موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
مطالعه موردی بر روی اندازهگیری و اولویتبندی عملکرد شعب بانکی برمبنای مدل کارت امتیازی متوازن با بهرهگیری از روش تحلیل عاملی
1
13
FA
هیوا
فاروقی
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان
h.farughi@uok.ac.ir
فروزان
ناصری
دانشجوی دکترای صنایع، دانشگاه الزهرا
سیدحامد
موسویپور
دانشجوی دکترای صنایع، دانشگاه کردستان
سیران
آلانی آذر
کارشناسی ارشد صنایع، باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
نهادهای مالی و به طور خاص بانکها به عنوان منابع اصلی مبادلات مالی و دروازهای برای پرداختها از دیرباز نقش بهسزایی در توسعه و رشد اقتصادی کشورها ایفا نموده اند. علاوه بر اهمیت اقتصادی بانکها، وجود بازارهای به شدت رقابتی، اهمیت اجرای سیستمهایی را به منظور افزایش کارایی بانکها از یک سو و ارزیابی عملکرد انها را از سوی دیگر برجسته میسازد. در این مقاله ابتدا به تشریح اصول، مفاهیم، کاربردها، مزایا و معایب، وهمچنین مراحل اجرای مدل کارت امتیازی متوازن به عنوان یک روش ارزیابی عملکرد پرداخته شده است و سپس تحقیقات انجام شده در زمینه مدل مفهومیتحقیق بررسی و مرور گردیده است. به منظور اجرای ارزیابی عملکرد شعب بانک ملی واقع در شهرستان سنندج، شاخصها ارزیابی به تفکیک برای منظرهای چهارگانه مدل کارت اعتباری متوازن انتخاب گردیده و سپس با استفاده از روش تحلیل مولفههای اصلی، شاخصهای کلیدی و مهم برای ارزیابی شعبی که بیشترین سهم در ایجاد تغییرات و واریانس مولفهها را دارند، نهایی گردید. به منظور دستیابی به نتایج دقیقتر و امکان مقایسه آنها با یکدیگر، برای اولویتبندی و ارزیابی عملکرد شعب مورد مطالعه، از روش تحلیل عاملی، استفاده شده است و رتبهبندی شعب بر اساس این روش ارائه شده است. در بخش انتهایی نتایج رتبهبندی بر اساس روش تحلیل عاملی با وضعیت موجود شعب مقایسه شده و پیشنهاداتی نیز برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
ارزیابی عملکرد / مدل کارت امتیازی متوازن / روش تحلیل مولفههای اصلی / روش تحلیل عاملی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19356.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19356_0a5363fe739399c673d53a39c9857481.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
اندازهگیری و تحلیل توان رقابتی کالاهای صادراتی ایران در بازار روسیه
14
27
FA
حبیبه
فتحی
پژوهشگر
حسن
ولیبیگی
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
hassan.valibeigi@gmail.com
هدف این مقاله بررسی رقابتپذیری صادرات غیر نفتی ایران در بازار روسیه و همچنین تعیین منابع مؤثر بر تغییر در صادرات آنها است. روسیه به عنوان اولین صادرکننده گاز و دومین صادرکننده جهانی نفت خام در سال 2012 به یمن درآمدهای سرشار خود به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف انواع کالاها مبدل شده است. حجم تجارت خارجی روسیه بالغ بر 900 میلیارد دلار است. قدمت روابط تجاری میان ایران و روسیه در کنار قابلیت رشد بسیار بالای بازار مصرفی روسیه در سالهای آتی، امید به توسعه صادرات کالاهای مصرفی به این کشور را بیش از پیش پررنگ نموده است. از این رو در این مقاله با استفاده از روش CSM و موقعیتیابی تجاری، توان رقابتی کالاهای صادراتی از ایران به این کشور را اندازهگیری و تحلیل نمودیم. نتایج نشان میدهند قاعده کلی برای تبیین رشد همه کالاهای صادراتی ایران در بازار روسیه وجود نداشته و برای برخی کالاها اثر کالایی، برخی اثر کشوری و بعضی اثر رقابتی یا ترکیبی از آنها موثر بودهاند. همچنین نتایج حاکی از آن است که 9/48 درصد کالاهای صادراتی ایران در روسیه با بازارهای رو به رشدی مواجه بوده و در مقابل 1/51 درصدی کالاها نیز با بازارهای رو به افول مواجه هستند و باید برای ایناقلام کالایی، بازارهای رو به رشد دیگری را به غیر از روسیه به عنوان بازار هدف در نظر گرفت.
روسیه/ توان رقابتی/ صادرات /CSM / موقعیتیابی تجاری
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19357.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19357_09c7fe63922dbf6713fdf44a65e05653.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
مسیریابی وسایل نقلیه در لجستیک معکوس با تقسیم تقاضای مشتریان و بهینهسازی مصرف سوخت
28
37
FA
علیرضا
عیدی
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
ava2014@yahoo.com
هادی
علوی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
یکی از مباحث مهم در سیستمهای حملونقل و لجستیکی مسأله مسیریابی وسایل نقلیه میباشد. از طرفی در سالهای اخیر به علت افزایش نگرانیهای زیستمحیطی، مسائل اقتصادی و فشارهای قانونی، توجه خاصی به لجستیک سبز و لجستیک معکوس شده است. در این راستا ما در این تحقیق مسأله مسیریابی وسایل نقلیه را با هدف بهینهسازی مصرف سوخت در امر جمعآوری کالاها در لجستیک معکوس بررسی مینماییم بهطوریکه جمعآوری کالاها از مشتریان بهطور تقسیمپذیر ممکن است. برای این مسأله یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته پیشنهاد گردیده است. همچنین به منظور اعتبارسنجی مدل ارائه شده تعدادی مثال نمونه تولید گردیده و با نرمافزار GAMS حل شده است.
مسیریابی وسایل نقلیه / لجستیک سبز / لجستیک معکوس/ جمعآوری تقسیمپذیر / مصرف سوخت
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19358.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19358_9a9a725042e11ff2c3df0a24f2105334.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
بررسی نقش تبلیغات و ترفیعات فروش در ایجاد ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: برند سافتلن)
38
53
FA
اسماعیل
شاه طهماسبی
دکترای بازاریابی بینالملل، دانشگاه تربیت مدرس
بردیا
عندلیب
کارشناسی ارشد MBA، گرایش بازاریابی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ابوذر
غلامعلیزاده
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
شرکتهای دارای جایگاه بالا در ارزش ویژه برند تجاری در ذهن مشتریان به راحتی میتوانند در میان دیگر شرکتها در صنعت مربوط به خودشان سودآورتر تلقی شوند. در این تحقیق رابطه تبلیغات و ترفیعات فروش (نقدی و غیرنقدی) و اثر آنها بر ایجاد ارزش ویژه برند کالا و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق روی گستره تبلیغ و نگرشهای افراد در مورد تبلیغ از برند سافتلن در فروشگاههای زنجیرهای تهران مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور از پرسشنامه محقق ساخته با روایی محتوای صوری مورد تایید خبرگان و همچنین رواییهای سازه تحلیل عاملی و همگرا استفاده شد. همچنین برای بررسی تک بودن مدل از روشهای تحلیل مولفههای اصلی بلوک متغیرهای مشاهده شده، آلفای کرونباخ و دیلون – گلدشتاین(پایایی مرکب) استفاده شد. همچنین آزمون و تحلیل فرضیات با روش معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که افزایش هزینههای تبلیغات ضرورتا منجر به کیفیت اداراک شده توسط مصرفکنندگان نمیشود و نگرش افراد در مورد تبلیغات نقش کلیدی در اثرگذاری بر کیفیت و اطلاع از برند و وابستگیهای آن ایفا میکند. نتایج همچنین حاکی از تفاوت اثرگذاری ترفیعات فروش روی ارزش ویژه با توجه به نوع ابزار تبلیغاتی و همچنین بههم وابسته بودن ابعاد ارزش ویژه برند است.
تبلیغ / ترفیعات فروش / ارزش ویژه برند
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19359.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19359_4b4a25953383a91f4dcf6f57dd504da8.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
ارزیابی انحصار، رقابت و تمرکز در بازار سیمان
54
68
FA
الهام
اسمعیلیپور ماسوله
دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه الزهرا و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
esmailipour.e@gmail.com
شاخصهای اندازهگیری تمرکز، ابزاری مهم برای شناخت ساختار بازار و راهنمای سیاستگذاران و دولتمردان جهت تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای درست در موضوعات کلان اقتصادی و صنعتی میباشد. در این مقاله نیز با هدف شناخت بازار سیمان به منظور کمک به دولتمردان در تدوین و اجرای سیاستهای صحیح در رابطه با این صنعت، با استفاده از شاخصهای نسبت تمرکز، هرفیندال-هیرشمن، آنتروپی، واریانس لگاریتم، ضریب جینی نسبت تمرکز و ساختار بازار صنعت سیمان ایران برای دوره زمانی 91-1383، اندازهگیری شده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که در بازه مورد بررسی، مطابق با شاخص آنتروپی، واریانس لگاریتم و هرفیندال- هیرشمن بازار سیمان از نوع رقابتی بوده در حالیکه شاخص نسبت تمرکز و ضریب جینی بازار سیمان کشور را از نوع انحصاری و با درجه تمرکز پاین تعیین نمودهاند. همچنین بررسی نوع مالکیت بنگاههای تولیدکننده سیمان نشان میدهد که به دلیل بالا بودن سهم تولیدکنندگان خصوصی در این صنعت، سلطه بنگاهها بر بازار بیشتر بوده و قدرت اثرگذاری کارخانجات سیمان بر سیاستهای تعیین شده از سوی دولت نیز بیشتر خواهد بود.
ساختار بازار / سیمان / انحصار / رقابت / تمرکز
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19360.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19360_54a1b455969bb28fcd3eb26c240ac14d.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
تحلیل اقتصادی صنعت سنگ (با تأکید بر سنگهای ساختمانی و تزئینی)
69
86
FA
پریسا
یعقوبی منظری
پژوهشگر و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
صنعت سنگ در سالهای اخیر توانسته است توان بالقوه خود را برای ایجاد شغل و ثروت نشان دهد. هر چند که بسیاری از فعالیتهای استخراج، فرآوری و فروش داخلی و خارجی سنگ ایران توسط بخش خصوصی صورت گرفته لیکن بازار سنگ ایران در سه دهه اخیر، بهتدریج رونق داخلی و خارجی روزافزونی داشته است. در این مقاله به بررسی وضعیت اقتصادی رشته فعالیتهای سنگهای ساختمانی و تزئینی پرداخته شد و نتایج نشان دادند که درخصوص حوزه تولید، میزان اشتغالزایی این صنعت بسیار بالا است .از عمدهترین مشکلات این صنعت نیز عبارتند از: عدم استفاده از روشهای مدرن و فناوریهای مناسب که منجر به کاهش تولید و بهرهوری میشود، مقیاس تولید نامناسب، بازار، عدم وجود بانک بزرگ و جامع اطلاعات مربوط به تولید، مصرف، واردات، صادرات، عرضه، تقاضا، قیمت، بازیافت، ذخیره، ذخیره معادن با توجه به شرایط موجود، تنگناهای مالی، مشکلات مربوط به منابع انسانی و بهرهوری پایین و واردات و صادرات و ضعف در برنامهریزی و سازماندهی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید. پیشنهاد میشود برای رشد جایگاه این صنعت در اقتصاد ایران اعطای تسهیلات به این بخش افزایش یابد، اعتبار اسنادی LC برای این بخش گشایش یابد و کشورهای آسیای میانه به عنوان بازارهای هدف در نظر گرفته شوند تا از هزینههای حمل و نقل به میزان زیادی کاسته شود.
سنگهای ساختمانی و تزئینی / ارزش افزوده / بهرهوری / صادرات
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19361.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19361_ef6c10a1f359bc2435621a648c472369.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
13
71
2015
06
22
بررسی تجربه کشورهای عضو WTO در زمینه تعهدات بخشهای خدمات پستی و پیک
87
98
FA
محمد
راستی
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، به بررسی تجربه کشورهای ملحق شده به این سازمان (31 کشوری که از سال 1995 به بعد و پس از تاسیس این سازمان، به عضویت سازمان مزبور درآمدهاند)، در زمینه تعهدات بخشهای خدمات پستی و پیک میپردازد. به این منظور این مقاله علاوه بر بررسی وضعیت جدول تعهدات خاص بخشهای خدمات پستی و پیک کشورهای مذکور، به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجاری آنها در بخشهای نامبرده میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مذکور این مهم استنباط میشود که سناریوهای کاملا متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخشهای خدمات پستی و پیک ایران قرار خواهند داشت.
تجارت خدمات/ خدمات پستی/ خدمات پیک/ سازمان جهانی تجارت/ WTO
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19362.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_19362_1e878a583b1760fb113efca04da2b389.pdf