمین خودرو / شرکتهای دانشبنیان / مدل همکاری
https://barresybazargani.itsr.ir/article_244397.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_244397_e979e9cb0dec2ef2e329f30d724f326a.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
19
107
2021
05
22
ماهیت حقوقی تعهد پذیره نویسی
125
141
FA
یعقوب
نوروزی
دانشجوی دکتری تخصصی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
jacoblawyer1365@gmail.com
محسن
شمس الهی
دانش آموخته دکتری تخصصی دانشگاه علوم قضایی
moh.shamsollahi@gmail.com
10.22034/bs.2021.246805
<strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی نقش مهمی در عرضه عمومی اوراق بهادار ایفا می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کند. درواقع ناشران اوراق بهادار با دو هدف به متعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی مراجعه می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کنند: هدف اول دریافت تضمین برای فروش اوراق بهادار است، تا بر اساس آن بتوانند نسبت به فروش آتی سهام خود اطمینان یابند؛ هدف دیگر ایشان نیز تسهیل یافتن خریدار برای اوراق بهادار است و از این حیث متعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی به</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گونه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ای نقش واسطه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ی ناشر و سرمایه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گذار را نیز ایفا می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کند. این کارکرد دوگانه</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">ی تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی تشخیص ماهیت حقوقی آن را دشوار می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کند. به همین دلیل هدف اصلی این مقاله بررسی ماهیت حقوقی تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی است. بررسی تحلیلی - حقوقی این موضوع، نشان می</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">دهد که از نظر تجاری تعیین نسبت تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی و نهادهایی نظیر دلالی و حق</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">العمل</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">کاری و به</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">طور کلی تجاری بودن یا نبودن عمل تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی ضروری است. همین</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">طور قرارداد موجد تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی عقد است، اما در قالب هیچ</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">یک از عقود معین نمی</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">گنجد و یک قالب حقوقی خاص است که در آن اختیار ناشر صرفاً محدود به انتخاب متعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی است. از منظر تجاری نیز عمل تعهد پذیره</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">نویسی را نمی</span></strong><strong><span dir="LTR" style="font-size: 11.5pt;"></span></strong><strong><span lang="FA" style="font-size: 11.5pt;">توان عمل تجاری اصلی محسوب نمود، بلکه این عمل یک عمل تجاری تبعی است. </span></strong><br /><strong><span lang="FA"> </span></strong>
اوراق بهادار / انتشار سهام / بازار اولیه / پذیرهنویسی / تعهد پذیرهنویسی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246805.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_246805_4efa029f8c958bbba5333db3037015d7.pdf