موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
شناسایی اقدامات فنی فراروی تجارت (TBT) ایران در راستای الحاق به WTO
1
15
FA
بیتا
رحیمی بدر
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه اقتصاد کشاورزی، کرج، ایران
محمد
راستی
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
میرهادی
سیدی
پژوهشگر دفتر نمایندگی تامالاختیار سازمان جهانی تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت
mhseyedi1@gmail.com
در موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت 1947 به لزوم وجود استانداردها به صورت گذرا اشاره شده و همچنین هرگونه ممنوعیت یا محدودیت وارداتی یا صادراتی که برای اجرای استانداردها یا طبقهبندی یا بازاریابی کالاها در تجارت بینالملل ضرورت دارند، مجاز دانسته شده است. موافقتنامه موانع فنی فراروی تجارت (TBT) درصدد است که مقررات فنی اجباری، استانداردهای داوطلبانه و آزمایش و صدور گواهی محصولات، موانع غیرضروری فراروی تجارت ایجاد ننمایند. از طرف دیگر کشورهای در حال توسعه از شرایط چندان مطلوبی برای اعمال نفوذ و هدایت این مساله برخوردار نیستند. برخی از این کشورها بر این باورند که در پارهای از موارد، این مقررات به صورت وسیلهای برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مورد استفاده برخی کشورهای توسعه یافته قرار میگیرند. به عبارت دیگر گفته میشود که این ضوابط همچون سپری برای حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از صادرات دیگر کشورها وضع میشوند.
از آنجا که توجه به تعهدات پذیرفته شده توسط کشورهای ملحق شده به WTO در زمینه مطابقت با ضوابط فنی فراروی تجارت طی فرآیند الحاق به WTO میتواند راهنمایی برای آمادگی و تطبیق هر چه بیشتر با موافقتنامه اقدامات فنی فراروی تجارت باشد، در پژوهش حاضر به این موضوع پرداخته شده است. همچنین این پژوهش به شناسایی و بررسی اقدامات فنی فراروی تجارت (TBT) ایران پرداخته تا قبل از الحاق، اصلاحات تدریجی صورت گیرد. بر این اساس مهمترین موانع غیرتعرفهای فراروی تجارت ایران که فراتر از اقدامات مجاز در چارچوب WTO شناسایی و پیشنهادها و توصیههای مناسب به منظور بهبود این اقدامات ارائه شده است.
موانع فنی / استاندارد / سازمان جهانی تجارت / TBT
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13901.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13901_1959a67dec438825bd456e78ec0ee4c4.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
بررسی صنعت حلال کشور با محوریت صنایع غذایی
16
30
FA
بیتا
نوروزی
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
bnorouzi51@yahoo.com
یکی از دستاوردهای مهم این مطالعه ارائه راهبردها و برنامههایی از فرآیندهای رشد و توسعه صنعت غذایی حلال کشور در افق 1404 بود که در سه محور توسعه تولید، توسعه صادرات و نهادهای پشتیبانیکننده را به تصویر میکشد. بنابراین با تمرکز به موضوع توسعه تولید و صادرات آن موارد ذیل را دنبال نموده است که شامل طراحی و تدوین چشمانداز، اهداف توسعه صنعت غذایی حلال کشور میباشد.
ایران در میان کشورهای آسیای جنوب غربی، سومین کشور صادرکننده مواد غذایی با منشاء حلال میباشد. ترکیه با صادرات بیش از 5806 میلیون دلار در مقام نخست و پاکستان با صادرات 2999 میلیون دلار در مقام دوم قرار دارند. متوسط نرخ رشد سالانه ترکیه در طول سالهای 2002-2010، سالانه 17 درصد بوده است. ایران برای اینکه بتواند در افق 1404 به سطح صادرات ترکیه برسد مستلزم افزایش چند برابری در صادرات مواد غذایی است. حال با کوچک کردن این افق تنها در سال 2015 و در قالب سناریوی رسیدن به نصف صادرات مواد غذایی ترکیه، آنگاه نرخ رشد مطلوب در این وضعیت برای ایران رقم 33 درصدی پیشبینی میشود. با در نظر گرفتن رشد سالانه صادرات مواد غذایی ایران تا افق 2015، ارزش صادرات مواد غذایی به 6365 میلیون دلار هدفگذاری میشود. در این سطح از صادرات، سهم ایران در بازار جهانی میتواند به رقم 91/0 درصد بالغ گردد.
با توجه به ماموریت و چشمانداز تصویر شده برای آینده مطلوب صنعت غذایی حلال، اهداف راهبردی مورد نظر در موارد زیر خلاصه میگردد.
- ایجاد الگویی از یک کشور اسلامی توسعهیافته در صنعت غذایی با استاندارد حلال
- پیشتازی و نزدیک شدن به کانون دانش تولید و صادرات مواد غذایی با استاندارد حلال
صنایع غذایی حلال / صادرات
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13902.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13902_370f936ff7de54ce7f3d4066b523a9c2.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
استراتژی اقیانوس آبی: بررسی فضای بلامنازع در بازار
31
41
FA
زهرا
دشت لعلی
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد دهاقان
zahradashtlaali@dehaghan.ac.ir
امروزه مدیران تنها راه موفقیت درکسب وکار خود را سبقت گرفتن از رقیب یا رقبا میدانند؛ اما واقعیت این است که تنها راه موفقیت در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و بیتردید توجه به این رسالت مهم برای مدیران ضرورتی انکارناپذیر است. بر این اساس هدف آن است که یکی از مسائل بحث برانگیز در دنیای کسب وکار «استراتژی اقیانوس آبی» [1] معرفی شود؛ استراتژیای که به جای تکیه بر رقابت مستقیم در بازارهای موجود، به دنبال ایجاد فضای بازاری جدید است که در آن رقابت معنایی ندارد.
این مقاله به بررسی مفهوم جدید و قدیم این استراتژی توجه دارد زیرا دیدگاه سنتی استراتژی کسب وکار در حال تغییر است. از اینرو، با مقایسة مختصر بین اقیانوس قرمز [2] و اقیانوس آبی، اهمیت پیادهسازی اقیانوس آبی به عنوان یک ایده جدید برای مدل کسب وکار ایران مورد بررسی قرارگرفته است.
اقیانوس آبی / اقیانوس قرمز / استراتژی / فضای بازار
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13903.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13903_4232152d4f1738c18f3e0d8c6c543943.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
ارزیابی رابطه بازارگرایی با عملکرد: نقش رضایت کارمندان و مشتریان (مورد مطالعه: شعب یک بانک)
42
55
FA
محمدرضا
تقیزاده
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
محمد
طالقانی
دانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت
m.taleghani454@yahoo.com
هدف این پژوهش، ارزیابی رابطه بازارگرایی با عملکرد بانکها و تأثیر نقش میانجی رضایت کارمندان و رضایت مشتریان در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد میباشد. به این منظور، هشت فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیهها، از پرسشنامهای استاندارد حاوی 32 سؤال استفاده شد و بین 118 نفر از مدیران، 165 نفر از کارمندان و 384 نفر از مشتریان بانک ملت در سطح استان گیلان، بهعنوان جامعه آماری تحقیق جهت پاسخگویی به بخشهای مختلف پرسشنامه توزیع گردید. جهت تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بازارگرایی هم بهطور مستقیم و هم به واسطه متغیرهای میانجی رضایت کارمندان و رضایت مشتریان نیز با عملکرد رابطهای مثبت دارد.
بازارگرایی / رضایت مشتریان / رضایت کارمندان / عملکرد
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13904.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13904_2e1d2975baaa55101e41c0243a288904.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
آسیبشناسی کارکرد مغازههای خردهفروشی در توسعه روستایی (مطالعه موردی: دهستان حومه شهرستان هرسین)
56
66
FA
آئیژ
عزمی
استادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
aeizhazmi@gmail.com
هادی
الماسی
دانشجوی جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
مغازههای خردهفروشی جایگاه ویژهای در روستاها دارد. این مساله از ابعاد اقتصادی و اجتماعی مورد توجه است. لذا این مقاله به دنبال بررسی آسیبهای پیش روی مغازههای خردهفروشی در توسعه روستایی در دهستان حومه شهرستان هرسین است. روششناسی تحقیق توصیفی و تحلیلی است. پایایی تحقیق از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برابر با 70/0 و 72/0) محاسبه شد و روایی تحقیق توسط محققان اقتصاد کشاورزی، توسعه روستایی و جغرافیا و برنامهریزی روستایی تایید شد. روشهای آماری بهکار گرفته شده تحلیل عاملی و میانگین بود. نرم افزار مورد استفاده SPSS بوده است. روش جمعآوری اطلاعات سرشماری بوده است. تعداد جامعه آماری 35 نفر (مغازه) بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که مغازههای خردهفروشی در فروش صنایع دستی، فروش اجناس به گردشگران، و یازاریابی برای محصولات روستاییان نقش مهمی دارند. همچنین میزان تمایل مردم به استفاده از مغازههای روستایی کم است. با این وجود میزان خرید، تنوع و تمایل مغازه داران به فعالیت در روستا بالا است.
مغازههای خردهفروشی / توسعه روستایی / شهرستان هرسین
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13905.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13905_f6a8214abae42fbcbc85d40fa9dc81dd.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
ارائه روشی برای تعیین فهرست کالاهای حساس در مذاکرات تجاری
67
76
FA
سمیرا
گلکاران مقدم
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
samiragm@yahoo.com
بحث کالاهای حساس سابقه نسبتا قدیمی در ادوار مذاکراتی wto دارد. معمولا کشورها در مذاکرات تجاری و به هنگام دادن امتیازات مختلف از جمله کاهش تعرفهها و موانع تعرفهای و افزایش دسترسی به بازار برای طرف تجاری خود ملاحظاتی را در مورد کالاهایی که آنها را بسیار پر اهمیت و حساس میدانند رعایت میکنند. با توجه به اهمیت تعیین این قبیل کالاها در مذاکرات تجاری مقاله حاضر به ارائه روش پیشنهادی برای تعیین کالاهای حساس کشور پرداخته است.
جهت نیل به این مقصود از روشی مبتنی بر مجموع شاخصهای عملکردی و اطلاعات آماری موجود به تفکیک کدهای شش رقمی HS از جمله تعرفه، ارزش صادرات و واردات، شاخصهای تخصص در صادرات و واردات، شاخص مبادله استفاده نموده است. همچنین از روش انکتاد که در مطالعهای نیز جهت ارائه کالاهای حساس در کشور هند بهکار گرفته شده استفاده گردیده و امکان ارائه فهرست کالاهای حساس کشور فراهم گردیده است.
کالاهای حساس / مذاکرات تجاری / WTO
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13906.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13906_db91c8fed8ec06e7c234fb25556c4767.pdf
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
12
68
2014
11
22
دیپلماسی تجاری و ساختار نهادی آن
75
89
FA
وحید
بزرگی
دانشیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
vbozorgi@yahoo.com
جهانی شدن، پیوستگی بازارهای جهانی و تشدید رقابت اقتصادی در سطح جهانی باعث افزایش اهمیت دیپلماسی تجاری و کاهش اهمیت دیپلماسی سیاسی سنتی شده و بر همین اساس اکنون از یک سو صحبت از لزوم بازنگری و بازتعریف وظایف و ساختار سازمانی وزارت امور خارجه میشود و از سوی دیگر به لزوم ایجاد یک دستگاه مستقل متولی هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری اشاره میشود. بر همین اساس، یکی از مسائلی که اکنون مطرح است، ساختار سازمانی مناسب برای هدایت و پیشبرد دیپلماسی تجاری است. مقاله حاضر به این موضوع اختصاص یافته و با بررسی ادبیات موجود به این نتیجه رسیده است که در مورد ساختار نهادی دیپلماسی تجاری، تنوع زیادی بین کشورها وجود دارد ولی در مجموع به نظر میرسد که اولاً هر چه کشورها توسعه یافتهتر شده و بیشتر به سمت اقتصاد گرایش مییابند، اهمیت و استقلال حوزه دیپلماسی تجاری نیز بیشتر شده و وزن وزارتخانههای متولی تجارت یا سازمانهای توسعه تجارت افزایش مییابد و ثانیاً در مورد تفکیک دو سطح سیاستگذاری کلان و تجارت عملی هم بهتر است این دو حوزه از استقلالی نسبی برخوردار باشند و در عین حال سازوکاری ایجاد شود که بین این دو حوزه ارتباط و هماهنگی برقرار گردد.
دیپلماسی / دیپلماسی تجاری / ساختار نهادی / جهانی شدن / منطقهگرایی / سازمان توسعه تجارت
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13907.html
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13907_f50e7f545fdf621b34892a9f6b974d4c.pdf