ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه متغیرهای کلان اقتصادی و شاخص قیمت سهام در بورس اوراق بهادار
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین نرخ رشد شاخص قیمت سهام و مجموعهای از متغیرهای کلان اقتصادی از قبیل نرخ تورم، رشد نرخ ارز، رشد نقدینگی و رشد اقتصادی، انجام شده است. در این تحقیق دادهها به صورت فصلی و برای دوره زمانی1371-1391 و با استفاده از الگوی خودتوضیح برداری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج به دست آمده حاکی از این است که رابطه تعادلی بلندمدت بین شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار و متغیرهای کلان اقتصادی معنیدار بوده و شوکهای ناشی از نرخ تورم و نرخ ارز بر شاخص قیمت سهام در بلندمدت تأثیر منفی دارند. البته تاثیر شوکهای ناشی از نرخ ارز بر قیمت سهام از شوکهای ناشی از نرخ تورم شدیدتر میباشند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22267_a92d94eb815dcdcc56c1c08860c0c2b1.pdf
2016-02-20
1
12
متغیرهای کلان اقتصادی / شاخص قیمت سهام / الگوی خود توضیح برداری / نظریه پولی تورم
محمدرضا
مقدم
1
دکترای اقتصاد انرژی،پژوهشگاه صنعت نفت و معادن پژوهش و فناوری وزارت نفت
AUTHOR
محمدرضا
سزاوار
2
دانشجوی دکترای اقتصاد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
AUTHOR
برازنده، محمد. اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص قیمت سهام، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، 1376.
1
عزیزی، فیروزه. آزمون تجربی رابطه تورم و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، شماره ١١ و ١٢، 1383.
2
قالیباف اصل، حسن. بررسی اثر نرخ ارز بر روی ارزش شرکت در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1381.
3
کریم زاده، مصطفی. بررسی رابطه بلندمدت شاخص قیمت سهام بورس با متغیرهای کلان پولی با استفاده از روش همجمعی دراقتصاد ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال هشتم، شماره 26، 1385.
4
گجراتی، دامودار. «مبانی اقتصاد سنجی»، ترجمه ابریشمی، حمید، جلد اول و دوم، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1378.
5
نوفرستی، محمد. ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی. دانشگاه شهید بهشتی. انتشارات رسا، 1378.
6
Achsani, N. and H.G. Strohe. Stock Market Returns and Macroeconomic Factors, Evidence from Jakarta Stock Exchange of Indonesia 1990-2001, Universität Potsdam, Wirtschaftsund Sozialwissenschaftliche Fakultät, Discussion Paper, 2002.
7
Chen N.F., R. Roll and S.A. Ross. Economic Forces and the Stock Market,Journal of Business, 1986, Vol. 59, No. 3, pp. 383-403.
8
Cheung YW and Ng. International Evidence on the Stock Market and Aggregate Economic Activity,Journal of Empirical Finance, 1998, Vol. 5, pp. 281-296.
9
Christophergan and et.al, "Macroeconomic variables and stock market interactions: New Zeland evidence", the Journal of Investment Management and Financial Innovation. 2006, pp.89-101.
10
Elton, E.J. and M. Gruber. Modern Portfolio Theory and Investment Analysis, – Fourth Edition, John Wiley & Sons, 1991.
11
Fama, E., & French, K. Common risk factors in the returns on stocks and bonds. Journal of Financial Economics, 33(1), 3-56, 1993.
12
Fama E.F. Stock Returns, Real Activity, Inflation and Money, American Economic Review, 1981, Vol. 71, No. 4, pp. 545-565.
13
Fisher, R. A. The Genetical Theory of Natural Selection. Oxford: Oxford University Press, 1930.
14
Fischer, D.E. & Jordan, R.J. Security Analysis and Portfolio Management (5th ed.). New Jersey: Prentice Hall, pp. 622-36, 1991.
15
Fung H.G. and C.J. Lie. Stock Market and Economic Activities: A Casual Analysis, Pacific- Basin Capital Markets Research, Amsterdam, 1990.
16
Granger, C. W. J. “Developments in the study of cointegrated economic variables”. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 48, 213- 228, 1986
17
Hernandez, Leonardo, "Inflation Y Retorno Bursatil, Una Invetigacion Empricia: Chile 1960-1983", Cuadernos-De-Econmia, December 1990, PP.381-406.
18
Johansen, S.and Juselius, K., 1990, “Maximum Likelihood Estimation and Inference on Cointegration– with Applications to the Demand for Money,” Oxford Bulletin of Economics and Statistics, Vol. 52, No. 2, pp. 169–210.
19
Kwon, C.S. and T.S. Shin. “Cointegration and Causality between Macroeconomic Variables and Stock Market Returns”, Global Finance Journal, 1999, Vol. 10, No. 1, pp. 71-81.
20
Laidler, D.E.W. and Parkin J.M. “Inflation. A Survey”, Economic Journal, pp795, 1975.
21
Lee, Unro, "Further empirical test of the proxy effect hypothesis: some international evidence", Journal of international Financial Market Institution and Money, summer 1996, pp.35-46.
22
Leigh, L. Stock Return Equilibrium and Macroeconomic Fundamentals, International Monetary Fund Working Paper, 1997, No. 97/15, pp. 1-41.
23
Lili and Zvliv f.Hv. Responses of the Stock Market to Macroeconomic Announcements across Economic States IMF Working Paper (93-97), 1998.
24
Madsen, B. Jakob. “Share Returns and the Fisher Hypothesis Reconsidered”. Applied Financial Economics, No.12, PP. 565-574, 2002.
25
Maysami, R.C. and T.S. Koh A. “Vector Error Correction Model of the Singapore Stock Market”, International Review of Economics and Finance, 2000, Vol. 9, pp. 79-96.
26
Muradoglu, Yaz Gulnur, & Metin, Kivilcim. (1996). “Efficiency of the Turkish Stock Exchange with Respect to Monetary Variables: A Cointegration Analysis”. European Journal Of Operational Research, No. 90, PP. 566-576.
27
Poon, S and S.J. Taylor. “Macroeconomic Factors and the UK Stock Market”, Journal of Business and Accounting, 1991, Vol. 18, No. 5, pp. 619-636.
28
Richard Roll and Stephen, A. Ross, “An Empirical Investigation of the Arbitrage Pricing Theory”, Journal of Finance, 35 (December, 1980).
29
Richard Roll and Stephen, A. Ross, “The Arbitrage Pricing Theory Approach to Strategic Portfolio Planning”, Financial Analysts Journal, 40 (May-June 1984).
30
Ross, S.A. “The Arbitrage Theory of Capital Asset Pricing”, Journal of Economic Theory, 1976, Vol. 13, No. 3, pp. 341-360.
31
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهایی برای ارتقای کالاهای کم کیفیت با تاکید بر پدیده اطلاعات نامتقارن
چکیدهامروزه در حالی شاهد حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بسیاری از بازارها هستیم که بسیاری از تولیدکننده ها توانایی ارتقای سطح کیفی محصول خود را دارند ولی رغبتی به ارتقای کیفیت ندارند. این مقاله با استفاده از اقتصاد اطلاعات به دنبال شناسایی دلایل این پدیده انجام گرفته است تا با شناسایی عوامل و سعی در برطرف کردن آن ها، بتوان سطح کیفی محصولات را ارتقا داد. نتایج تحقیق نشان می دهد که عدم تقارن اطلاعات در این بازارها یک دلیل عمده برای حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بازار است. با توجه به یافته های تحقیق استفاده از نام تجاری و برندسازی توسط تولیدکنندگان توصیه می گردد تا با آشکارسازی اطلاعات برای مصرف کننده از انتخاب بد جلوگیری شود.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22268_2fbc76ed3891867a8871604dfd0f30ec.pdf
2016-02-20
13
24
: اقتصاد اطلاعات
کیفیت محصولات
اطلاعات نامتقارن
انتخاب بد
محمدعلی
مقصودپور
maghsoudpour@uk.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
پندیک، رابرت و دانیل رابینفیلد، اقتصاد خرد، جلد دوم، ترجمه احمد ذیحجه زاده، تهران، انتشارات سمت، 1382.
1
سالواتوره، دومینیک، تئوری و مسائل اقتصاد خرد، ترجمه حمیدرضا ارباب، تهران، نشر نی، 1392.
2
شاکری، عباس، اقتصاد خرد 2 نظریهها و کاربردها، تهران، نشر نی، 1390.
3
فرجی دیزجی، سجاد، تئوری اقتصاد خرد، تهران، انتشارات آگاه، 1390.
4
کاتلر، فیلیپ و گری آرمسترانگ، اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، اصفهان، نشر آموخته، 1390.
5
لیارد، ریچارد و آلن آرتور والترز، تئوری اقتصاد خرد، ترجمه عباس شاکری، تهران، نشر نی، 1388.
6
منکیو، گریگوری، نظریه اقتصاد خرد، ترجمه حمیدرضا ارباب، تهران، نشر نی، 1393.
7
واریان، هال، تحلیل اقتصاد خرد، ترجمه رضا حسینی، تهران، نشر نی، 1385.
8
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی مزیت تولیدی شمش آلومینیوم ایران با روش هزینه منابع داخلی
توسعه فعالیتهای صنعتی صادراتگرا، مستلزم شناسائی مزیتهای نسبی و ایجاد مزیت رقابتی است، تا به پشتوانه تولید کالاهای رقابتپذیر و مزیتنسبی-رقابتی، تولیدکنندگان داخلی توان رقابتی داشته باشند. نتایج محاسبه هزینه منابع داخلی برای فلز (شمش) آلومینیوم، در صور قیمت بازای هر تن در چهار گزینه ممکن قیمتتمام شده در ایران، قیمت جهانی، قیمت سیف وارداتی و قیمت فوب صادراتی؛ و بر اساس دو حالت با احتساب برق و گاز مبادلهای، و غیرقابل مبادلهای و داخلی و غیرقابل تجارت حاکی از آن است که تولید فلز آلومینیوم در ایران در شرایط موجود مزیت تولیدی نداشته و قیمت محصول حتی هزینه عواملو نهادههای مبادلهای را کفاف نمیکند. در واقع، با احتساب برق و گاز در کل هزینه غیرمبادلهای تولید، برای هر سه گزینه قیمتی محتمل فلز آلومینیوم، تولید هر یک دلار شمش آلومینیوم در ایران دستکم بیش از یک دلار هزینه تولید داخلی آن (با شرایط فعلی ضعف دانش فنیو بهرهوری پایین جزئی و کلی عوامل تولید) است، مگر آنکه تحولات اصلاحی بنیادین در بهرهوری عوامل تولید اعم از نیرویکار، انرژی، مواد اولیه و به طورخاص روزآمد شدن شکاف تکنولوژیکی صنعت آلومینیوم صورت پذیرد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22269_e4f7bba454762e302e3d72dde85f95cf.pdf
2016-02-20
25
47
مزیت نسبی / مزیت رقابتی / آلومینیوم
سعید
راسخی
1
استاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران
AUTHOR
میرعبداله
حسینی
hosseini.mir2010@gmail.com
2
دانشجوی دکترای اقتصاد بینالملل دانشگاه مازندران و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
توکلی، اکبر؛ سیف، الله مراد؛ و مسعود هاشمیان. معیار هزینه منابع داخلی و کاربرد آن در صنایع منتخب کشور، پژوهشنامه بازرگانی، سال چهارم، ش 16، پاییز، صص1-24، 1379.
1
جعفری صمیمی، احمد. مبانی اقتصاد مهندسی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، چاپ اول، 1376.
2
حسینی، میرعبدالهو تقی، هومن. محاسبه هزینه منابع داخلیمحصولات کشاورزی،پژوهشنامه بازرگانی، تابستان، صص91-107، 1382.
3
خدادادکاشی، فرهاد. ساختارو عملکرد بازار: نظریهو کاربرد آن در صنعت ایران. موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1377.
4
سایت شرکت سهامی آلومینیم ایران- ایرالکو (1388). دسترس http://www.iralco.net/web/index.asp
5
Bruno,Michael.”Domestic Resource Costs and Effective Protection” Clarification and Synthesis. Journal of Political Economy. January/ February, PP: 16-33, 1972.
6
Edward, Leane. Sources of International Comparative Advantage, PP:84-86, 1984.
7
Ellison, G., E.L. Glaeser. Geographic Concentration in U.S. Manufacturing Industries: A Dartboard Approach. Journal of Political Economy 105 (5): 889-927, 1997.
8
Herfindal, Orris C. A General Evaluation of Competition in the Copper Industry, Copper Costs and Prices 1870-1957. Hohns Hopkins Press, Baltimore, xhap.70, 1959.
9
Hosseini, Mir Abdollah and Mir Hadi Sayedi "A Survey of Iran's Foreign Commercial Terms of Trade". Iranian Journal of Trade Studies Quarterly, vol. 6, no. 22, p. 22-56, 2002.
10
Lerner A. P. The Concept of Monopoly & the Measurement of Monopoly Power, R. Econ. Studs. Vol1, PP157-75, 1934.
11
Marcon, E., and F. Puech (2005). Measures of the Geographic Concentration of Industries: Improving Distance based Methods. Mimeo (http://e.marcon.free.fr/publications/index.htm).
12
Mc Cloughan, P., Lognormality and the Size Distribution of Firms: Review and New Evidence from Computer Simulation, The Current State of Economic Science, Vol4, PP.2135-2155, 1999.
13
Morales Alfons. Marketplaces: Prospects for Social, Economic, and Political Development, Journal of Planning Literature, SAGE, May, 26, 3-17, 2011.
14
Perkins, F, C, Export Performance & Enterprise Reform in CHINA, Coastal Province, Devel & Cult,Change, PP:501-539, 1997.
15
UNCTAD (2011). Handbook of World Mineral Trade Statistics 1996-2011 (http://www.UNCTAD.Org/ infocomm/ Handbook/ Hbk 9601 cont.htm.
16
UNCTAD (2012). Handbook of Statistics, New York and Geneva. available on http://www.UNCTAD.Org.
17
UNCTAD, Market Information in the Commodities Area. (www.unctad.org/ infocomm/ )
18
UNCTAD. TRAINS (Trade Analysis and Information System), unctad-trains.org, 2012.
19
UNCTAD/WB. WITS (World Integrated Trade Solution), wits.worldbank.org, 2012
20
ORIGINAL_ARTICLE
مزیت نسبی ایران در صادرات فناوری
بررسی مزیتنسبی ایران در صادرات کالاهای فناورانه از جمله مباحث مهم در تجزیهوتحلیل بخش تجارت خارجی کشور است. بررسی آمار و اطلاعات نشانگر آنستکه دوسوم از صادرات ایران را کالاهای صنعتی با فناوری متوسط در دو گروه متوسط روبهپایین و متوسط روبهبالا شامل میشود و همچنین یک سوم از واردات کشور، شامل کالاهای صنعتی با فناوری متوسط روبهبالا میشود.ایران در صادرات کالاها براساس سطح فناوری منطقه جنوب غربی آسیا در بین 16 کشور، سهمی میانی را دارد. البته در صادرات کالاهای با فناوری متوسط روبهبالا جایگاهی بهمراتب بهتر از کالاهای با سطوح فناوری دیگر را داراست.ایران در صادرات هیچ کدام از انواع فناوری مزیت نسبی ندارد. ضمنا فقط در مورد کالاهای با فناوری متوسط روبهبالا شاخص فزاینده بوده و در مورد سایر کالاها این شاخص کاهنده بوده است.با عنایت بدانکه بهنظر میرسد ایران بتواند در زمینه صادرات کالاهای با فناوری متوسط روبهبالا در یک برنامه بلندمدت حدودا یکدههای به مزیت نسبی صادراتی دست یابد، پیشنهاد میشود دولت در زمینه سرمایهگذاری در اینگونه کالاها و مهمتر از آن ایجاد بسترهای لازم جهت حضور بیشتر بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاری خارجی اقدام کند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22270_b0c63d61e91ab3247995c557c99a3f79.pdf
2016-02-20
47
56
فناوری
صادرات و واردات صنعتی
مزیتنسبی آشکارشده
محمد رضا
عابدین مقانکی
abedin.reza@gmail.com
1
عضو هیئت علمی
LEAD_AUTHOR
بهروز
دینی
behrooz.dini@gmail.com
2
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
برقی اسکوئی، محمد مهدی، سیامک شهباززاده و اتابک شهباززاده، «بررسی اثر بی ثباتی نرخ واقعی ارز بر صادرات کالاهای با فناوری بالا در ایران (رهیافت سایکنن و لوتکیپول)»، فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، مقاله 8، دوره 2، شماره 7، پاییز 1392.
1
حسن پور، یوسف، «توسعه صادرات کالاهای با فناوری بالا: سیاست و اقدامات»، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول 1392.
2
سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار و اطلاعات (www.irica.gov.ir)
3
ولی بیگی، حسن، «سیاست تشویقی توسعه صادرات صنایع با فناوری بالا در کشورهای منتخب»، بررسیهای بازرگانی، شماره 37، مهر و آبان 1388.
4
یعقوبی، پریسا، «شناسایی بازارهای هدف صادراتی صنایع با فناوری بالا»، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول 1393.
5
Broll, Udo & Gilroy, Bernard Michael, “Comparative Advantage and Trade Patterns”, 1986.
6
Hadzhiev, Veselin, “Overall Revealed Comparative Advantages”, (2014).
7
Leromain, Elsa & Orefice, Gianluca, “New Revealed Comparative Advantage Index: Dataset and Empirical Distribution”, CEPII, 2012.
8
OECD Directorate for Science, Technology and Industry, Economic Analysis and Statistics Division, “ISIC REV. 3 Technology Intensity Definition: Classification of manufacturing industries into categories based on R&D intensities”, 2011.
9
Oelgemöller, Jens, “Analyzing the international competitiveness of the industry in Portugal, Ireland, Greece and Spain using revealed comparative advantages (RCA) indicators”, CAWM Discussion Paper No. 61, 2012.
10
Sun Ying, Li Miao, Chen Yibo, “High-Tech Products Export Competitiveness, BRIC Countries in U.S Market: A Comparative Analysis”, The Journal of Developing Areas, Volume 48, Number 3, Summer 2014.
11
unstats.un.org
12
Wits.worldbank.org
13
ORIGINAL_ARTICLE
ظرفیت سرمایه گذاری مشترک در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای در ایران
یکی از نمادهای نوینسازی نظام توزیع کالایی، توسعه فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای است که بدون صرف هزینههای بالا و برخورداری از دانش تخصصی میسر نخواهد بود. استفاده از ظرفیت سرمایهگذار خارجی یکی از رویکردهایی است که دستیابی به اهداف توسعهای در این بخش را تسریع میکند. هدف این مقاله نیز بررسی ظرفیت سرمایهگذاری خارجی بهویژه سرمایهگذاری مشترک در گسترش فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در کشور است. نتایج بررسی نشان میدهد بهرغم نیاز کشور به توسعه چنین فروشگاههایی، ایران جزء 30 کشور اول جذاب در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در این حوزه قرار ندارد. بنابراین، لازم است سازمانهای ذیربط برای جذابیت بیشتر این بازار در نگاه سرمایهگذاران خارجی، اقدامات مهمی همچون تأمین و تخصیص زمین برای سرمایهگذاری مشترک در تأسیس فروشگاه زنجیرهای؛ آماده کردن شرایط عقد قرارداد با طرف خارجی و لحاظ کردن مؤلفههای کلیدی انتقال دانش مدیریتی، فناوری، آموزش تیروی انسانی؛ هماهنگیهای لازم برای ثبت شرکت مستقل با همکاری طرفین و تسریع در فرایند اخذ مجوزها با رویکرد ایجاد پنجره واحد؛ تنظیم بسته مشوق و یا هماهنگیها برای بهرهمندی از ظرفیتهای کنونی جهت تشویق سرمایهگذاری (معافیتها یا تخفیفهای مالیاتی، تسهیلات ارزی و ریالی) را مورد توجه قرار دهند. واژگان کلیدی: سرمایهگذاری مشترک، فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای، نظام توزیع
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22271_82c7b2cf0342d260a2b4d91717bf10d3.pdf
2016-02-20
59
69
واژگان کلیدی: “سرمایهگذاری مشترک”
فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای”
طبقهبندی JEL: L1
زهرا
آقاجانی
zaghajani2003@yahoo.com
1
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
LEAD_AUTHOR
علیرضا
گرشاسبی
a.garshasbi1986@gmail.com
2
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
آقاجانی، زهرا . «نقشه راه ساماندهی شبکه توزیع کالا با تاکید بر فروشگاههای زنجیرهای»، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1393.
1
آقاجانی، زهرا. «فرصتهای جذب سرمایهگذاری خارجی در فروشگاههای زنجیرهای»، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1394.
2
آییننامه اجرایی نحوه صدو و تمدید پروانه کسب، موضوع ماده 12 قانون قانون نظام صنفی کشور، وزارت صنعت،معدن و تجارت،4/11/1394.
3
پرمه، زورار و آقاجانی، زهرا. شاخصهای کلیدی نظام توزیع کالا، وزارت بازرگانی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1390.
4
خلاصه نتایج اولین آمارگیری تخصصی سنجش بهرهوری واحدهای صنفی و توزیعی، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1392.
5
دستورالعمل نحوه صدور جواز تاسیس فروشگاههای بزرگ چند منظوره و زنجیرهای، (موضوع بند 1 ماده 5 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون نظام صنفی)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، 16/3/1394.
6
قانون برنامه پنجم توسعه و آییننامه اجرایی
7
قانون نظام صنفی کشور،وزارت صنعت، معدن و تجارت، 12/6/1392.
8
قوانین مالیاتی کشور
9
مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران، گزارش پشتیبان خدمات توزیعی و فنی لایحه برنامه ششم توسعه، 1394.
10
Child, P., Kiroly, T., & Naylor, J., Modern Grocery and the Emerging-Market Consumer. Perspectives on Retail and Consumer Goods, 2015, Autumn.
11
Farfan, B., 2015 US Retail Industry Overview Info, Facts, Research, Data, Trivia, 2015.
12
French, L., Death of the Supermarket. Financial Times, 2015.
13
KPMG LLP., The Evolution of Retailing: Reinventing the Customer Experience, 2009.
14
OC dated January (25,2014)
15
Pt.matahari Putra Prima TBK (Crayton, Danny), 2014.
16
Retail Industry: Challenges, Opportunities and Outlook, 2012.
17
UK Department or Business Innovation and Skills., A Strategy for Future Retail, 2013.
18
www.euromonitor.com
19
http://www.ettelaat.com/etiran
20
https://www.atkearney.com/consumer-products-retail/global-retail-development-index/2015
21
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی عملیاتی جهت انجام بازاریابی ممتیکی در سازمانها
کلمه ممتیک از ممیک به معنای تقلید مشتق شده است. بر اساس علم ممتیک، نگرشها، رفتارها، افکار و باورها میتوانند همانند ویروسها از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. مم یک ایده، فکر و یا مفهوم است که میتواند از طریق ذهنها انتقال پیدا کند . مم میتواند هر چیزی باشد مانند یک لحن جذاب که شما بهصورت ناخواسته پیدا کردهاید، زمزمهای که بهصورت ناخودآگاه از طریق شعار یک آگهی تجاری حفظ کردهاید و یا ایدههای ذهنی و پیچیده طرحهای بزرگ، همه اینها به ذهن شما از طریق ذهن فرد دیگری منتقل شدهاند. دانش ممتیک در زمینهها و رشتههای مختلف کاربرد دارد که یکی از آنها حوزه بازاریابی است.
در مقاله حاضر،ابتدا به تشریح مفهوم مم و ممتیک، ویژگی ممها و علم ممتیک میپردازیم و سپس کاربرد علم ممتیک در بازاریابی و ارتباط آن با بازاریابی عصبی و ویروسی و نیز نقش مهم علم ممتیک در طراحی فعالیتهای بازاریابی جهت نفوذ بر مصرفکننده مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین کاربرد مهندسی ممتیک در فعالیتهای بازاریابی تشریح گردیده و در پایان یک الگوی عملیاتی جهت بازاریابی ممتیکی (بازاریابی از طریق ممها) در سازمان ارائه شده است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22272_135c23709a55653b081329f97aadb488.pdf
2016-02-20
70
81
علم ممتیک / مم / ویروسهای ذهنی / علم بازاریابی / مهندسی ممتیک
علی
شائمی
1
استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سمیه
صالحی
somaye.salehi869@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مرضیه
خیرمند
marziyekheirmand@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
LEAD_AUTHOR
حمید
فراقیان
hamid_mut65@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
منابع
1
Blackmore, Susan; "The meme machine", Oxford University Press, p.14, 1999.
2
Brodie, R; "Virus of the Mind: The New Science of the Meme", Integral, USA, 1996.
3
Buchel, Branislav; " Internet Memes as Means of Communication", Masaryk University, Faculty of Social Studies Department of Sociology, 2012.
4
Cialdini, R.B; Influence: Science and Practice: Second Edition, Scott Foreman and Co.,Glenview, IL, 1988.
5
Cziko, G; Without Miracles: Universal Selection Theory and the Second Darwinian Revolution, MIT Press (A Bradford Book),Cambridge, MA, (1995).
6
Dawkins, R; "Viruses of the mind", inDahlbom, B. (Ed.), Dennett and his Critics:Demystifying Mind, Blackwell, USA, pp. 12-27.1993.
7
Dawkins, R; “The Selfish Gene", (2nd edition), OUP, UK, p.194, 1989.
8
Dennett, D. C; “Consciousness Explained", Penguin, Harmondsworth, 1991.
9
Erasmus Research Institute of Management, information about Ale Smits available at:
10
Girboveanu, Sorina Raula and Silvia Puiu. "Viral Marketing." Annals of the University of Petrosani, Economics. 8 (1), pp. 223-230, 2008.
11
Heath, Chip, Chris Bell, and Emily Sternberg, “Emotional selection in memes: the case of urban legends,” Journal of Personality and Social Psychology, 81,pp. 1028-1041, 2001.
12
Heylighen, F., & Chielens, K. (2008). Evolution of culture, memetics. (R. A. Meyers, Ed.) Encyclopedia of Complexity and Systems Science. Springer. Retrieved from http://pespmc1.vub.ac.be/Papers/Meetics-Springer. pdf
13
http://www.erim.eur.nl/people/ale-smidts, 2013.
14
Lynch, A ;“Thought contagion; how belief spreads through society”, The New Science of Memes, Basic Books, New York, NY, 1996.
15
Marichamy, K., & Sathiyavathi, K; Neuromarketing: The new science of consumer behaviour. Tactful management research journal Vol. 2 Issue. 6, 2014.
16
Morin, C; Neuromarketing: The New Science of Consumer Behavior. Soc48,pp. 131-135, 2011.
17
Pech, Richard and Bret Slade. "Memetic Engineering: A Framework for Organisational Diagnosis and Development." Leadership & Organization Development Journal. 25:5.pp.452-465, 2004.
18
Pech, Richard J; "Inhibiting Imitative Terrorism through Memetic Engineering." Journal of Contingencies and Crisis Management. 11:2.pp. 61-66, 2003.
19
Phillips, D.P ; “The influence of suggestion on suicide: substantive and theoretical implications of the Werther effect”, American Sociological Review, Vol. 39, June, pp. 340-54, 1974.
20
Phillips, D.P; “Clustering of teenage suicides after television news stories about suicide”, in The New England Journal of Medicine, Vol. 315, September, pp. 685-94, 1986.
21
Phillips, D.P; “The impact of mass media violence on US homicides”, American Sociological Review, Vol. 48, August, pp. 560-8,1983.
22
Pierson, David; “Corporatizing the Unconscious: Memes", Neuromarketing, and Christopher Nolan's Inception. University of Southern Maine, 2013.
23
Plotkin, H. C; Hunting memes; Behavioral and Brain Science, Vol.16.pp.768-769, 1993.
24
Rantalainen; “A critical comparison between the marketing and propaganda methods developed by Edward Bernays and modern neuromarketing methods”, 2014.
25
Rushkoff, D; Media Virus!, Ballantine, New York, NY, 1996.
26
Thagard, P., and K .Vebeurgt ; “Coherence as Constraint Satisfaction”, Cognitive Science 22:1-24, 1998.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی سطح تعهدات آزادسازی کشورهای ملحق شده به WTO در بخش خدمات ساختمان و مهندسی مرتبط با آن
مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، به بررسی سطح تعهدات آزادسازی تجارت خدمات ساختمان و مهندسی مرتبط با آن در کشورهای ملحق شده به WTO میپردازد. بدین منظور این مقاله علاوه بر بررسی وضعیت جدول تعهدات خاص بخش خدمات ساختمان و مهندسی مرتبط با آن در آن کشورها به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجاری آنها در بخش مذکور میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مزبور این مهم استنباط میشود که سناریوهای کاملا متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخش خدمات ساختمان ایران و مهندسی مرتبط با آن قرار خواهد داشت.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_22273_c4e61f7985246411c5f3d26568b14707.pdf
2016-02-20
84
99
تجارت خدمات / خدمات ساختمان / سازمان جهانی تجارت / WTO
محمد
راستی
m.rasti@itsr.ir
1
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
آییننامه اجرایی قانون ثبت شعبه یا نمایندگی شرکتهای خارجی مصوب 1378.
1
دستورالعمل نظارت بر اجرای ماده 3 قانون حداکثر استفاده از توان فنی مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور مصوب 1382.
2
راستی، محمد و همکاران. «پیشنویس تعهدات ایران در زیربخش خدمات تحقیق و توسعه در الحاق به WTO»، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1390.
3
قانون برگزاری مناقصات مصوب 1383.
4
قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی مصوب 1384 و آییننامه اجرایی آن.
5
قانون حداکثر استفاده از توان فنی مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و اجرای تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 1375.
6
کمالی اردکانی، مسعود؛ زارع، حسن . «جدول تعهدات افقی آزادسازی تجارت خدمات ایران»، فصلنامه پژوهشهای تجارت جهانی، تهران، شماره 10 و 11، 1387.
7
گروه نویسندگان، سازمان جهانی تجارت: ساختار، قواعد و موافقت نامهها، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران 1385.
8
_ World Trade Organization, GATS/SC/98
9
_ World Trade Organization, GATS/SC/122
10
_ World Trade Organization, GATS/SC/123
11
_ World Trade Organization, GATS/SC/124
12
_ World Trade Organization, GATS/SC/125
13
_ World Trade Organization, GATS/SC/126
14
_ World Trade Organization, GATS/SC/127
15
_ World Trade Organization, GATS/SC/128
16
_ World Trade Organization, GATS/SC/129
17
_ World Trade Organization, GATS/SC/130
18
_ World Trade Organization, GATS/SC/131
19
_ World Trade Organization, GATS/SC/132
20
_ World Trade Organization, GATS/SC/133
21
_ World Trade Organization, GATS/SC/134
22
_ World Trade Organization, GATS/SC/135
23
_ World Trade Organization, GATS/SC/136
24
_ World Trade Organization, GATS/SC/137
25
_ World Trade Organization, GATS/SC/138
26
_ World Trade Organization, GATS/SC/139
27
_ World Trade Organization, GATS/SC/140
28
_ World Trade Organization, GATS/SC/141
29
_ World Trade Organization, GATS/SC/142
30
_World Trade Organization, GATS/SC/143
31
_ World Trade Organization, GATS/SC/144
32
_ World Trade Organization, GATS/SC/145
33
_World Trade Organization, GATS/SC/146
34
_World Trade Organization, GATS/SC/147
35
_ World Trade Organization, GATS/SC/148
36
_World Trade Organization, GATS/SC/149
37
_World Trade Organization, GATS/SC/150
38
_World Trade Organization, GATS/SC/151
39