ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد جهانی محیط پشتیبانی تجاری ایران در یک دهه گذشتهو راهکارهای بهبود آن
LPI ایران در منطقه و جهان جایگاه مناسبی ندارد و از وضع مطلوب، فاصله دارد. برای این ارزیابی از معیار گزارش دوسالانه بانک جهانی استفاده شده است. این مقاله عملکرد LPI ایران و مؤلفههای ششگانه آن را برای مقاطع دوسالانه از 2007 تا 2018 مطالعه و مورد ارزیابی قرار داده و اهم راهکارهای بهبود آن را ارایه مینماید. نتایج پژوهش گویای آن است که: عملکرد لجستیک تجاری ایران در مقایسه با کشورهای جهان طی مقاطع دوسالانه یک دهه گذشته (18-2007) ضعیف است؛ در حالیکه از 2007 تا 2012، از رتبه 63 به 112 شدیدا رو به نقصان بوده، از 2012 تا 2018 به رتبه 64 پیوسته بهطور معنیدار روبه بهبود بوده است. مطابق مقیاسبندی شاخص عملکرد لجستیک در پنج درجه و نیز توزیع امتیازهای این شاخص از نظر عملکرد لجستیک تجاری در چهار گروه نامطلوب، جزیی، هماهنگ و مطلوب، نتیجه میشود که ایران با احراز ارزش عددی با میانگین 6/2 از 5 از 2010 تا 2018 در شاخص عملکرد لجستیک در گروه کشورهای با عملکرد لجستیک جزیی قرار دارد و با وجود بهبود شاخص تا 2018 همچنان بیثبات و شکننده است و بیم آن میرود با اندکی کاهش در امتیاز شاخص LPI، به گروه کشورهای با عملکرد لجستیک نامطلوب- کشورهای باکمترین درجه توسعهیافتگی- سقوط کند. البته با همین ظرفیت و زیرساختها، با باز تخصیص بهینه در مؤلفهها، امکان ارتقای جایگاه آن شاخص ممکن است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47097_d468c536b62ba89333f2268f79d4bf6c.pdf
2020-05-21
1
26
لجستیک (پشتیبانی) تجاری
شاخص عملکرد پشتیبانی
زنجیرههای تامین
زیرساختها
ایران
میرعبداله
حسینی
hosseini.mir2010@gmail.com
1
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
LEAD_AUTHOR
,وحید
بزرگی
2
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
LEAD_AUTHOR
حسینی، میرعبداله (1388)، «وضعیت شاخص عملکرد خدمات پشتیبانی تجاری ایران و جایگاه آن در جهان»، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
1
حسینی، میرعبداله و وحید بزرگی (1390)، «نقش زیر ساختها و خدمات پشتیبانی تجاری در توسعه فضای رقابتی»، مجموعه مقالات، سخنرانیها و مباحث دومین همایش توسعه فضایرقابتی ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، صص263-294.
2
حسینی، میرعبداله؛ محسن رسولیان و بهمن برومند (1391)، «خدمات پشتیبانی تجاری و توسعه تجارت: تخمین اثرات (ایران و منتخبی از کشورها)»، پژوهشنامه بازرگانی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شماره 64، پاییز، صص 123-148.
3
Arvis, Jean-Francois, Monica Alina Mustra, John Panzer, Lauri Ojala, and Tapoi Naula (2007), “Connecting to compete 2007: trade logistics in the global economy”. Washington, DC: World Bank.
4
Arvis, Jean-Francois, Monica Alina Mustra, John Panzer, Lauri Ojala, and Tapoi Naula (2010), “Connecting to Compete 2010: Trade Logistics in the Global Economy (The Logistics Performance Index and Its Indicators)”. Washington, DC.: The World Bank (WB).
5
Arvis, Jean-Francois, Monica Alina Mustra, Lauri Ojala, Shepherd Ben and Saslavasky Daniel (2012-16), “Connecting to Compete 2012-16: Trade Logistics in the Global Economy (The Logistics Performance Index and Its Indicators)”. Washington, DC.: WB / The International Bank for Reconstruction and Development.
6
Arvis, Jean-Francois; Ojala, Lauri; Wiederer, Christina; Raj, Anasuya; Dairabayeva, Karlygash and Kiiski, Tuomas (2018), “Connecting to Compete 2018: Trade Logistics in the Global Economy (The Logistics Performance Index and Its Indicators)”. Washington, DC.: WB / The International Bank for Reconstruction and Development, pp:1-82.
7
Hoekman, Bernard, and Alessandro Nicita (2008), “Trade policy, trade costs, and developing country trade.” Policy Research Working Paper 4797. World Bank, Washington, DC.
8
Kaufman, Daniel, Art Kraay, and Mastruzzi. (2009), “Governance matters VIII: aggregate and individual governance indicators, 1996-2008. “Policy Research Working Paper 4978. World Bank, Washington, DC.
9
Mirza, Tasneem. 2008. “Analyzing the effects of trade facilitation on International Trade using a Simultaneous Approach.” Working paper. Economics Department, Purdue University, West Lafayette, IN. Available at www.gtap.agecon.purdue.edu/resources/ download/4610.pdf.
10
Mirza, Tasneem. 2009. “A cost benefits analysis of trade facilitation in an applied general equilibrium model.” Working paper. Economics Department, Purdue University, West Lafayette, IN. Available at www.iadb.org/ intal/ intalcdi/ PE/ 2009/ 03765.pdf.
11
Raven, John. (2001). “Trade and transport facilitation: a toolkit for audit, analysis, and remedial action”. Washington, DC: World Bank.
12
Rodrigues, Alexandre M., Donald J. Bowersox, & Rojer J. Calantone. 2005. “Estimation of global & national logistics expenditures: 2002 data update” Journal of Business Logistics 26 (2):1-16
13
UNIDO (2009-2018), “Industrial development report”- breaking in and moving up: new industrial challenges for the bottom billion and the middle -income countries. Vienna: UNIDO.
14
World Bank (2008-18), “World development indicators online”. Washington, DC: World Bank.
15
World Bank & International Finance Corporation (2009-17) Doing business. Washington, DC: WB.
16
WB and IMF (2008-16). “Global monitoring report: MDGs and environment”. Washington, DC: World Bank. WB and IMF.
17
WEF (2008-2018), “Global Competitiveness Report”. Geneva: World Economic Forum.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت روابط با مشتریان در صنعت بانکداری
در قرن بیست و یکم و هزارهی فناوری اطلاعات، نقش وسایل ارتباط جمعی بسیار مهم و تعیینکننده است، بهعبارتی در تمام دنیا سازمانها سعی میکنند به نحوی از رسانههای اجتماعی مختلف به نفع خود استفاده کنند. در این میان بانکها نیز یکی از بزرگترین سازمانهایی هستند که سعی میکنند از طریق شبکههای اجتماعی به کارهای مختلفی مانند بازاریابی، برندینگ و مدیریت ارتباط با مشتریان بپردازند. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت روابط با مشتری در صنعت بانکداری است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شعب بانک رفاه شهرستان زاهدان است که پرسشنامه آن برمبنای مدلهای بهکارگرفته شده شامل، مدل NICI برای شبکههای اجتماعی و مدل مدیریت روابط با مشتریان سین و همکاران و مدل دانایی و همکاران، طراحی شده و میان 83 نفر از کارکنان توزیع گردید. پرسشنامههای پژوهش توسط نرمافزارهای 24 SPSS و smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت اطمینان بیشر از یافتههای بهدست آمده، مصاحبهای نیز با 12 نفر از مسئولین و مدیران بانک انجام شد. در نهایت، یافتهها نشان داد که در سطح اطمینان 95/0، متغیر دسترسی، هوشمندی، تعاملات و اعتبار منابع هر کدام بهترتیب 53/0، 59/0، 26/0 و 47/0 از تغییرات مربوط به مدیریت ارتباط با مشتریان را تبیین میکنند
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47098_9bb9654498003dae8fcb8bf59d94b6c5.pdf
2020-05-21
27
44
شبکههای اجتماعی
مدیریت روابط با مشتری
صنعت بانکداری
بانک رفاه کارگران
زهرا
وظیفه
vazife@mgmt.usb.ac.ir
1
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
AUTHOR
میلاد
وفادار
milad.vafadar@ut.ac.ir
2
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
AUTHOR
سحر
سالار
salarsahar456@gmail.com
3
دانشگاه سیستان و بلوچستان
LEAD_AUTHOR
تولایی، روحاله؛ الهه محمدی و نیما خطیبی (1394)، «بررسی قابلیتهای نوین شبکههای اجتماعی در توسعه تحقیقات بازاریابی با استفاده از روش نگاشتشناختی»، دومین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، تهران، سالن همایشهای بینالمللی هتل المپیک.
1
حقیقینسب، منیژه؛ نرگس صارمی و الهام وحیدینیا (1394)، «تحقیقات بازاریابی در صنعت بانکداری از منظر شبکههای اجتماعی»، کنفرانس بینالمللی علوم و مندسی، دبی- امارات.
2
دانایی، حبیباله؛ محمد محمودی میمندی؛ میرزاحسن حسینی و حمیدرضا وزیر زنجانی (1391)، «تدوین مدل ارزیابی مدیریت روابط با مشتری»، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 64، 186-149.
3
داوری، علی و آرش رضازاده (1391)، «مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS»، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
4
رضوانی، حمیدرضا (1389)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران، انتشارات مهربان.
5
سرمد، زهره و عباس بازرگانهرندی (1376)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ اول، تهران، انتشارات آگاه.
6
عباسی، محمدرضا و محمد ترکمنی، «مدل نظری اجرای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)»، بررسیهای بازرگانی، شماره 41، خرداد و تیر 1389.
7
یزدانی، محمدرضا (1385)، «بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه فکری و اثر آن بر عملکرد بانک ملت استان تهران»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده تهران.
8
Boyd, D., M., Ellison, N., B. (2007), “Social network sites: definition, history, and scholarship”, Journal of Computer - Mediated Communication, vol. 13, no. 1, article 11, 210-230.
9
Brandtzæg, P. (2012), “Social Networking Sites: Their Users and Social Implications” , Journal of Computer-Mediated Communication 17(4):467-488.
10
Butler, S. (2000), “Changing the Game: CRM in the E-World”, Journal of Business Strategy, vol. 21, no. 2, 13-14.
11
Chinthakayala, K., Zhao, Ch., Kong, J., Zhang, K., A (2013 ), Comparative Study of Three Social Networking Websites, Springer Science & Business Media New York.
12
Cronbach, l. j. (1951), “coefficient alpha and the internal structure of tests. psyhometrika”, vol. 16, no. 3, pp. 297- 334.
13
Curran, K., Murphy, C., Annesley, S. (2003), Web Intelligence in Information Retrieval, WI ‘03 Proceedings of the 2003 IEEE/WIC International Conference on Web Intelligence, 409-412.
14
Cvijovic, J., kostic stankovic, M., Reljic, M. (2017), Customer relationship management: modern approach, industrija, 45(3): 151-165.
15
Fornell, C., & Lacker, D., F., (1981), “Evaluating structural equation models with unobservable variable and measurement error”. Journal of marketing research: 39- 50.
16
Harding, D., Cheifetz, D., DeAngelo, S., Ziegler, E., (2004), “CRM’s Silver Lining, Marketing Management, vol. 13, no. 2, p. 27.
17
Henseler, J., & Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009), “The use of partical least squares path modeing in international marketing”. Advances in International Marketing, vol. 20, pp. 277- 320.
18
Hoffman, T., Kashmeri, S. (2000), Coddling the Customer, Computerworld, vol.34, no.50, 58-60.
19
Hulland, J. (1999), “Use of partial least squarts (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies”. Strategic management journal, vol. 20, no. 2, pp. 195- 204.
20
Hult, G.T. and O.C. Ferrell, (1997), “A Global Learning Organization Structure and Market Information Processing”, Journal of Business Research, vol.40, pp. 155-66.
21
Kapoor, K. K., Tamilmani, K., Rana, N. P., Patil, P., Dwivedi, Y. K., & Nerur, S. (2017), “Advances in Social Media Research: Past, Present and Future. Information Systems Frontiers, 1-28.
22
Kebede, A. Tegegne, Z., Wright, L. (2018), “The effect of customer relationship management on bank performance: In context of commercial banks in Amhara Region, Ethiopia”, Journal cogent business&management,5(1).
23
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons, 54(3), 241-251.
24
McGovern, T., Panaro, J. (2004), “The human side of customer relationship management, Benefits Quarterly, Vol. 20, No. 3, 26-33.
25
Moos, E., Rousseau, D., Parent, S., St- Laurent, D., & Saintonge, J. (1988), Correlates of Atlachment at School Age: Maternal Reported stress, Mother- Child Interaction, and Behavior problem. Gild Development, vol. 69, no. 5, pp. 1390- 1405.
26
Munaiah, J., Krishnamohan, G. (2017), Customer Relationship Management in Banking Sector, National Conference on Marketing and Sustainable Development, ISBN 978-1-943295-10-4:13-14.
27
Narayandas, D. and V.K. Rangan (2004), “Building and Sustaining Buyer-Seller Relationships in Mature Industrial Markets”, Journal of Marketing,vol. 68, July, pp. 63-77.
28
Nunnally, J. (1978), Psychometric theory, 2nd Edn. New York: MC Graw- Hill.
29
Nykamp, M. (2001), The Customer Differential: The Complete Guide to Implementing Customer Relationship Management, AMACOM, New York, NY.
30
Parusheva, S. (2017), Social media banking models: A case study of a practical implementation in banking sector, Ikonomicheski Izsledvania 3: 125-141.
31
Preece, J. (2001), Sociability and usability in online communities determining and measuring success, Behav, Inform, Technol, J, vol. 20, no. 5, 347-356.
32
Schulz, M (2001), “The Uncertain Relevance of Newness: OrganizationalLearning and Knowledge Flows”, Academy of Management Journal, vol.44, no. 4, pp. 661-81.
33
Sheth, J.N. and R.S. Sisodia (2002), “Marketing Productivity: Issues andAnalysis”, Journal of Business Research, vol. 55, no. 5, pp. 349-62.
34
Sin, L., Tse, A., Yim, F. (2005), (CRM): Conceptualization and Scale Development, European Journal of Marketing, vol. 39, no. 11/12, 1264-1290.
35
Stone, M. (1974), Cross- validatory choice and Assessment of statistical predictions. Journal of the royal statistical siciety, vol. 36, no. 2, pp. 111- 147.
36
Sundar, S., S. (2006), Self as Source: Agency and Customization in Interactive Media Top Paper, Proc, the Annual Meeting of the International Communication Association.
37
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2018), A global goodness- of- fit index for PLS Waskito, K, S., The Impact of Customer Relationship Management on Organization Profit of in Somali. J Entrepren Organiz Manag, Journal of Entrepreneurship & Organization Management ,7: 221.
38
Wetzwls, M., Odekerken- Schroder, G., & Vanoppen, C. (2009), Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration, MIS Quarterty, vol. 33, no. 1, pp. 177.
39
Wilson, K. (2018), Customer Service and Relationship Management, Thesis Business Management, Centria University of Applied Scinces April.
40
Zahay, D. A. Griffin (2004), Customer Learning Processes, StrategySelection, and Performance in Business-to-Business Service Firms”,Decision Sciences, vol. 35, no. 2, pp. 169-203.
41
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی فناورانه برای حل چالش های حاصل از عدم تقارن اطلاعات در بیمه مالکیت صنعتی
عدم تقارن اطلاعات پدیدهای است که اجرای مفاد قراردادهای بیمه مالکیت صنعتی را تحتالشعاع قرار میدهد. این پدیده در موارد عدم وجود شفافیت اطلاعاتی رخ میدهد به گونهای که یکی از طرفین قرارداد نسبت به اطلاعاتی دسترسی دارد که در اختیار دیگری نیست. اگرچه برخی از اصول حاکم بر قراردادهای بیمه مالکیت صنعتی مانند اصل حداکثر حسن نیت، طرفین قرارداد را ملزم به ارائه اطلاعات دقیق و ایجاد شفافیت اطلاعاتی میکند، اما در موارد وجود سوءنیت در یکی از متعاملین، اجرای صحیح قراردادهای منعقده در این حوزه با چالش مواجه میشود. از جمله نتایج ایجاد این پدیده انتخاب منفی بیمهگر و بیمهگذار و ایجاد مخاطرات اخلاقی است که واجد آثار سوء بر توسعه اقتصادی یک کشور تلقی میشود. البته راهحلهایی در راستای حل این چالشها موجود است که بهترین آن ایجاد شفافیت اطلاعاتی از طریق پیادهسازی ابزارهای نوین الکترونیکی در نظام حقوقی ایران میباشد. بلاکچین بستری است که با برخورداری از شاخصههای منحصر به فرد و ابزارهایی نوین، امکان ایجاد شفافیت حداکثری را فراهم نموده و موجبات رفع این پدیده را ایجاد مینماید.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47099_8f20e115ad97c58af69a4ea0e9ad35e8.pdf
2020-05-21
45
62
عدم تقارن اطلاعات
بیمه مالکیت صنعتی
بلاک چین
ارزهای رمزنگاری شده
اوراکل
مهدی
ناصر
mn.ujsasac0077@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضایی
LEAD_AUTHOR
سید امیر علی
تاج
amyrtaj678@gmail.com
2
کارشناسی ارشد حقوق ثبت املاک و اسناد دانشگاه علوم قضایی
AUTHOR
بابایی، ایرج (1390)، «حقوق بیمه»، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ پنجم.
1
خامنهای، سید محمد (1370)، «بیمه در حقوق اسلام»، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم.
2
کریمی، آیت (1380)، «کلیات بیمه»، بیمه مرکزی ایران، چاپ پنجم.
3
کشاورز، زمردی انباجی (1388)، «انتخاب نامساعد و مخاطرات اخلاقی در بازار بیمه درمان ایران»، مجله تحقیقات اقتصادی.
4
کوشا، ابوطالب (1384)، «اصل حداکثر حسن نیت در معاملات بیمه و نیم نگاهی به آن در سایر عقود و قراردادها»، فصل نامه دیدگاههای حقوقی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری.
5
ماجدی، وحید (1389)، «انتخاب نامساعد و امکان استقرار قراردادهای سازگار اطلاعاتی، شواهدی از بازار بیمه تصادفات اتومبیل ایران». مجله تحقیقات اقتصادی.
6
Branstetter, L., Fisman, R., Fritz Foley, C. & K. Saggi (2011), “Does Intellectual Property Rights Reform Spur Industrial Development?,”Journal of International Economics.
7
Christopher D. Clack, Vikram A. Bakshi ,Lee Braine (2017), Smart Contract Templates: foundations, design landscape and research directions, Downloaded from https://www.ssrn.com.
8
CJA Consultants Ltd., (2003). Patent litigation insurance, A study for the european commission on possible insurance schemes against patent litigation risks. Final Report.
9
D. AURELIO LÓPEZ-TARRUELLA MARTÍNEZ, (2018) SMART CONTRACTS FROM A LEGAL PERSPECTIVE, Facultat de Dret Facultad de Derecho, Universiad de Alicante, downloaded from www,ssrn,com.
10
Disruptive innovation in financial services:A Blueprint for Digital Identity. World Economic Forum.(Aug.12,2016).Availablefrom:http://www3.weforum.org/docs/WEFA_Blueprintfor DigitalIdentity.pdf.
11
Fuentes, R.J., (2009). Patent insurance: Towards a more affordable mandatory scheme? ColumbiaScience and Technology Law Review, 10.
12
Gauntlett, D.A., (1997). Patents and insurance: Who will pay for reimbursement? Boston University Journal 0f Science and Technology Law, 6.
13
Gauntlett, D.A., (1998). Recent developments In intellectual property insurance. Tort and Insurance Law Journal, 33.
14
John Lanchester , (2016), When Bitcoin Grows Up, LONDON REV. OF BOOKS https://www.1rb.co.uk/v38/nO8/john-lanchester/when-bitcoin-grows-up.
15
Joris Bontje, (Updated 17 March 2016) What is a block hash ? https://ethereum.stackexchange.com/questions/2100/what-is-a-block-hash.
16
KAREN E. C. LEVY,(2017) Book-Smart, Not Street-Smart: Blockchain-Based Smart Contracts and The Social Workings of Law ,downloaded from social science research network, Https//:www.ssrn.com.
17
Kehrli,Jerome,(2016) Blockchain 2.0 - From Bitcoin Transactions to Smart Contract applications, online edition on social science research network: Https//: www, ssrn. com.
18
Legar (2006), “Intellectual Property Rights and Innovation in Developing Countries. Hastings Law Journal “Article 4, No. 6 of the Constitution of 1867 (German)”, Vol. 52.
19
Muermann, A. and Straka, D., (2012). New evidence from driving behavior. Working paper. Asymmetric Information in Automobile insurance.
20
Nyman, J., (1999). The economics of moral hazard revisited.Journal of Health Economics, 18.
21
Pramodh Rai, (Oct 16, 2017) Understanding the Blockchain ,https://hackernoon.com/understanding-the-blockchain-64891686738e.
22
Reyes, J.A., (1995). Patents and Insurance: Who will pay for infringement.Boston University Journal of Science and Technology Law, 3.
23
Reyes, J.A., (1996). CGl insurance coverage for patent infringement. Boston University Journal of Science and Technology Law, 2.
24
Robinson W.J., (1989). Insurance coverage of intellectual property lawsuits. ALPLA Quarterly Journal.
25
Rowe T.M., (2008). Special insurance for intellectual property: Additional security for owners of intellectual property assets. De Paul Journal of Art , Technology and Intellectual Property Law, 19.
26
SAMUEL BOURQUE,SARA FUNG LING TSUE,(2014)A LAWYER ‘S INTRODUCTION TO SMART CONTRACTS, 4.
27
Silverberg Kristen, French Conan, Ferenzy Dennis, Van Den Berg Stephanie,(2016), Getting Smart: Contracts on the Blockchain ,Institute Of International Finance.
28
Simensky, M. and Osterberg, E.C., (1999). The insurance and management of intellectual property risks. Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, 17.
29
Small, L.A., (1998). Offensive and defensive insurance coverage for patent litigation: Who will pay? Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, 16.
30
Sylla V. (1982), United States Fidelity and Guarantee co. Cal. App. 1976.Wolf Machinery co. V. Insurance co. of Northern America, California app.
31
Vermont S. (2006) “Independent Invention as a Defense to Patent Infringement,” The University of Michigan Law School.
32
Werbach,Cornell,(2017), CONTRACTS EX MACHINA, Duke Law Journal,67,downloaded from social science research network.
33
World Wide Web (WWW) , (Last visited 24 sep 2018) https://www.techopedia.com/definition/5217/world-wide-web-www.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه محصول ( مورد مطالعه خرما در استان کرمان)
هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی خرما توسط باغداران استان کرمان (مطالعهی موردی شهرستان بم) است. پژوهش، مبتنی بر روش توصیفی-همبستگی است که در آن 2916 نفر از باغداران شهرستان بم در سال زراعی 96-1395 بهعنوان جامعهی آماری در نظر گرفته و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۲۲۵ نفر بهصورت نمونهگیری نظاممند انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات متخصصان و پایایی آن نیز پس از آزمون مقدماتی با استفاده از ضریب کرونباخ آلفا 74/0 بهدست آمد. مقایسهی ویژگیهای باغداران پذیرنده و نپذیرنده با استفاده از آزمونهای پارامتری t و ناپارامتری من ویتنی نشان داد که با احتمال 95 درصد بین سطح تحصیلات دو گروه، تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین از نظر «ارتباط با مروجان و کارشناسان بیمه» و «مشارکت در تعاونیها» با احتمال 95 درصد بین پذیرندگان و نپذیرندگان تفاوت معنیدار وجود داشت؛ اما، بین «شرکت در کلاسهای آموزشی-ترویجی»، «شرکت در تشکلهای محلی»، «مشارکت در تصمیمات شورای روستا» و «مشارکت در تصمیمات بسیج سازندگی» در دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج مدل رگرسیون لجستیک نیز نشان میدهد که بین سابقه کشت، خشکسالی و احتمال پذیرش بیمه رابطهی مثبت و معنیدار؛ اما، بین دریافت وام با احتمال پذیرش بیمه رابطهی منفی و معنیدار وجود دارد. در اولویت قرار دادن باغداران با درآمد بالاتر و افزایش آگاهی نسبت به برنامهی بیمهی محصولات کشاورزی میتواند در پذیرش بیمهی خرما توسط باغداران مؤثر باشد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47100_fa2da7b406ae317aacd44cde76928a1d.pdf
2020-05-21
63
76
بیمه
پذیرش
خرما
کرمان
مهدیه
ساعی
m_saeey@yahoo.com
1
بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمان، ایران.
LEAD_AUTHOR
آقاعباسی، ناصر (1386)، «بررسی نقش بیمه در تولید دامداران استان کرمان»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، 59: 25-36.
1
ایروانی، هوشنگ؛ مرجان واحدی، خلیل کلانتری و حمید موحدمحمدی (1385)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی گندم در شهرستان تفرش»، علوم کشاورزی ایران، 2-37(1): 137-144.
2
ترکمانی، جواد و سیدنعمتاله موسوی (1390)، «بررسی اثرات بیمه محصولات زراعی بر کارایی تولید و مدیریت ریسک در کشاورزی: مطالعهی موردی در استان فارس»، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 3(1): 1-26.
3
تیموری، مصطفی؛ سید محمدجعفر اصفهانی؛ بهزاد امرایی و علیرضا جمشیدی (1393)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی برنج در استان ایلام»، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 7(3): 1-11.
4
راستگو، حمید و احمد رضوانفر (1386)، «بررسی عوامل مؤثر در توسعهی بیمهی محصولات راهبردی کشاورزان در شهرستان خدابنده»، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، 15(85): 111-134.
5
رستمی، فرحناز؛ حسین شعبانعلی فمی، حمید موحدمحمدی و هوشنگ ایروانی (1386)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمه: مطالعهی موردی گندمکاران شهرستان هرسین کرمانشاه»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، 15(60): 1-21.
6
کرمی، آیتاله (1390)، «بررسی عوامل مؤثر بر احتمال پذیرش بیمهی محصول گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد»، اقتصاد کشاورزی، 5(2): 232-250.
7
عیناللهی احمدآبادی، محرم (1387)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی گندمکاران استان زنجان: مطالعهی موردی شهرستان خدابنده»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، 16(63): 51-70.
8
غلامرضایی، سعید و منصور مرادیان (1378)، «بررسی مسائل و مشکلات ترویج و اشاعهی فرهنگ بیمهی محصولات کشاورزی در ایران»، مجموعه مقالات دومین همایش سراسری مسئولین و کارشناسان صندوق بیمهی محصولات کشاورزی.
9
نادری مهدیی، کریم؛ احمد یعقوبی فرانی، حشمتاله سعدی و لیلا زلیخائی سیار (1393). «بررسی عوامل مؤثر بر توسعهی بیمهی گندم در شهرستان همدان». تحقیقات اقتصاد و توسعهی کشاورزی ایران، 45(3): 425-437.
10
نیکنامی، مهرداد و غلامرضا نمکی (1393)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی محصول پنبه در بین پنبهکاران استان سمنان (مطالعهی موردی شهرستان گرمسار)»، همایش ملی توسعهی اقتصاد کشاورزی با رویکرد عزم ملی و مدیریت جهادی.
11
Barnett, B. J., Coble, K. H., and Spurlock, S. R. (2000). Crop insurance in the Midsouth, Technical Bulletin- Mississippi Agricultural & Forestry Experiment Station 2000, 227, 24 pp.
12
Huang, W. Y. (2002). “Using insurance to enhance fertilizer application timing to reduce nitrogen losses”. Journal of Agricultural and Applied Economics, 34: 131-148.
13
Serra, T., and Goodwin, B. K. (2003). “Modeling changes in the U. S. demand for crop insurance during the 1990s”. American Agriculture Association Annual Meeting, Montreal, Canada, July 27-30, 2003.
14
Singerman, A., Hart, CH. E. and Lence, S. H. (2010). Demand for crop insurance by organic corn and soybean farmers in three major producing states, Iowa state University, Department of Economics, Ames, Iowa.
15
Shaik, S., and Atwood, J. (2003). Demand for optional units in crop insurance. American Agricultural Association Annual Meeting, Montreal, Canada, July 27-30, 2003.
16
Smith, V. and Baquet, A. E. (1996). “The Demand for multiple peril crop insurance: Evidence from Montana wheat farms”. American Journal of Agricultural Economics, 78(1), 189-201.
17
Vandeveer, M. L. (2001). “Demand for area crop insurance among Litchi producers in northern Vietnam”. Journal of Agriculture Economics, 26(2): 173-184.
18
ORIGINAL_ARTICLE
رتبهبندی مولفههای تامین مالی سبز در بنگاههای کوچک و متوسط ( روش تحلیل شبکهای فازی)
در سالهای اخیر، مسائل محیط زیست و توجه به چالشهای آتی صنایع در اکثر کشورها بهعنوان یک موضوع مهم در بنگاهها، جهت رسیدن به اهداف مالی و کسب سهم بالاتر در بازار بهواسطه توسعه صنایع، انرژیهای سبز و پاک، کاهش آلودگی و مصرف درست منابع طبیعی مطرح شده است. واژه اقتصاد سبز در اکثر مجامع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان ارائه شده و مورد توجه خاصی است. اقتصاد سبز بهعنوان یک رویکرد اقتصادی قادر است زندگی را با کیفیتهای بهتری با وجود محدودیتهای زیست بومی کره زمین برای همگان فراهم نماید. هدف این پژوهش در راستای شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای تأمین مالی سبز برای توسعه شاخص اقتصاد سبز در بنگاههای کوچک و متوسط استان قزوین با استفاده روش تحلیل شبکهای فازی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی - پیمایشی است. بعد از ارزیابی دقیق مطالعات با استفاده از تکنیک تحلیل شبکهای فازی، 20 مؤلفه با توجه به نظر خبرگان آشنا در این حوزه شناسایی شده و بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک ادغامی پرموتاسیون و الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که مؤلفه نگهداری و محافظت از انرژی بالاترین اهمیت در تأمین مالی سبز جهت توسعه اقتصاد سبز بنگاههای کوچک و متوسط را دارد و سایر مؤلفهها بر مبنای اهمیتشان در جدول (5) بهترتیب رتبهبندی شدهاند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47101_5f293db30e616e7f5100af2c35b23e25.pdf
2020-05-21
77
92
محصول سبز
بازاریابی سبز، تصمیم خرید سبز ، روش ANP
پروانه
قلی پور
parvanehgholipour@gmail.com
1
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد مهدی
مظفری
zafarnima@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی،دانشگاه بینالملل امام خمینی قزوین،قزوین، ایران
LEAD_AUTHOR
استیری، روحاالله و بنیامین مشیری (1391)، «ابزارهای تأمین مالی بنگاههای دانشبنیان»، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بینالمللی توسعه نظام تأمین مالی در ایران
1
رزمی، جعفر؛ منصوره عقیقی و سعید کرباسیان (۱۳۸۵)، «استفاده از روش جایگشت پرموتاسیون درحل مسائل تصمیمگیری انتخاب تأمینکنندگان»، دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین، تهران، انجمن لجستیک ایران.
2
رمضانی قوامربادی، محمد حسین (1393)، «اقتصاد سبز: گامی به سوی تحقق توسعه پایدار در تحقق حقوق بینالملل محیط زیست»، دوفصلنامه دانشنامه حقوق اقتصادی دان و توسعه سابق دور جدید، سا 121- بیس ویک، شمار 1، ص 11.
3
ریاحی، منوچهر (1383)، «استقرار نظام مدیریت سبز در دستگاههای اجرایی بهعنوان ابزار جهت اقدامات اجرایی ملی و فراملی زیستمحیطی و اقتصادی در راستای اهداف برنامه چهارم توسعه»، پنجمین همایش ملی دوسالانه انجمن متخصصان محیط زیست ایران، 16 و 17 اسفندماه.
4
مؤمنی، منصور (1933)، «مباحث نوین تحقیق در عملیات». تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5
Bins wanger, Hans P. & Khandker, Shahidur R. & Rosenzweig, Mark R (1993), “How infrastructure and financial institutions affect agricultural output and investment in India”, Journal of Development Economics, Elsevier, vol. 41(2), pages 337-366.
6
Chan Wang, Pu-yanNie, Da-hengPeng, Zheng-huiLi (2017), “Green insurance subsidy for promoting clean production innovation”, Journal of Cleaner Production ,Volume 148, , Pages 111-117.
7
Chan, F. T. S., Chung, S. H., Wadhwa, S (2005), A hybrid genetic algorithm for production and distribution. Omega, 33 (4), 345-355.
8
Chiara Criscuolo, Carlo Menon (2015), Environmental policies and risk finance in the green: Cross-country evidence, Energy Policy, 83, 38-56.
9
DuPont, Carolyn and Levitt, James and Bilmes, Linda, (2015) Green Bonds and Land Conservation: The Evolution of a New Financing Tool, HKS Working Paper No. 072. Available at SSRN: https: //ssrn.com /abstract=270031 1 or http://dx.doi.org /10.2139/ssrn. 2700311.
10
Eleonore Loiseaua, Laura Saikkub (2016), “Green economy and related concepts: An overview”, journal of Cleaner Production, 139, 361-371.
11
European Commission (2011), Small and medium-sized enterprises (SMEs). Enterprise and Industry. Available: http: //ec.europa.eu/enterprise /policies/sme/index_en.htm, Nov 16.
12
Jayasubramanian, P., & shanthi, M. (2014). “Green Finance”. Indian Journal of Applied Research, 4(8), 610-612.
13
Huan Peng, Ting Feng, Chaobo Zhou (2018), “International Experiences in the Development of Green Finance”, American Journal of Industrial and Business Management, 8, 385-392, http:// www.scirp.org/journal/ajibm, ISSN Online: 2164-5175.
14
Linden berg, Nannette, Definition of Green Finance (2014), DIE mimeo, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2446496.
15
Lingyun He, Lihong Zhang, Zhangqi Zhong, Deqing Wang, FengWang (2019), “Green credit, renewable energy investment and green economy development: Empirical analysis based on 150 listed companies of China”. Journal of Cleaner Production,Volume 208, 20 January 2019, Pages 363-372
16
Loiseau, E., Saikku, L., Antikainen, R., Droste, N., Hansjürgens, B., Pitkanen, K., Leskinen, P., Kuikman, P., Thomsen, M (2016), “Green economy and related concepts”: An overview Journal of Cleaner Production 139, 361-371.
17
Luke Swainson, Sango Mahanty (2018) Green economy meets political economy: Lessons from the “Aceh Green” initiative, Indonesia, Global Environmental Change 53, 286-295.
18
Nagarjuna, L. (2015). Green Financial Management Practices in Public and Private Sector Banks-Acase Study of SBI andICICI. International Multidisciplinary E-Journal, 4 (8), 295-306.
19
Oksan Bayulgen, Salil Benegal (2018) Green economy meets political economy: Lessons from the “Aceh Green” initiative, Indonesia, Global Environmental Change 53, 286-295.
20
Pearce, David w, Atkinson, Giles,Mourato, Susana (2006) Cost-benefit Analysis and the Environment: Recent Developments, Find a library where document is available. Order URL: http://www. oecd.org/document/39/0, 2340,en_2649_37465_36144679 _1_1_1_3 7465,00. html.
21
Richard Claridaab Jordi Galı́bcd, Mark Gertlerbc (1998), monetary policy rules in practice: Some international evidence, European Economic Review, Volume 42, Issue 6, Pages 1033-1067.
22
Tseng, Ming-Lang. Lan, LawrenceW. Wang, Ray. Chiu, Anthony. Cheng, Hui-Ping (2011) Using hybrid method to evaluate the green performance in uncertainty. Springer Science,Business Media.175: pp. 367-385
23
Van Hecken, G., Bastiaensen, J. (2010) Review. Payments for ecosystem services: justified or not? A political review. Environ. Sci. Pol. 13, 785-792. http://dx. doi.org/10.1016 /j.envsci
24
Wei Pan, Wulin Pan, Cheng Hu, HaitingTu, Cheng Zhao, Dongy ang Yu, Jianwu Xiong, Guanwen Zheng (2019), “Assessing the green economy in China: An improved framework”, Journal of Cleaner Production,Volume 209, 680-691.
25
Wikipedia (2009); Small and Medium Enterprises, http://en.wikipedia.org/ Wiki / Small_and_ medium_enterprises (retrieved on 2009-02-02).
26
Yao Wang, Qiang Zhi (2016) the role of green finance in environmental protection: Two aspects of market mechanism and policies, Energy Procedia, 104, 311 - 316.
27
Yuksel, Ihsan. Dagdeviren, Metin (2010) Using the fuzzy analytic network process (ANP) for Balanced Scorecard (BSC): A case study for a manufacturing firm. Expert Systems with Applications 37. pp. 1270-1278.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر قیمت واحد بر تصویر قیمت فروشگاه و قصد خرید مشتریان
.
افزایش رقابت میان کسب و کارها، سبب شده تا مصرفکنندگان با شمار زیادی از برندهای گوناگون محصولات مصرفی مواجه شوند که بسیاری از آنها از لحاظ کاربرد مشابه یکدیگر هستند. در این میان مراکز فروش و ارائه این کالاها و خدمات برای تأثیرگذاری بر تصمیم خرید مصرفکنندگان از روشهای گوناگونی همچون قیمت واحد محصولات در بهبود تصویر مشتریان از قیمت محصولات فروشگاه خود استفاده میکنند، تا از این طریق بتوانند مشتریان را به خرید و تکرار خرید تشویق نمایند و با افزایش فروش بر سودآوری فروشگاه خود بیفزایند. این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر قیمت واحد بر تصویر قیمت فروشگاه (شامل ابعاد پردازش، حساسیت، ارزیابی، ادراک و ارزش قیمت فروشگاه) و قصد خرید مشتریان است. همچنین نقش میانجی تصویر قیمت فروشگاه و ابعاد آن میان قیمت واحد و قصد خرید مشتریان بررسی شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها، توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، مشتریان فروشگاه مواد غذایی در شهر کرج میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق نیز از نرمافزار SPSS22 و Smart PLS2 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که قیمت واحد بر تصویر قیمت فروشگاه و نیز بر ابعاد آن تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین تصویر قیمت فروشگاه بر قصد خرید مشتریان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. علاوه بر این تصویر قیمت فروشگاه میان قیمت واحد و قصد خرید مشتریان نقش میانجی را دارد و تمام ابعاد تصویر قیمت فروشگاه بهجز حساسیت قیمت نیز نقش میاجی را میان قیمت واحد و قصد خرید مشتریان ایفا میکند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47102_12e611e9dcc1e078a01e0aacef5f83fa.pdf
2020-05-21
93
110
قیمت واحد
تصویر قیمت فروشگاه
قصد خرید
محسن
اکبری
akbarimohsen@gmail.com
1
مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد رحیم
رمضانیان
m_ramazanian391@yahoo.com
2
مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
AUTHOR
ستاره
جانی پور
s.janipour.1367@gmail.com
3
مدیریت بازرگانی، راهبرد شمال، رشت، ایران
AUTHOR
سیده صدف
وشکائی نژاد
veshkaeisadaf@gmail.com
4
دانشگاه گیلان
AUTHOR
شادمهری، رضا (1395)، «بررسی مقایسهای تأثیر ابعاد تصویر قیمت بر قصد خرید در بازارهای سنتی و مدرن ایران (مورد مطالعه: بازار رضا و فروشگاه زنجیرهای پروما مشهد)»، پایان نامه کارشناسی ارشد مؤسسه آموزش عالی مهر البرز.
1
عزیزی، شهریار (1391)، «قیمتگذاری: رویکردها و فرایندها»، تدبیر، 38-22.
2
کراچی، هدیه (1394)، بررسی ابعاد تصویر قیمت و تأثیر آن بر قصد خرید در بازارهای سنتی و بازارهای مدرن، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
3
Amara, R. B., and Buslama, N. (2011). Creation of Price Image Measurement Scale and Comparing Perceptions of Price Image Dimensions of Two Sales Formats. IBIMA Business Review.
4
Arshad F. M. (2009). “The Integration of Palm Oil Market in Peninsular Malaysia”, Indian Journal of Agricultural Economics. 45, 21-35.
5
Babin, B. J., Borges, A., and James, K. (2016). “The role of retail price image in a multi-country context: France and the USA”. Journal of Business Research, 69(3), 1074-1081.
6
Bogomolova, S., & Jarratt, I. (2016). Unit pricing in supermarkets: Review of past evidence from academic and industry studies.
7
Chang, S. H., & Wang, K. Y. (2014). “Investigating the antecedents and consequences of an overall store price image in retail settings”. Journal of Marketing Theory and Practice, 22(3), 299-314.
8
Chen, S. C., & Lin, C. P. (2015). The impact of customer experience and perceived value on sustainable social relationship in blogs: An empirical study. Technological forecasting and social change, 96, 40-50.
9
Chezy, O., Raghubir, P., Brosh, G., Monroe, K. B. & Heiman, A. (2008). “Memory-Based Store Price Judgments: The Role of Knowledge and Shopping Experience,” Journal of Retailing, 32(2), 202-232.
10
Chiang, C.-F., Jang, C.S., 2007. The Effects of perceived price and brand image on value and purchase intention: leisure travelers’ attitudes toward online hotel booking. J. Hosp. Leis. Mark. 15 (3), 49-69.
11
Collins-Dodd, C., Lindley, T., 2003. “Store brands and retail differentiation: the influence of store image and store brand attitude on store own brand perceptions”. Journal of Retail and Consumer Service. 10, 345-352.
12
Das, G. (2014). “Linkages of Retailer Personality, Perceived Quality and Purchase Intention with Retailer Loyalty: A Study of Indian Non-food Retailing”. Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 407-414.
13
Desai, K. K, and Talukdar, D. (2003). Relationship between Product Groups’ Price Perceptions,
14
Dhurup, M., Mafini, C., & Mathaba, R. L. (2013). “Store Image Factors Influencing Store Choice among Sportswear Consumers: Baseline Findings from South Africa”. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(14), 259-268.
15
Diallo, M. F. (2012). “Effects of store image and store brand price-image on store brand purchase intention: Application to an emerging market”. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(3), 360-367.
16
Do Vale, R.C., Matos, P.V., and Caiado, J. (2016). “The impact of private labels on consumer store loyalty: an integrative perspective”. Journal of Retail and Consumer Service. 28, 179-188.
17
Gunnarsson, J. (2015). Retailer Price Image-An Introduction and Literature Review (No. 3105:3). Stockholm School of Economics.
18
Hamilton, R., & Chernev, A. (2013). “Low prices are just the beginning: Price image in retail management”. Journal of Marketing, 77(6), 1-20.
19
Han, H., and Kim, Y. (2010). Understanding how consumers view green hotels: how a hotel’s green image can influence behavioral intentions. J. Sustain. Tour. 18 (7), 901-914.
20
Hu Y. (2011) Linking Perceived Value, Customer Satisfaction, and Purchase Intention in E-Commerce Settings. In: Jin D., Lin S. (eds) Advances in Computer Science, Intelligent System and Environment. Advances in Intelligent and Soft Computing, vol 106. Springer, Berlin, Heidelberg.
21
Johnstone, W., and, Cortez, R.M. (2018). “Unit pricing and its implications for B2B marketing research”. Journal of Industrial Marketing Management, 69, 32-39.
22
Lagorce, A. (2009). Carrefour pushes hard to restore its price image. Retrieved 19.07.2017 fromhttp://www.marketwatch.com/story/carrefour-detemined-to-restore-price-image.
23
Lombart, C., Louis, D., & Labbé-Pinlon, B. (2016). “Price image consequences”. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 107-116.
24
Lourenco, C. J. (2010). Consumer models of store price perceptions and store choices. (PhD, Tilburg: Tilburg University Press).
25
Lourenço, C. J., Gijsbrechts, E., & Paap, R. (2015). “The impact of category prices on store price image formation: an empirical analysis”. Journal of Marketing Research, 52(2), 200-216.
26
Lusch, E. F., Dunne, P. M., & Carver, J. R. (2011). Introduction to Retailing. 2nd ed. Cincinnati, Ohio: South- Western College Publishers.
27
Mägi, A. W., & Julander, C. (2005). “Consumers’ store-level price knowledge: Why are some consumers more knowledgeable than others”? Journal of Retailing, 30(2), 208-238.
28
Obadia, C., & Stöttinger, B. (2015). “Pricing to manage export channel relationships”. International Business Review, 24(2), 311-318.
29
Rajendran, K.N. and Tellis, G.J. (1994), “Contextual and temporal components of reference price”, Journal of Marketing, 53, 33-22.
30
Ramayah, T., Lee, J., and Mohamad, O. (2010). “Green product purchase intention: Some insights from a developing country”. Resources, Conservation and Recycling. 54.
31
Roth, S., Himbert, L., & Zielke, S. (2017). “Does unit pricing influence store price image dimensions and shopping intentions for retail stores”? European Journal of Marketing, 51(7/8), 1396-1413.
32
Saraswat, A., Mammen, T., Aaja, J. P., & Tewari, R. (2010). “Building Store Brands Using Image Differentiation”. Journal of Indian Business Research, 2(3), 166-180.
33
Schiffman, L.G., & Kanuk, L.L. (2007). Consumer behavior. New Jersey: Pearson Education International Press.
34
Shamsher, R. (2016). “Store Image and its Impact on Consumer Behavior”. ELK Asia Pacific Journal of Marketing and Retail Management, 7(2), 1-27.
35
Sheth, & Mittal, (2004). Consumer Behaviour: A Managerial Perspective. (2nd ed.). Ohio: Thomson.
36
Silva, S., and Giraldi, J. (2010). The influence of store image on customer satisfaction: a case study of a shoe store. Brazilian Business Review, 7(2), 60-77.
37
Tlapana, T. P. (2009). Store Layout and its Impact on Consumer Purchasing Behaviour at Convenience Stores in Kwa Mashu. An Unpublished Dissertation, Technology (Marketing). Durban University of Technology.
38
Visser, E. M., Preez, R. D., & Noordwyk H. J. (2006). “Importance of Apparel Store Image Attributes: Perceptions of Female Consumers”. Journal of International Psychology, 32(3), 49-64
39
Wang, Tien. (2017). Social identity dimensions and consumer behavior in social media. Asia Pacific Management Review.
40
Wu, P.C.S., Yeh, G.Y.-Y., Hsiao, C.-R., 2011. The effect of store image and service quality on brand image and purchase intention for private label brands. Australia Trade Mark Journal. 19, 30-39.
41
Zeithaml, V.A. (1988), “Consumer perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence”, Journal of Marketing, 52(3), 3-33.
42
Zielke, S. (2006), “Measurement of retailers’ price images with a multiple-item scale”, The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 2(2), 387-202.
43
Zielke, S. (2010). “How price image dimensions influence shopping intentions for different store formats”. European Journal of Marketing, 44(6), 748-770.
44
Zielke, S., & Toporowski, W. (2012). “Negative price-image effects of appealing store architecture: Do they really exist”? Journal of Retailing and Consumer Services, 19(5), 510-518.
45
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل موثر بر سقوط قیمت سهام ( مرور ادبیات)
هدف از انجام پژوهش حاضر، مروری بر مبانی نظری، نظریههای مربوط به خطر سقوط قیمت سهام و ادبیات موضوع در داخل کشور هست. این بررسی نشان داد که طی ده سال گذشته مطالعات زیادی در زمینه خطر سقوط قیمت سهام در داخل کشور انجام گرفته است و در اکثر مطالعات پیشین توجه اصلی بر روی عوامل مؤثر بر خطر سقوط قیمت سهام بوده و تحقیقات بسیار کمی در رابطه با روش مورداستفاده برای پیشبینی خطر سقوط قیمت سهام انجام شده است. همچنین از روشهای مختلف اندازهگیری خطر سقوط قیمت سهام استفاده شده اما نتیجهگیریها بر مبنای روشهای مختلف اندازهگیری خطر سقوط قیمت سهام، به تفکیک بررسی نشده است. بررسی این مطالعات نشان میدهد که متغیرهایی مانند محافظهکاری، مدیریت سرمایه در گردش، سرمایهگذاران نهادی، کیفیت حسابرسی، انعطافپذیری مالی، سودآوری، بازده داراییها، اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، نسبت کیوتو بین، تداوم انتخاب حسابرس، تخصص حسابرس در صنعت، مالکیت مدیریتی، استقلال اعضای هیأت مدیره، دوگانگی وظیفه رییس هیأت مدیره، بدهیهای کوتاهمدت، سررسید بدهی، پرداخت سود سهام رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. درحالیکه بین عدم شفافیت اطلاعات مالی، ناهمگنی عقاید سرمایهگذاران، اظهارنظر تعدیلشده، تجدید سازمان، هزینه اختیاری غیرعادی، جریانهای نقدی عملیاتی غیرعادی، مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی، نسبت اعضای غیرموظف هیأت مدیره، ضعفهای عمده کنترل داخلی، نقدشوندگی، اطمینان بیش از حد مدیریتی، عدم تقارن اطلاعاتی، مراحل رشد و افول، اجتناب از مالیات، تمرکز مالکیت، راهبرد تجاری اکتشافی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد همچنین بین بازده حقوق صاحبان سهام و اهرم مالی، نسبت قیمت به سود هر سهم، میانگین بازده واقعی، با خطر سقوط قیمت سهام رابطه معنیداری وجود ندارد
https://barresybazargani.itsr.ir/article_47103_9da192d273cee16007ad5f334722f3e7.pdf
2020-11-21
11
132
خطر سقوط قیمت سهام
چولگی منفی بازده سهام
نوسان پایین به بالا
سیگمای حداکثری
سروه
فرزاد
farzadsooroo@yahoo.com
1
اموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
جمال
قاسمی
j.ghasemi@umz.ac.ir
2
دانشکده برق دانشگاه مازندران، دانشیار
AUTHOR
احمدپور، احمد و زارع بهنمیری و کرامتالله رستمی (1393)، «بررسی تأثیر ویژگیهای شرکت بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه بورس و اوراق بهادار، (28)، 45-29.
1
احمدی، محمدرمضان؛ محمدحسین قلمبر، و سید صابر درسه (1393)، «بررسی تأثیر اندازه مؤسسه حسابرسی و اظهارنظر حسابرس بر خطر سقوط آتی قیمت سهام»، مجله بررسیهای حسابداری، 4(1)، 59-37.
2
احمدی، محمدرمضان و صابر درسه (1394)، «بررسی تداوم کوتاهمدت و بلندمدت انتخاب حسابرس بر خطر سقوط آتی قیمت سهام»، مجله دانش حسابداری مالی، (2)4، 111-136.
3
احمدی، محمدرمضان و صابر درسه (1394)، «بررسی تأثیر دستکاری فعالیتهای واقعی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی بر خطر سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله پژوهشهای تجربی حسابداری، (6) 21، 183-153.
4
احمدی، محمدرمضان و صابر درسه (1395)، «بررسی تأثیر معیارهای راهبری شرکتی بر خطر سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، (8)3،42-19.
5
اعطاییزاده، رضا، رویا دارابی (1396)، «پیشبینی عوامل مؤثر بر خطر سقوط آتی قیمت سهام بر اساس روش شبکه عصبی شعاعمدار»، پژوهشنامه اقتصاد و کسبوکار، 8(16)، صص 106-95.
6
تنانی، محسن؛ علیرضا صدیقی و عباس امیری (1394)، «بررسی نقش سازوکارهای حاکمیت شرکتی در کاهش ریسک ریزش قیمت سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله مدیریت دارایی و تأمین مالی، (3)4، 20-1.
7
حیدرپور، فرزانه؛حسین رجبدری و علی خلیفه شریفی (1395)، «ارتباط بین چرخه عمر شرکت و خطر سقوط قیمت سهام»، مجله پژوهش حسابداری، (6)3، 22-1.
8
حسنزاده، برادران و وحید خانقاه (1397)، «تأثیر استراتژی متنوعسازی شرکتی بر خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر هزینههای نمایندگی»، مجله دانش حسابداری، 9(1)، صص،63 تا 90.
9
حقیقت، آرزو (1392)، «تأثیر سرمایهگذاری نهادی بر همزمانی قیمت و ریسک سقوط قیمت سهام»، پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه حسابداری. دانشکده اقتصاد و علوم اداری. دانشگاه اصفهان.
10
حاجیها، زهره (1395)، «راهبرد تجاری تدافعی و اکتشافی، عدم تقارن اطلاعاتی و ریسک سقوط قیمت سهام»، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 31
11
حقانیفر، آنا؛ .حمیدرضا شماخی و غلامعلی حاجی (1394)، «تأثیر شاخصهای بنیادی سهام بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در بازار سرمایه ایران»، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21، تهران.
12
حسینی، سید علی و فتانه امجدیان (1396)، «بررسی رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و خطر سقوط آتی قیمت سهام»، مجله دانش حسابداری، 8 (1) صص، 75-105.
13
حسنزاده، رسول و نسا حشمت (1396)، «بررسی تأثیر متمایز انحراف از فعالیتهای واقعی و مدیریت سود در خطر سقوط قیمت سهام»، فصلنامه مدیریت دارایی و تأمین مالی
14
جعفری، محبوبه و زهرا شجاعی (1394)، «تأثیر مدیریت واقعی سود و رقابت بازار محصول بر خطر سقوط آتی قیمت سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار»، اولین همایش ملی پژوهشهای کاربردی حسابداری، مدیریت اقتصاد.
15
خانقاه، وحید، مهدی زینالی (1396)، «ارتباط بین نوآوری، هموارسازی سود و خطر سقوط قیمت سهام»، مجله بررسیهای حسابداری، 5(17)، صص،25-50.
16
دیانتی، زهرا، محسن لطفی و کسری آزادبخش (1391)، «تأثیر مدیریت سرمایه در گردش مبتنی بر چرخه تبدیل نقدی «گیتمان» بر کاهش ریسک سقوط قیمت سهام»، مجله دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، (1)4، 64-55.
17
دیانتی، زهرا؛ مهدی مرادزاده و سعید محمودی (1391)، «بررسی تأثیر سرمایهگذاران نهادی بر کاهش ریسک سقوط (ریزش) ارزش سهام»، مجله دانش سرمایهگذاری، (1)2،
18
دولو، مریم (1395)، «عدم شفافیت اطلاعات مالی، همزمانی و ریسک ریزش قیمت سهام»، مجله حسابداری مدیریت، (9)31،49-33.
19
رحمنی، پروین؛ المیرا امسیا و الهه صرفی (1394)، «بررسی رابطه ارزش در معرض ریسک و کاهش ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم.
20
رضوی، محمدرضا؛ زهرا لشگری و علی روحی (1393)، «تأثیر ضعفهای عمده کنترلهای داخلی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده اقتصاد و حسابداری.
21
رستم نژاد، سحر (1391)، «بررسی تأثیر محافظهکاری بر کاهش ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایاننامه کارشناسی ارشد. گروه حسابداری. دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران شمال.
22
سادات شجاعی، زهرا (1394)، «تأثیر مدیریت واقعی سود و رقابت در بازار محصول بر خطر سقوط آتی قیمت سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
23
صدرالسادات، لیلا؛ سلمان ستودهنیا و علی امیری (1396)، «بررسی رابطه هموارسازی سود و خطر ریزش قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، ()21، 230-207.
24
طالبنیا، قدرتالله؛ سلام عبداللهزاده و محمدهادی سارانی (1392)، «تأثیر انعطافپذیری مالی بر کاهش ریسک ریزش قیمت سهام»، حسابدار رسمی، صص 98-86.
25
عباسی، ابراهیم؛ علی شهرتی و مریم قدکچیان (1394)، «بررسی تأثیر محافظهکاری حسابداری بر خطر ریزش قیمت سهام در شرایط عدم تقارن اطلاعاتی»، دانش حسابداری، (5)19، 141 - 162.
26
فروغی، داریوش و منوچهر میرزایی (1391)، «تأثیر محافظهکاری شرطی حسابداری بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله پیشرفتهای حسابداری، (4)، 77-117.
27
فروغی، داریوش، منوچهر میرزایی و رساییان (1391)، «تأثیر فرار مالیاتی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله پژوهش مالیات، (13)،120-70.
28
فروغی، داریوش؛ هادی امیری و منوچهر میرزایی (1390)، «تأثیر شفاف نبودن اطلاعات مالی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، پژوهشهای حسابداری مالی،4(10)، 40-15.
29
فروغی، داریوش و پیمان قاسمزاد (1394)، «تأثیر اطمینان بیشازحد مدیریت بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام»، مجله دانش حسابداری مالی، (2)2، 72-55.
30
فروغی، داریوش و امین ساکیانی (1395)، «تأثیر سررسید بدهی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام»، مجله پژوهش حسابداری، 20، 116-99.
31
فولاد، فرزانه؛ احمد یعقوبنژاد، و عبدالرضا تالانه (1391)، «محافظهکاری و کاهش خطر سقوط قیمت سهم»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 19، شماره 3، صص 118-99، پاییز 91
32
کعب عمیر، احمد و سپیده نامی (۱۳۹۶)، «بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر خطر سقوط قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران»، پنجمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر، دانشگاه یزد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و شرکت پژوهشی طرود شمال،
33
https://www.civilica.com/Paper-IECEUS05-IECEUS05_029.html
34
مشکی، مهدی و رضا فتاحی (1390)، «تأثیر محافظهکاری حسابداری بر ریسک کاهش قیمت سهام»، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 16()، 136-119.
35
مرادی، مهدی؛ مهدی ظهری و پوریا اسدزاده (1393)، «پیشبینی درماندگی مالی مبتنی بر الگوریتم کاوش باکتری»، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزشهای عالی غیر دولتی-غیر انتفاعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه امام رضا علیهالسلام
36
مؤذنی، بیتا و یونس نهندی (1395)، «ارتباط بین استعداد مدیریتی، کارایی سرمایهگذاری و خطر سقوط قیمت سهام»، مجله مدیریت بهرهوری، (10)39، 280-247.
37
محمدزاده، حیدر؛ عیسی ابیضی؛ مهدی محبلیپور و سجاد گلمحمدی (1396)، «تأثیر کیفیت گزارشگری مالی بر خطر سقوط قیمت سهام»، اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت، تبریز، مؤسسه آموزش عالی علم و فناوری شمس AEMCNF01-AEMCNF01_150.html- https;//www.civilica.com/paper
38
ملکیان، اسفندیار؛ حسین فخاری؛ جمال قاسمی و سروه فرزاد (1397)، «پیشبینی خطر سقوط قیمت سهام با استفاده از الگوریتمهای فرا ابتکاری (الگوریتم تجمعی ذرات) و مقایسه با رگرسیون لجستیک»، مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار،9(36).
39
ملکیان، اسفندیار؛ حسین فخاری؛ جمال قاسمی و سروه فرزاد (1396)، «پیشبینی خطر سقوط قیمت سهام با استفاده از الگوریتم ژنتیک و مقایسه با رگرسیون لجستیک»، با تأکید بر نگرش انتخاب ویژگی، بورس اوراق بهادار،10(40).
40
نهندی، یونس و وحید تقیزاده (1396)، «تأثیر پرداخت سود سهام و عدم انتشار اخبار بد بر خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر عدم تقارن اطلاعاتی»، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، (24)1، 40-19.
41
نصیرزاده، فرزانه؛ محمدرضا عباسزاده و محمدحسین آرانی (1396)، «بررسی تأثیر خوش بینی مدیران و عدم تقارن اطلاعاتی ناشی از آن بر روی ریسک سقوط قیمت سهام»، فصلنامه حسابداری مالی، 34(9)، صص 70-35.
42
ودیعی، محمدحسین و امین رستمی (1393)، «بررسی تأثیر نوع مالکیت نهادی بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه حسابداری مالی، (6) 23، 43-66.
43
واعظ، علی و صابر درسه (1395)، «بررسی تأثیر تخصص حسابرس در صنعت بر رابطه بین اجتناب از مالیات و خطر سقوط آتی قیمت سهام شرکتهای دارویی وغیردارویی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، مجله حسابداری سلامت، (5)1،79-106.
44
یوسفی، نجم (1395)، «بررسی رابطه بین پارادایم مالکیت نهادی و ریسک سقوط قیمت سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران»، نخستین کنفرانس بینالمللی پارادایمهای نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی.
45
Bradshaw, Mark, T. Hutton, Marcus,Alan J.& Tehranian, Hassan (2010). Opacity;Crash Risk and Option Smirk Curves. Boston College;
46
Bleck A. Liu, X. (2007). “Market Transparency and the Accounting Regime”. Journal of Accounting Research, 45, 229-256.
47
Blanchard, Oliver(1979). Speculative Bubbles, Crashes and Rational Expectations, Economics Letters1979; 3: 387-389, 2-10.
48
Blum, c. & roli, a(2003) metaheuristics in combinatorial optimization overwiew and conceptual comparison,ACM comput, 35(3), P268-308
49
Callen, J. L. and Fang, X. (2013). “Institutional Investor stability and Crash Risk: Monitoring or Expropriation”? Journal of Banki ng & Finance, 37(8), 3047-3063.
50
Campbell, J.Y. Hentschel, L. (1992). “No news is good news: An asymmTAXic model of changing volatilityin stock returns”. Journal of Financial Economics, 31, 281-318.
51
Cao, C. Xia, C. & Chan, K.C. (2016). Social trust and stock price crash risk: Evidence from China. International Review of Economics and Finance, 46, 148-165.
52
Chiam, S. Tan, K.&Mamun, A. (2009). A memetic model of evolutionary PSO for.
53
Chen, J. H. Hong, (2001).“ Forecasting crashes: trading volume, past returns,and conditional skewness in stock price”s. Journal of financial Economics, 61(3), 345-381.
54
Duffee, G.R. (1995). “Stock returns and volatility a firm-level analysis”. Journal of Financial Economics, 37,399-420.
55
French, Kenneth, R. Schwert, G. William,& Stambaugh, Robert, F. (1987). Expected Stock Returns and Volatility. Journal of Financial Economics, 19, 3-29.
56
Hutton, A.P. Marcus, A.J, Tehranian, H. (2009). “Opaque financial reports, R2, andcrash risk”. Journal of Financial Economics, 94, 67-86.
57
Hong, H. Stein, J.C. (2003). Differences of Opinion, Short-Sales Constraints, and MarketCrashes. The Review of Financial Studies 16, 487-525.
58
Kim, J.B. & Zhang, L. (2016). CEO Overconfidence and Stock Price Crash Risk,Contemporary Accounting Research, 33(4), 1720-1749.
59
Kim, J.B. and L. Zhang. (2015). Accounting conservatism and stock price crash risk: Firm-level evidence. Contemporary Accounting Researchforthcoming.
60
Kim, J.B. Li, Y. Zhang, L. (2011a). “Corporate TAX avoidance and stock price crash risk: Firm-level analysis”. Journal of Financial Economics, forthcoming.
61
Xu, N.H. Li, X.R. Yuan, Q.B. Chan, K.C. (2014). “Excess perks and stock price crash risk: evidence from China”. Journal of Corporate Finance, 25, 419-434.
62