ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی با رویکرد جدید در راستای بهبود رقابتپذیری منطقهای
رویکرد جدید سیاست صنعتی، همافزایی میان سیاست صنعتی و رقابتپذیری را در قالب تخصصی شدن هوشمند، مورد توجه قرار میدهد؛ بدین معنا که سیاست صنعتی در بخشهای رقابتپذیر میتواند رشد این بخشها را تقویت کند. با توجه به تأکید سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر رقابتپذیری بر اساس مزیتها و جغرافیای مناطق کشور این سؤال قابل طرح است که مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی با رویکرد جدید در راستای بهبود رقابتپذیری منطقهای چیست؟ در این مقاله تلاش میشود تا با استفاده از شاخص مالم کوئیست و روش تحلیل پوششی دادهها، تغییرات رقابتپذیری استانها در سالهای 1387 و 1391 اندازهگیری و براساس شاخصهای تحلیلگر تفسیر شود. براساس نتایج به دست آمده، استانهای اردبیل، خراسان، همدان، یزد و چهارمحال و بختیاری بیشترین بهبود رقابت پذیری را در دوره مورد بررسی داشتهاند. نتایج حاکی از آن است که تغییرات رقابتپذیری استانها مبتنی بر تغییرات کارایی نهادهها و بازدهی سرمایهگذاری است و رابطه ضعیفی میان تولیدات صنعتی صادراتی و بهبود رقابتپذیری استانها وجود داشته است که با اشتغالزایی ارتباطی ندارد. براساس مزیتهای صادراتی استانها، معدن را میتوان یکی از موتورهای محرک قوی رقابتپذیری و توسعه صنعتی استانها بر شمرد. منطقهای بودن سیاست صنعتی، مداخلات بسیار موشکافانه و دقیق، سوق دادن حمایتها به سمت شبکههای بخش خصوصی در مناطق، تشکیل شورای گفتگوی استانی و تقویت خریدهای دولتی در مناطق را میتوان از مؤلفههای کلیدی سیاست صنعتی رویکرد جدید در مناطق کشور دانست. به نظر میرسد که توجه به ثبات اقتصاد کلان که بیشترین آثار را بر توسعه بخشهای مختلف دارد مهمترین الزام در این میان است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28144_d6bbb866ef08c80f1cce10e65af94e73.pdf
2016-10-22
1
14
اقتصاد مقامتی
رقابتپذیری
بهرهوری
شاخص مالم کوئیست و تحلیل پوششی دادهها
علیرضا
گرشاسبی
a.garshasbi1986@gmail.com
1
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
LEAD_AUTHOR
الهام
اسمعیلیپور ماسوله
esmailipour.e@gmail.com
2
مربی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
الناز
میاندوآبچی
e.miando@gmail.com
3
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
داداشپور، هاشم، فرانک احمدی. «رقابتپذیری منطقهای به مثابه رویکردی نوین در توسعه منطقهای»، مجله راهبرد یاس، شماره 22، 1389.
1
رضوی اقدم، سارا، « ارزیابی ساختار بازار بر عملکرد صادرات محصولات صنعتی در ایران، مطالعه موردی صنایع مواد غذایی و آشامیدنی»، دانشگاه علوم تحقیقات، 1389.
2
سوری، امیررضا، گرشاسبی، علیرضا، بهاره عریانی. «مقایسه تطبیقی کارایی بانکهای تجاری ایران با استفاده از دو روش DEA و SFA». مجله اقتصاد و تجارت نوین. شماره 8. سال دوم. معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، 1386.
3
Aghion P, Boulanger J and Cohen E. “Rethinking Industrial Policy, Bruegel Policy Brief Paper”, 2011: issue 2011/04.
4
Aiginger K and Sieber S. “The Matrix Approach to Industrial Policy”, International Review of Applied Economics, 2006; 20 (5), Pp.573–601.
5
Aiginger K. “Systemic Industrial Policy”, Journal of Trade, Competition and Industry, 2007.
6
Aiginger K. “Industrial Policy for a Sustainable Growth Path”, In: Bailey D, Cowling K. and Tomlinson P. (eds.): New Perspectives on Industrial Policy, Oxford University Press, Oxford, 2014.
7
Benzaquen J, Del Carpio L, Zegarra L, and Valdivia C. “Un Indice Regional de Competitividad Para un Pais”. Revista Cepal, 2010; 102, Pp.69–86.
8
Charles V, Zegarra LF. “Measuring regional competitiveness through Data Envelopment Analysis: A Peruvian case”. Expert Systems with Applications, 2014; 4, Pp.5371-81
9
Crafts N. and Hughes A. Industrial policy for the medium to long-term, Centre for Business Research, University of Cambridge Working Paper No. 455; 2013.
10
Ketels C, Hudson J. Competitiveness and Economic Development. Harvard Business School, 2012.
11
Kline P. and Moretti E. “Local Economic Development, Agglomeration Economies and the Big Push: 100 Years of Evidence from the Tennessee Valley Authority”, Quarterly Journal of Economics. 2013; 129 (1), Pp.275-331.
12
Lundvall BA. and Borrás S. “Science, Technology and Innovation Policy”, in Fagerberg J, Mowery DC. and Nelson RR. (eds.) The Oxford Handbook of Innovation, Oxford: Oxford University Press, 2005.
13
Pack H. and Saggi K. “The case for industrial policy: a critical survey”, 2006; available at http: //www.ycsg.yale.edu/focus/gta/case_for_industrial.pdf.
14
Palma D. Niente Europa senza ricerca e innovazione: l’imperativo per i paesi mediterranei, Aspenía online, 2014.
15
Pianta M. Le politiche industriali del XXI secolo, Treccani; 2009.
16
Pinder J. “Causes and kinds of industrial policy”, in J. Pinder (ed.), National Industrial Strategies and the World Economy, Croom Helm, London, 1982.
17
Reich, R. “Making industrial policy”, Foreign Affairs, 1982; 60 (4), Pp.852-881.
18
Rodrik D. Normalizing Industrial Policy, Harvard University, 2007.
19
Snieška V, Bruneckienė J. “Measurement of Lithuanian Regions by Regional Competitiveness Index” Engineering Economics. 2009; 1 (61), Pp.45-51.
20
Sutton J. Competing in Capabilities: The Globalization Process, Oxford University Press, 2012.
21
Sutton J. and Kpenty B. An Enterprise Map of Ghana, International Growth Centre, 2012.
22
پایگاههای اطلاعاتی
23
مرکز آمار ایران سالنامه آماری
24
سرشماری کارگاههای 10 نفر کارکن به بالا
25
وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملکرد آماری
26
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
27
http: //www.investiniran.ir/fa/investmentlicensing/acceptplans
28
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی مفهومی از آمیخته کالایی فرش دستباف ایران برای سنجش تغییرات تقاضا در بازارها
موفقیت محصول در بازار هدف از طریق ترکیب اثربخش آمیخته بازاریابی ممکن است. آمیخته بازاریابی، جزء لاینفک استراتژی بازاریابی است. استراتژی بازاریابی موفق، حول دو عنصر اصلی محصولات و بازارها می گردد. آمیخته بازاریابی، مجموعه متغیرهای قابل کنترل و ابزاری کارآمد و مؤثر جهت تصمیم گیری مطلوب درباره ویژگیهای محصول، قیمت، توزیع و ترفیع است. عامل محصول ناظر بر میزان تطابق بین محصول و ویژگیهایش با نیازها و خواسته های مشتری است. اتخاذ تصمیم مناسب درباره آمیخته محصول از طریق ایجاد ارزش و رضایت در خریدار هدف، باعث موفقیت محصول در بازار میشود. استراتژی محصول، با تصمیم گیریهای مربوط به آمیخته محصول، خط محصول، و کالاهای تولیدی، مرتبط است. محصول، ترکیبی از کالا و خدمت، و زیر مجموعه آن شامل توسعه و تنوع محصول، کیفیت، طرح، اندازه، مشخصات، نشان تجاری، بسته بندی و خدمات پس از فروش است. محصول در بازاریابی فرش دستباف، تنها یک تخته فرش نیست، بلکه شامل کیفیت مواد اولیه و بافت، نوع طرح و نقشه، رنگ بندی و نام تجاری است. فرش دستباف ایرانی، کالایی فیزیکی با قابلیت تولید انبوه، سفارشی و هنری برای مصرف نهایی یا تجاری است. هدف مقاله، تبیین ابعاد استراتژی توسعه محصول طبق آمیخته کالایی فرش دستباف ایرانی است. روش پژوهش،توصیفی تحلیلی ومبتنی برمطالعات کتابخانه ای،دستاوردهای پژوهشی و نظر خبرگان است. نتیجه تحقیق، مؤید آنست که مطلوبیت حاصل از آمیخته محصول فرش دستباف ایرانی با اتخاذ استراتژیهای مناسب درباره تغییر مشخصات کالا، از طریق بهبود کیفیت، ویژگیها و شکل کالا، با هدف جذب مشتریان جدید و افزایش میزان مصرف، بدست می یابد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28145_bd4a23bccf942d0c0188ee080637505a.pdf
2016-10-22
15
36
فرش دستباف
آمیخته بازاریابی
محصول در آمیخته بازاریابی
استراتژی محصول
آمیخته کالایی فرش دستباف ایرانی
حسین
عدالتی
h.edalati@pnu.ac.ir
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آذرپاد، حسن؛حشمتی رضوی، فضل ا...، فرشنامه ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، چاپ دوم، 1384.
1
اربابی، بیژن، مرمت قالی و زیرانداز، انتشارات دانشگاه هنر، تهران، 1390.
2
انواع گرهها در فرش، مجله جهان فرش، نشریه اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت تهران، شماره اول، اسفند ماه، ص19، 1391.
3
الوداری، حسن، بازاریابی و مدیریت بازار (رشته مدیریت بازرگانی)، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1392.
4
استون، پیتر اف، تعمیر قالی شرقی، غلامرضا طوسیان شاندیز، انتشارات جمال هنر، تهران، 1389.
5
اسماعیلپور ، حسن، مدیریت بازاریابی بینالمللی، انتشارات نگاه دانش، تهران، 1394.
6
بازار جهانی فرش، از سری انتشارات بازار جهانی کالاها، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، شماره 2، آذرماه، 1364.
7
پرهیزگار، محمدمهدی؛ آقاجانی افروزی؛ علیاکبر؛ روش تحقیق پیشرفته در مدیریت با رویکرد کاربردی؛ تهران؛ نشر دانشگاه پیام نور، 1392.
8
تِن هو، استیون، مدلهای کلیدی مدیریت، علی اکبر فرهنگی وحسین صفرزاده و مهدی خادمی (مترجم)، انتشارات رسا، 1393.
9
چیتسازیان، امیرحسین؛ چیتسازیان، علیرضا، طراحی و رتبهبندی مؤلفههای آمیخته بازاریابی داخلی فرش دستباف ایران، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، انتشارات انجمن عملی فرش ایران، شماره 17، پاییز، 1389.
10
حسینی، میرزا حسن؛ پرهیزگار، محمد مهدی؛ عباسی اسفنجانی، حسین، ارائه الگوی آمیخته بازاریابی برای محیطهای پیچیده و آشفته کسب و کار، نشریه بررسیهای بازرگانی، شماره 47، خرداد و تیرماه، 1390.
11
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی به پایاننامهنویسی، نشر فوژان، تهران، 1395.
12
دانشگر، احمد، فرهنگ جامع فرش یادواره ( دانشنامه ایران)، انتشارات یادواره اسدی، تهران، 1390.
13
درگی، پرویز، طراحی آمیزه بازاریابی، ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، شماره 161، 1384.
14
رضائیان، علی، مبانی سازمان و مدیریت، چاپ هجدهم، انتشارات سمت، تهران، 1394.
15
ژوله، تورج، پژوهشی در فرش ایران، انتشارات یساولی، 1390.
16
سالامون، مایکل آر؛ مارشال، گریک دبلیو؛استوارت، النوردبلیو، بازاریابی (افراد واقعی، انتخابهای واقعی)، داور ونوس و مسعود کرمی (مترجم)، انتشارات مهربان نشر، تهران، 1390.
17
شعبانی خطیب، صفرعلی، فرهنگنامه تصویری آرایه و نقشه فرشهای ایران، انتشارات سپهر اندیشه، قم، 1387.
18
شم آبادی، محمد علی؛ خداداد حسینی، سید حمید، طراحی الگوی بازاریابی صادراتی فرش دستباف ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی (ویژه نامه مدیریت)، پاییز، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، 1384.
19
شناخت شاهکارهای فرش ایران، شرکت سهامی فرش ایران، نشر پیشگر، تهران، 1351.
20
عدالتی، حسین، ارائه الگوی مفهومی آمیخته بازاریابی فرش دستباف (مورد مطالعه: عناصر آمیخته بازاریابی فرش دستباف کاشان)، مجموعه مقالات هفتمین همایش هفته پژوهش دانشگاه پیام نور استان اصفهان، 23 لغایت 27 آذر ماه، 1392.
21
عدالتی، حسین، بررسی و شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر بازاریابی فرش دستبافت کاشان در بازار مسقف سنتی کاشان، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، چاپ نشده، صفحه 29و30، 1379.
22
عمید، حسن، فرهنگ عمید، جلد دوم، انتشارات امیرکبیر، تهران، 1393.
23
قلیپور سلیمانی، علی، اولویتبندی عوامل مؤثر در آمیخته بازاریابی صنعت هتل داری به روش AHP، نشریه بررسیهای بازرگانی، شماره 33، بهمن و اسفند، 1387.
24
کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری، اصول بازاریابی، بهمن فروزنده (مترجم)، نشر آموخته، اصفهان، 1394.
25
کاتلر، فیلیپ، مدیریت بازاریابی، تجزیه و تحلیل، برنامهریزی، اجرا و کنترل، بهمن فروزنده (مترجم)، نشر آموخته، اصفهان، 1393.
26
کریشنا ماچارولو، سی اس جی؛ لالیتا، آر، بازاریابی صنعتی، احمد روستا و ابوالفضل صبوری و مریم رشیدی (مترجم)، انتشارات کلک سیمین، چاپ اول، 1390.
27
کیوی، ریمون؛ کامپنهود، لوک وان، روش تحقیق در علوم اجتماعی، عبدالحسین نیک گهر (مترجم)، نشر توتیا، تهران، چاپ نهم، 1393.
28
مجتهدی، پرویز؛ مارکتینگ و مارکتینگ بینالملل: بازاریابی و بازاریابی جهانی؛ انتشارات مرکز فرهنگی آبا، 1377.
29
محب علی، داود؛ فرهنگی، علیاکبر، مدیریت بازار (مدیریت بازاریابی)، انتشارات امیر کبیر، 1386.
30
نصیری، محمدجواد، افسانه جاویدان فرش ایران (انگلیسی- فارسی)، انتشارات فرهنگسرای میردشتی، تهران، 1389.
31
نصیری، محمدجواد، سیری در هنر قالیبافی ایران، ناشر مؤلف، تهران، چاپ اول، 1374.
32
نورعلیزاده، رحمن؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ دلاور، علی؛ تقیپور ظهیر، علی؛ طراحی مدلی جهت ارزیابی معنویت محیط کار و شناسایی عوامل اثرگذار بر آن در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (مورد کاوی منطقه 6)؛ فصلنامه علمی پژوهشی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز؛ دوره ششم؛ سال 19-2؛ شماره اول؛ بهار و تابستان، 1391.
33
یساولی، جواد، مقدمهای بر شناخت قالی ایران: مواد و ابزار رنگرزی طراحی شیوههای بافت رفو روند صادرات و بازارهای جهانی تولیدات شهری و روستایی، انتشارات فرهنگسرای یساولی، تهران، 1375.
34
Quivy, Raymond & Campenhoudt, Luc Van, Manuel de recherch en sciences socials. translator: Abdol-hossein Nikgohar, Tehran: Tutia publication, 2014.
35
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عمکرد زنجیره تأمین با رویکرد مدل مرجع عملیاتی زنجیره تأمین(SCOR) ( مورد مطالعه: شرکت صنایع دریایی ایران(صدرا))
عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش حیاتی در موفقیت سازمانها دارد. لذا، بکارگیری یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین به منظور بهبود مستمر آن ضروری است. هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل عملکرد زنجیره تأمین طبق مدل مرجع عملیاتی زنجیره تأمین (SCOR) میباشد. نخست پنج معیار طبق مدلSCOR ، شناسایی گردید که شامل قابلیت اطمینان، انعطاف-پذیری، پاسخگویی، هزینه و دارایی میباشند و سپس معیار چابکی که دارای تکرار بسیار پایین در مطالعات پیشین بوده است با تأیید خبرگان به چارچوب نظری اضافه شد. بنابراین الگویی با شش معیار، پس از بررسی پژوهشهای قبلی و با تأیید خبرگان و کارشناسان شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) تهیه گردید. میزان اهمیت و تأثیر معیارها و اولویتبندی آنها با استفاده از تکنیک دیمتل (DEMATEL) بدست آمده است. در نتیجه، با توجه به نتایج بدستآمده از تجزیه و تحلیل علی و معلولی دیمتل، به ترتیب معیارهای «قابلیت اطمینان، چابکی، پاسخگویی و دارایی» به عنوان معیارهای علی و اثرگذار و دو معیار «انعطافپذیری و هزینه» معیارهای معلول و اثرپذیر هستند. از نظر میزان اهمیت، دارایی بالاترین اهیمت را در ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین دارد و پس از آن به ترتیب معیارهای چابکی، قابلیت اطمینان، پاسخ-گویی، انعطافپذیری و هزینه دارای اهمیت هستند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28146_2b52311fc4ed20cdcd8cf9a068eeb337.pdf
2016-10-22
37
49
"زنجیره تأمین"
"ارزیابی عملکرد"
"مدل مرجع عملیات زنجیره تأمین"
"تکنیک دیمتل"
حمید
شاهبندرزاده
shabandarzadeh@yahoo.com
1
عضو هیات علمی و استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خلیجفارس، تحقیق در عملیات
LEAD_AUTHOR
فاطمه
آبادی
fatemeh.abadi@ymail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ،تولید و عملیات
AUTHOR
آذر، عادل؛ رجبزاده، علی. تصمیمگیری کاربردی با رویکرد MADM (جلد 1). تهران: انتشارات نگاه دانش. 1381.
1
اصغرپور، محمدجواد. تصمیمگیریهای چند معیاره (جلد 7). تهران: دانشگاه تهران. 1388.
2
اصغریزاده، عزتاله؛ مؤمنی، منصور؛ قاسمی، احمدرضا. «تدوین شاخصهای عملکرد زنجیرهتأمین با الگوبرداری از مدل اروپایی مدیریت کیفیت (مورد مطالعه: شرکت فروشگاههای زنجیرهای شهروند) ». پژوهشنامه مدیریت تحول (پژوهشنامه مدیریت)، شماره 3، 1389.
3
جوانکیانی، آرزو؛ محمدجعفری، مرجان. «طراحی شاخص کلی کارآیی زنجیرهتأمین (OSCE) یک کارگاه تولیدی مبتنی بر مدل مرجع عملیات زنجیرهتأمین (SCOR) و مدل تحلیل سلسلهمراتبی»، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع، 1394.
4
صابری زنوزی اصل، رضا؛ حسنزاده، تورج، «ارزیابی عملکرد زنجیره تامین مدیریت شهری براساس مدل SCOR مورد مطالعه: سامانه 137 یکی از مناطق شهرداری تهران»، دومین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در عمران، معماری و مدیریت شهری، 1393.
5
فتوحی بافقی، زکیه؛ ابویی، محمدحسین. «مروری بر مدلهای اندازهگیری عملکرد زنجیرهتأمین و ارائه چارچوب ارزیابی مستمر». فصلنامه مدیریت زنجیرهتأمین، شماره 40، 1392.
6
کریمیدستجردی، داود؛ قطرهنبی، پوریا. «ارائه مدلی مفهومی برای تبیین اثر ریسکهای یکپارچه بر عملکرد شرکتهای فعال در حوزهی فناوری اطلاعات». مدیریت فناوری اطلاعات. شماره 2. 1388.
7
کزازی، ابوالفضل؛ آذر، عادل؛ زنگویینژاد، ابوذر. «الگوریتمی برای اندازهگیری قابلیت خدمترسانی زنجیرههایتأمین با رویکرد MCDM فازی». پژوهشهای مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، شماره 2، 1389.
8
گل محمدزاد، ندا؛ رامین مشکآبادی، «ارزیابی عملکرد زنجیرهتأمین براساس روش اسکور در اتوماسیون صنعت تولید رب (مطالعه موردی: کارخانه رب مشگین) »، دومین کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین پژوهشی در مهندسی برق و علوم کامپیوتر، 1395.
9
مستقیمی، محمودرضا؛ رمضانیان، محمودرضا و اسماعیل زاده، محمد. «شناسایی و اولویتبندی معیارهایی برای ارزیابی عملکرد زنجیرهتأمین خدمات». نشریه مدیریت صنعتی، شماره 1، 1394.
10
Agarwal, Ashish, Ravi Shankar, and M. K. Tiwari. “Modeling agility of supply chain.” Industrial marketing management 36.4,2007.
11
Aydın, Serra Demiral, Selin Hanife Eryuruk, and F. Kalaoğlu. “Evaluation of the performance attributes of retailers using the scor model and AHP: a case study in the Turkish clothing industry.” Fibres & Textiles in Eastern Europe , 2014.
12
Bigliardi, Barbara, and Eleonora Bottani. “Performance measurement in the food supply chain: a balanced scorecard approach.” Facilities 28.5/6, 2010.
13
Bai, Chunguang, Joseph Sarkis, Xiaopeng Wei, and Lenny Koh. “Evaluating ecological sustainable performance measures for supply chain management.” Supply Chain Management: An International Journal17, no. 1, 2012.
14
Chia, Adrien, Mark Goh, and Sin-Hoon Hum. “Performance measurement in supply chain entities: balanced scorecard perspective.” Benchmarking: An International Journal 16.5,2009.
15
Cai, Jian, Xiangdong Liu, Zhihui Xiao, and Jin Liu. “Improving supply chain performance management: A systematic approach to analyzing iterative KPI accomplishment.” Decision Support Systems 46, no. 2,2009.
16
Estampe, Dominique, Samir Lamouri, Jean-Luc Paris, and Sakina Brahim-Djelloul. “A framework for analysing supply chain performance evaluation models.” International Journal of Production Economics 142, no. 2,2013.
17
Gunasekaran, Angappa, Christopher Patel, and Ronald E. McGaughey. “A framework for supply chain performance measurement.” International Journal of Production Economics 87, no. 3,2004.
18
Kocaoğlu, Batuhan, Bahadır Gülsün, and Mehmet Tanyaş. “A SCOR based approach for measuring a benchmarkable supply chain performance.” Journal of Intelligent Manufacturing 24, no. 1,2013.
19
Lockamy III, Archie, and Kevin McCormack. “Linking SCOR planning practices to supply chain performance: An exploratory study.” International Journal of Operations & Production Management 24, no. 12,2004.
20
Min, Hokey, and Gengui Zhou. “Supply chain modeling: past, present and future.” Computers & Industrial Engineering 43, no. 1,2002.
21
Ntabe, Eric N., Luc LeBel, Alison D. Munson, and Luis-Antonio Santa-Eulalia. “A systematic literature review of the supply chain operations reference (SCOR) model application with special attention to environmental issues.” International Journal of Production Economics169,2015.
22
Palma-Mendoza, Jaime A. “Analytical hierarchy process and SCOR model to support supply chain re-design.” International Journal of Information Management 34, no. 5,2014.
23
Soni, Gunjan, and Rambabu Kodali. “Internal benchmarking for assessment of supply chain performance.” Benchmarking: an International Journal 17, no. 1,2010.
24
Theeranuphattana, Adisak, and John CS Tang. “A conceptual model of performance measurement for supply chains: Alternative considerations.” Journal of Manufacturing Technology Management 19, no. 1,2007.
25
Tzeng, Gwo-Hshiung, and Jih-Jeng Huang. Fuzzy multiple objective decision making. CRC Press, 2013.
26
Thunberg, Micael, and Fredrik Persson. “Using the SCOR model’s performance measurements to improve construction logistics.” Production Planning & Control 25, no. 13-14,2014.
27
Vlachos, Ilias P. “A hierarchical model of the impact of RFID practices on retail supply chain performance.” Expert Systems with Applications 41, no. 1,2014.
28
Wu, Wei-Wen. “Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach.” Expert Systems with Applications 35, no. 3,2008.
29
Zhou, Honggeng, W. C. Benton, David A. Schilling, and Glenn W. Milligan. “Supply chain integration and the SCOR model.” Journal of Business Logistics 32, no. 4,2011.
30
ORIGINAL_ARTICLE
بهکارگیری رویکرد تلفیقی مهندسی ارزش و مدل رتبه کامل اندرسون-پیترسون (A&P) به منظور عارضه یابی و تحلیل سناریوی سازمان، مطالعه موردی: مجتمع دخانیات تهران
این پژوهش با هدف عارضه یابی و تحلیل سناریوی مجتمع دخانیات تهران مبتنی بر رویکرد تلفیقی مهندسی ارزش و مدل تحلیل پوششی داده ها صورت گرفته است. بدین منظور، کارگروههای تخصصی در هفت حوزه مالی، پشتیبانی، تدارکات و انبار، نگهداری و تعمیرات، فناوری اطلاعات، تولید و منابع انسانی تشکیل شد که منجر به تعریف 272 کارکرد شامل 12 کارکرد اصلی، 149 کارکرد فرعی، 62 کارکرد غیرضروری و 49 کارکرد پیش بینی نشده و 495 ایده گردید. در ادامه، ایده های تکراری حذف و ایده های مشابه ادغام شدند و مروری بر جنبههای مختلف ایدهها و مقایسه با وضع موجود انجام گردید. در نتیجه، 27 ایده نهایی در قالب 6 سرفصل تعریف و با استفاده از مدل رتبه بندی کامل اندرسون-پیترسون (A&P) اولویت بندی شدند. در گام آخر، ایده های نهایی سناریوهای پیشنهادی مجتمع دخانیات تهران تحت عنوان "تحول سازمانی" و "مدیریت دارایی ها" پس از بسط و توسعه ایده های نهایی، تدوین و ارائه گردیدند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28147_f1b84d8192e01439aa047a5999c6f865.pdf
2016-10-22
50
65
مدل رتبه بندی کامل اندرسون-پیترسون (A&P)
مهندسی ارزش
مجتمع دخانیات تهران
عارضه یابی سازمان
الهه
نظری کیا
elahe_nazarikia@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
خلیل زاده
mo.kzadeh@gmail.com
2
استادیار و مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
احسان
رفیعی
hrafei@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مهندسی صنایع، تهران، ایران
AUTHOR
امینی، بهنام، «امکان سنجی پتانسیلهای مهندسی ارزش در راهسازی براساس مدلسازی هزینههای احداث»، دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش، تهران، دانشگاه علم و صنعت، مهندسی صنایع، 1384.
1
ای ایر، اس، روش بهکارگیری مهندسی ارزش، ترجمه: جبل عاملی، محمدسعید و میرمحمد صادقی، سیدعلیرضا، انتشارات فرات، تهران، چاپ سوم، 1382.
2
آذر، ع و مومنی، م، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ نهم، جلد اول، 1382.
3
بوداقی، خ، «بررسی تأثیر اجرای مهندسی ارزش برروی کاهش ضایعات تولیدی در کارخانجات قطعهسازی خودرو»، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، 1384.
4
تبریز و منیری، «مهندسی ارزش با رویکرد MADM فازی در بهبود عملکرد پروژه»، دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش، 1390.
5
تقی زاده، علی، «نظام مهندسی ارزش»، مجله روش، شماره 75، 1381.
6
تیری م، مدیریت ارزش، ترجمه شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، انتشارات شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، تهران، 1379.
7
جعفری، عزیزاله؛ علاءالدینی، مهدی؛ منصوری، بیتا و وکلائی، فاطمه، «مدلسازی پویای قیمتگذاری سیگارت در صنعت دخانیات ایران»، نهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع، تهران، انجمن مهندسی صنایع ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، 1391.
8
جهانشاهلو، غلامرضا، تحلیل پوششی دادهها و کاربردهای آن، 1387.
9
خسروی ز، نازین و امین م، «مقدمهای بر مهندسی ارزش و کاربردهای آن در شبکههای قدرت»، نخستین سمینار ملی مهندسی ارزش، تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1386.
10
دوبونو، ادوارد، شش کلاه تفکر، ترجمه: بلوچ، حمیدرضا، 1394.
11
دهقان نیری، احمد، «بررسی راهکارهای اجرایی جهت تضمین اجرای مؤثر مهندسی ارزش»، دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش، تهران، دانشگاه علم و صنعت، مهندسی صنایع، 1384.
12
رضوی، سید مهدی و روانشادنیا، مهدی، «توسعه روشهای مبتنی بر متدولوژی ارزش»، دومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش، تهران، دانشگاه علم و صنعت، مهندسی صنایع،.1384
13
رمضانی و کلتب، «شناسایی و اولویتبندی زیرساختهای سازمانی مؤثر بر اجرای مهندسی ارزش در شرکتهای بیمهای با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چند شاخصه ELECTRE»، مطالعات کمی در مدیریت: بهار 1393, دوره 5, شماره 1؛ صص 104- 83
14
صادقی مقدم، علی اصغر، «ارزیابی سیاستهای مختلف کنترل قاچاق مواد مخدر با استفاده از سیستمهای پویا (SD) و بهکارگیری متدولوژی سیستمهای نرم (SSM)» دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پایاننامه کارشناسی ارشد، 1391.
15
منیر عباسی، آرمین و حسنی، علی، «پیادهسازی مهندسی ارزش در اجرای بدنه سدهای خاکی مطالعه موردی سد سیکان دره شهر ایلام»، نشریه مهندسی سازه و ساخت 2 (3 (، 1394.
16
موسویان، «آموزش و فرهنگسازی مهندسی ارزش در بخش انرژی حمل و نقل جاده ای»، کنفرانس ملی کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی، 1391.
17
میرمحمد صادقی، علیرضا و همکاران، کتاب جامع مهندسی ارزش، تهران. نشر فرات، 1388.
18
میرمحمدصادقی، سید علیرضا و توکلی دارانی، محمودرضا، «تحلیل ضرورت و بررسی تکامل مدلهای تلفیقی مدیریت ریسک و مهندسی ارزش»، سومین کنفرانس ملی مهندسی ارزش، تهران، انجمن مهندسی ارزش، گروه پژوهشی بهینهسازی مهندسی دانشگاه تهران، 1387.
19
یوسفینژاد، مجید؛ رجبیپور ، علی و خانعلی، مجید، «ارزیابی اثرات زیستمحیطی تولید سیگار، مطالعه موردی: مجتمع دخانیات استان گیلان»، اولین کنفرانس بینالمللی مهندسی محیط زیست، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، 1393.
20
Adams, C., Gupta, P. and Wilson, C., “Six Sigma Deployment”, Oxford: Butterworth-Heinemann, 2003.
21
Betty Dearth, Industrial Technology Centre, Winnipeg MB firm, Cambridge, MA: Productivity Press, 1988.
22
Büyüközkan, G. and Öztürkcan, D., “An integrated analytic approach for Six Sigma Project Selection”. Expert Systems with Applications, 37, 5835-5847, 2010.
23
Chao, T. S. and Chia, J. C., “A Systematic Methodology for the Creation of Six Sigma Projects: A Case Study of Semiconductor Foundry”. Expert Systems with Applications, 34, 2693-2703, 2008.
24
Dearborn, MI, Society of Manufacturing Engineers,300, 2000.
25
Gošnik, D. and Hohnjec, M., “Selection Criteria for Six Sigma Projects in Slovenian Manufacturing Companies”. Organizacija, 42 (4), 137-143, 2009.
26
Hauser.J.R.Clausing.D, the House Quality, Harward Business Rewiew,1988.
27
James A. Jordan, Frederick J. Michel.arborn, MI, Society of Manufacturing Engineers 20, 2001.
28
John W. Davis. Portland, Productivity Press, 99-Anderson Cambrian, Calif, CIM Press, 122,1999.
29
Kumar, U. D., Saranga, U., Ramirez Marquez, J. E. and Nowicki, D., “Six Sigma Project Selection Using Data Envelopment Analysis”. TQM Magazine,19 (5), 419-441, 2007.
30
Michel Greif, the Visual Factory, Building Participation Through Shared Information Cambridge, Mass, Productivity Press,1991.
31
Padhy, R.K., Sahu. S., “A Real Option based Six Sigma Project Evaluation and Selection Model”, International Journal of Project Management,29 (8), 1091-1102, 2011.
32
Saghaei, A. and Didehkhani, H., “Application of Analytic Network Process in Selection of Six Sigma Projects”, International Journal of Industrial Engineering & Production Research,20 (4), 157-164, 2010.
33
Saghaei, A. and Didehkhani, H., “Developing an integrated model for the evaluation and selection of six sigma projects based on ANFIS and fuzzy goal programming”. Expert Systems with Applications, 38, 721–728, 2011.
34
Seiji Tsuchiya, Quality Maintenance: Zero Defects Through Equipment Management, Cambridge, MA: Productivity Press,1992.
35
Yang, T., and Hsieh, C. H., “Six-sigma Project Selection Using National Quality Award Criteria and Fuzzy Multiple Criteria Decision-making Method”. In Proceeding of fourth international conference, IEEE.This paper appears in: Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, WiCOM ‘08. 4th International Conference on, 2008.
36
Zellner, G., Leist, S. and Johannsen, F., “Selecting Critical Processes for a Six Sigma Project –Experiences from an Automotive Bank”. 18th European Conference on Information Systems, 1-12, 2010.
37
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش خلق مشترک ارزش در توسعه محصولات جدید در شرکت های لبنی استان فارس
هدف این تحقیق بررسی تأثیر مشارکت مشتریان در خلق ارزش افزوده در شرکت های لبنی استان فارس می باشد. این تحقیق، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را مشتریان محصولات لبنی شرکت های معتبر در فروشگاه شهروند شهر شیراز تشکیل دادند که از بین آنها در یک بازه زمانی 20 روزه، تعداد 386 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و نظرات آنها مورد بررسی قرار گرفت. تعیین حجم نمونه تحقیق با استناد به مقدار حداکثر حجم نمونه در جدول نمونه گیری مورگان و کرجسی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق، پرسشنامه یی و گونگ (2013) بود که پس از ترجمه و انجام برخی تغییرات جزئی، مورد استفاده قرار گرفت. بر مبنای مدل مورد استفاده در تحقیق، مشارکت مشتریان در دو بعد رفتار شهروندی و رفتار مشارکتی بررسی شد و متغیرهایی نظیر جست و جوی اطلاعات، تسهیم اطلاعات، رفتار مسئولانه، تعامل شخصی، بازخور، مشاوره، کمک رسانی و تحمل بعنوان متغیر مستقل و توسعه محصولات جدید نیز بعنوان متغیر وابسته تحقیق مورد سنجش قرار گرفت. بر مبنای نتایج تحقیق، رابطه مثبت و معنی داری بین متغیرهای مستقل تحقیق با میزان توسعه محصولات شرکت وجود داشت و فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر مشارکت مشتریان در توسعه محصولات شرکت مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل مورد استفاده در تحقیق برای تبیین رفتار مشارکتی مشتریان در خلق ارزش مشترک در شرکت های لبنی از برازش مناسب برخوردار است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28148_e04ce11c2b14598c92cea3c0475d6a7c.pdf
2016-10-22
66
80
واژگان کلیدی: خلق مشترک ارزش
رفتار مشارکتی
رفتار شهروندی
مشتری
محصول لبنی
غلامحسین
حسینی نیا
hosseininia@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
احمد
یعقوبی
yaghoubi@basu.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
پیام
روستا
payam_ro64@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روشهای پژوهش در علوم رفتاری، چاپ هفتم، تهران: نشر آگاه، 1387.
1
Ballantyne, D.; Dialogue and its role in the development of relationship specific knowledge”, Journal of Business and Industrial Marketing, (19) 2, pp. 114-123, 2004.
2
Bettencourt, L. A., Customer voluntary performance: Customers as partners in service delivery. Journal of Retailing, 73, pp. 383-406, 1997.
3
Farrar, D. E., Glauber, R.R, Multicollineanty in regression analysis: the problem revisited. Rev. Econ. Statist. 49: pp. 92-107, 1967.
4
Friesen, G., Co-creation: when 1 and 1 make 11. Consulting to Management 12 (1), pp. 28–31, 2001.
5
Kelley, S. W., Donnelly, J. H., & Skinner, S. J., Customer participation in service production and delivery. Journal of Retailing, 66, pp. 315-335, 1990.
6
Kellogg, D. L., Youngdahl, W. E., & Bowen, D. E., On the relationship between customer participation and satisfaction: Two frameworks. International Journal of Service Industry Management, 8, pp. 206-219, 1997.
7
Kristensson, P., Matthing, J., Johansson, N., Key strategies for the successful involvement of customers in the co-creation of new technology-based services. International Journal of Service Industry Management 19 (4),pp. 474–491, 2008.
8
Morrison, E. W., Newcomer information seeking: Exploring types, modes, sources, and outcomes. Academy of Management Journal, 36, 557-589, 1993.
9
Payne, A.F., Storbacka, K., Frow, P., Managing the co-creation of value. Journal of the Academy of Marketing Science 36 (1), pp. 83–96, 2008.
10
Plé, L., Cáceres, R.C., Not always co-creation: introducing interactional codestruction of value in service-dominant logic. Journal of Services Marketing 24 (6), pp. 430–437, 2010.
11
Prahalad, C. K., and Venkat Ramaswamy, Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing no. 18 (3): pp. 5-14, 2004.
12
Rosenbaum, M.S., Massiah, C.A, When Customers Receive Support From Other Customers: Exploring the Influence of Intercustomer Social Support on Customer Voluntary Performance, Journal of Service Research, Volume 9, No. 3, pp.257-270, 2007.
13
Schrage, M, Customer Relations. Harvard Business Review, pp. 154-156, 1995.
14
Tenenhaus, M., Pages, J., Ambroisine, L., Guinot, C., PLS methodology to study relationships between hedonic judgements and product characteristics, Food Quality and Preference, 16. pp. 315–325, 2005.
15
Vargo, S. L., Lusch, R. F., Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing, 68, pp. 1-17, 2004.
16
Yi, Y., & Gong, T., Customer value co-creation behavior: Scale development and validation. Journal of Business Research, 66 (9), pp. 1279-1284, 2013.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین مجمع عمومی سالیانه بر بازده سهام،حجم معاملات و نوسانات بازده سهام شرکتهای صنعت سیمانی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
در این تحقیق بررسی ارتباط بین مجمع عمومی سالیانه بر بازده سهام ، حجم معاملات سهام و نوسانات بازده سهام شرکتهای گروه صنعت سیمانی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مجمع عمومی سالیانه بر بازده سهام، حجم معاملات سهام و نوسانات بازده سهام با تلفیقی از مدل پانل دیتا است. برای انجام تحقیق 29 شرکت از گروه صنعت سیمانی مجموعه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، انتخاب شده است. روش آماری مورد استفاده از داده های تابلویی و روش رگرسیون پانل می باشد. تحقیق حاکی از آن است که برگزاری مجمع عمومی سالیانه با بازده سهام رابطه معنادار و مستقیم و همچنین برگزاری این مجمع بر حجم معاملات سهام رابطه معنا دار و مثبت وجود دارد و برگزاری مجمع عمومی سالیانه با نوسانات بازده سهام رابطه معناداری وجود ندارد به عبارتی برگزار ی مجمع تاثیری بر نوسانات بازده سهام شرکت های سیمانی ندارد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28149_9f1b920f17d4ad9bdd996f5e9f5942a2.pdf
2016-10-22
81
87
بازده سهام
حجم معاملات سهام
نوسانات بازده سهام
پانل دیتا
سیمان
علی
امیدپور
aliomidpour1317@gmail.com
1
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد،؛ واحد بینالمللی کیش
LEAD_AUTHOR
قدرت اله
طالب نیا
gt_talebnia@yahoo.com
2
دانشیار، دکترای حسابداری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد؛واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
آلودری، اسم، و دوستانش، فصلنامه بورس اوراق بهادار شمارة 15، 1390.
1
سازمان بورس اوراق بهادار، مجموعه مقررات بورس اوراق بهادار تهران، نشریه فروردین، 1380.
2
سهیلی منوچهر، بررسی ارتباط بین حجم معاملات و برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام شرکتهایپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، 1388.
3
شاهوردیانی، شادی و گودرزی، احمد و وحدت زیرک، سهیلا، بررسی تأثیر تقویمی هجری قمری بر بازده سهام و حجم معاملات روزانه در بورس اوراق بهادار تهران.فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایهگذاری شماره ششم، 1392.
4
طالبنیا، قدرت ا...، زارع نیکو پرور یزدی، محمود، بررسـی عوامـل مـؤثر بـر تصـمیمگیـری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار و رتبه بندی عوامل، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشـگاه علـوم و تحقیقات تهران، 1387.
5
Aver, J. Gaver, K. and Battistel, G., ‘The Stock Market Reaction to Performance Plan Adoptions’, The Accounting Review, 67, (1), pp. 172-182, 1992.
6
Ball, R. and Kothari, S., ‘Security Returns Around Earnings Announcements’, The Accounting Review, 66, pp. 718-738, 1991.
7
Bhattacharya, U., Daouk, H., Jorgenson, B. and Kehr. C., ‘When an event is not an event: the curious case of an emerging market-theory and evidence’, Journal of Financial Economics, 55 (1), pp. 69-101, 2000.
8
Brickley, J., ‘Interpreting Common Stock Returns around Proxy Statement Disclosures and Annual Shareholder Meetings’, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 25 (3), pp. 343-349, 1985.
9
Chan, W., ‘Stock price reaction to news and no-news: drift and reversal after headlines’, Journal of Financial Economics, 70 (2), pp. 223-260, 2003.
10
Fama, E., ‘Market efficiency, long-term returns, and behavioral finance’, Journal of Financial Economics, 49, pp. 283-306, 1998.
11
Frazzini, A., ‘The disposition effect and underreaction to news, Journal of Finance, 61 (4), pp. 2017-46, 2006.
12
García Blandón, j, O., The relevance of annual general meetings in stock returns, trading volumes and volatility: Evidence from Spain. 978-0-9830452-1-2, 2010.
13
Ikenberry, D. Rankine, G. and Stice, E., ‘What do stock splits really signal?’ Journal of Financial and Quantitative Analysis, 31, pp. 357-375, 1996.
14
Kothari, S. Susan, S. and Wysocki, P., ‘Do Managers Withhold Bad News?’, Journal of Accounting Research, 47 (1), pp. 241-276, 2008.
15
Lamoureux, C. and Poon, P., ‘The market reaction to stock splits’, Journal of Finance, 42 (5), pp. 1347-70, 1987.
16
Olibe, K., ‘The information content of annual general meetings: a price and trading volume analysis’, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 11, pp. 19–37, 2002.
17
Tehranian, H. and Waegclein, J. , ‘Market reaction to short-term executive compensation plan adoption’, Journal of Accounting and Economics, 7 (1), pp.131-43, 1985.
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تجزیه وتحلیل بسته بندی محصولات،حفظ محیط زیست و هزینه های مرتبط
مقررات مسئولیتپذیری گسترده تولیدکننده در اتحادیه اروپا نتوانست ترویج بستهبندی دوستدار محیط زیست را ترویج کندکه دلیل اصلی آن استفاده از ابزارهای اقتصادی به ویژه هزینه تولید کننده در آن است.در این مقاله، به منظور بهبود اثر هزینه تولیدکننده، هم از جهت ارتباطی و هم از جهت تأثیرگذاری بر کیفیت بستهبندی، یک مدل ریاضی برای محاسبه هزینههای متغیر پایدار تولید کننده پیشنهاد شده است. توسعه این مدل شامل گام های زیر است: انتخاب معیارهای پایداری، یکپارچه سازی معیارهابا استفاده از شیوه تصمیمگیری چندمعیاره، فرموله کردن محاسبه هزینه متغیر پایداری تولید کننده و یکپارچه سازی سیستم تعاملی تارنما پایه برای شرکت های بسته بندی و واردکنندگان برای محاسبه هزینه متغیر خودشان.جنبه های پایداری مورد نظر شامل ابعاد اجتماعی مرتبط با ارزیابی اثرات چرخه حیات بسته بندی(مانند گرم شدن کره زمین و مسمومیت انسانی) و جنبه های اجتماعی مرتبط با ارائه اطلاعات در مورد بسته بندی(مانند نماد سطل زباله و اطلاعات اثرکربن) هستند. مدل ریاضی توسعه یافته از نتایج پایداری که توسط شیوه تصمیم گیری چند معیاره ارائه شده است استفاده می کند.اگر سطح پایداری پایین باشد یعنی این که اثرات زیست محیطی و اجتماعی منفی باشد،هزینه ها از هزینه های فعلی بیشتر می شود و بالعکس.در تجزیه و تحلیل حساسیت، کم ترین هزینه برای بسته بندی پلی اتیلن محاسبه شد.بیشترین ارزش به بسته بندی PVC بدون مواد بازیافت و بدون اطلاعات محیطی اختصاص یافت.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_28150_d54f4c9dc9ee703dd480203cd4849ed1.pdf
2016-10-22
88
104
ارزیابی اثرات چرخه حیات بسته بندی
اطلاعات محیطی
فن آماری (AHP)
فن آماری (TOPSIS)؛ بستهبندی پایدار
منصوره
صادقی
m_sadeghi2701@yahoo.com
1
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،واحد علی آبادکتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آبادکتول،ایران
LEAD_AUTHOR
هرمز
مهرانی
mehrani@aliabadiau.ac.ir
2
گروه مدیریت،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ،علی آبادکتول،ایران
AUTHOR
Algar. Physical Characterization of Municipal Solid Waste at a Multi-municipal Waste Association in the Algarve Region. Final report (in Portuguese) 2010.
1
Bello-Dambatta, A., Farmani, R., Javadi, A. A., Evans, B. M.. The analytical hierarchy process for contaminated land management. Adv. Eng. Inf. 23, 433- 441, 2009.
2
Bovea, M. D., Gallardo, A. The influence of impact assessment methods on materials selection for eco-design. Mater. Des. 27, 209-215,2006.
3
Brouillat, E., Oltra, V. Extended producer responsibility instruments and innovation in eco-design: an exploration through a simulation model. Ecol. Econ. 83, 236- 245,2012.
4
Chang, N. B., Pires, A. Sustainable Solid Waste Management: a Systems Engineering Approach. IEEE Book Series on Systems Science and Engineering. Wiley-IEEE Press, Hoboken, New Jersey, 2015.
5
Dempsey, M., van Rossem, C., Lifset, R., Linnell, J., Gregory, J., Atasu, A., Perry, J., Sverkman, A., van Wassenhove, L. N., Therkelsen, M., Sundberg, V., Mayers, C. K., Kalimo, H. Individual Producer Responsibility: a Review of Practical Approaches to Implementing Individual Producer Responsibility for the WEEE Directive. INSEAD Working Paper no. 2010/71/TOM/INSEAD Social Innovation Centre, 2010.
6
Eco-Emballages. Green Dot Contributory Scheme: a More Accurate, More Fair and More Focused on Price Ecodesign. http: //www. ecoemballages. fr/entreprises/bareme-contributif-point-vert-un-tarif-plus-precis-plus-equitableet-plus-axe-sur-leco (accessed 15. 04. 14.) (in French),2014.
7
Forslind, K. H. Does the financing of extended producer responsibility influence economic growth? J. Clean. Prod. 17, 297-30, 2009.
8
Guin_ee, J. B., Gorr_ee, M., Heijungs, R., Huppes, G., Kleijn, R., de Koning, A., van Oers, L., Wegener Sleeswijk, A., Suh, S., Udo de Haes, H. A., de Bruijn, H., Huijbregts, M. A. J., Lindeijer, E., Roorda, A. A. H., van der Ven, B. L., Weidema, B. P. Handbook on Life Cycle Assessment: Operational Guide to the ISO Standards. Kluwer, Dordrecht,2002.
9
Hwang, K., Yoon, C. -H. Multiple Attribute Decision Making e Methods and Applications: a State-of-the Art Survey. Springer-Verlag, Berlin, 1981.
10
IFU Hamburg. Umberto 5. 5 Software. Institut Für Umweltinformatik, Hamburg GmbH, Germany,2009.
11
International Standard Organization (ISO), 2006a. ISO 14040 Environmental Management e Life Cycle Assessment: Principles and Framework. ISO, Switzerland.
12
International Standard Organization (ISO), 2006b. ISO 14044 Environmental Management e Life Cycle Assessment: Requirements and Guidelines. ISO, Switzerland.
13
Jahanshahloo, G. R., Lotfi, F. H., Izadikhah, M. An algorithmic method to extend TOPSIS for decision-making problems with interval data. Appl. Math. Comput. 175, 1375-1384, 2006.
14
Lazarevic, D., Aoustin, E., Buclet, N.,Brandt, N. Plastic waste management in the context of a European recycling society: comparing results and uncertainties in a life cycle perspective. Resour. Conserv. Recycl. 55,246-259,2010.
15
Lin, Z. -C., Yang, C. -B. Evaluation of machine selection by the AHP method. J. Mater. Process. Technol. 57, 253-258, 1996.
16
Ma, D., Zheng, X. In:. 9/9-9/1 Scale Method of AHP. In: 2nd Int. Symp. AHP, Pittsburgh, PA, USA, pp. 197-202,1991.
17
Mota, M., Pires, A., Ribeiro, R., Martinho, G., 2012. Comparative Study on Fees: the Packaging Waste Case. In: EIMPack Congr. 2012, Lisbon, Portugal.
18
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Extended Producer Responsibility: a Guidance Manual for Governments. OECD, Paris,2001.
19
Pires, A., Martinho, G. Life cycle assessment of a waste lubricant oil managementsystem. Int. J. Life Cycle Assess. 18, 102-112,2013.
20
Pires, A., Chang, N. B., Martinho, G. Reliability-based life cycle assessment for future solid waste management alternatives in Portugal. Int. J. Life Cycle Assess. 16, 316-337,2011.
21
Plastics Europe. Eco-profiles., http: //www. plasticseurope. org (accessed10. 01. 13.),2013.
22
Pordata, 2012. Waste. http: //www. Pordata. pt/Tema/Portugal/AmbienteEnergiaeTerritorio-23 (accessed 20. 01. 13.) (in Portuguese). PRO Europe, 2015. Overview. http: //www. pro-e. org/About. html (accesed 15. 06. 15).
23
ProBas. Zum ProBas Projekt. www. probas. umweltbundesamt. de/php/index. php? (accessed 15. 01. 14.),2013.
24
Ribeiro, P. J. T. Food Packaging: Contributions to the Definition of Ecoefficient Policies in Portugal. Dissertation for MSc. Degree in Engineering and TechnologyManagement by Instituto Superior T_ecnico, Lisbon (in Portuguese),2002.
25
Ribeiro, R. A., Moreira, A. M., Broek, P. V. D., Pimentel, A. Hybrid assessment method for software engineering decisions. Decis. Support Syst. 51, 208-219,2011.
26
Saaty, T. L. The Analytic Hierarchy Process. McGraw-Hill, New York, 1980
27
Saaty, T. L., Vargas, L. G., 2001. Models, Methods, Concepts & Applications of the Analytic Hierarchy Process. Kluwer Academic Publishers, Massachusets. Sencha Inc, 2014. Extension JavaScript. https: //www. sencha. com/products/extjs/ (accessed 10. 07. 13.).
28
Silva, P. G. S. Environmental Innovation in the Management of Beverage Packaging in Portugal. Dissertation for MSc. Degree in Engineering and Technology Management by Instituto Superior T_ecnico, Lisbon (in Portuguese),2002.
29
Spicer, A. J., Johnson, M. R. Third-party demanufacturing as a solution for extended producer responsibility. J. Clean. Prod. 12, 37-45,2004.
30
Triantaphyllou, E. Multiple Criteria Decision Making Methods: a Comparative Study. Springer, London,2000.
31
Valorlis. Multimunicipal Action Plan e Suitability Plan for PERSU II – PAPERSU (Plano de acç~ao multimunicipal e Plano de adequaç~ao ao PERSU - PAPERSU). In Portuguese (Valorlis),2008.
32
van Rossem, C., Tojo, N., Lindhqvist, T.,. Extended Producer Responsibility e an Examination of its Impact on Innovation and Greening Products (Report for the Greenpeace International, the Friends of the Earth and the European Environmental Bureau),2006.
33
Verghese, K. L., Horne, R., Carre, A. PIQET: the design and development of an online ‘streamlined’ LCA tool for sustainable packaging design decision support. Int. J. Life Cycle Assess. 15, 608- 620,2010.
34
Watkins, E., Hogg, D., Mitsios, A., Mudgal, S., Neubauer, A., Reisinger, H., Troeltzsch, J., van Acoleyen, M. Use of Economic Instruments and Waste Management Performances e Final Report. Report for the European Commission (DG ENV),2012.
35