ORIGINAL_ARTICLE
اولویتبندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا
در سالهای اخیر، حمایت از شرکتهای دانشبنیان مورد تأکید سیاستگذاران کشور قرار گرفته و رشد کمّی تولیدات این شرکتها، حاصل این نوع حمایتها است. اما آمارهای تجاری نشان از آن دارد که میزان صادرات محصولات با فناوری بالای کشور روند نزولی داشته است. یکی از دلایل این روند را میتوان در ابزارهای تجاری بهکار گرفته شده جستجو کرد. از همین رو در این مطالعه، ابتدا ابزارهای بهکار رفته برای توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران و برخی از دیگر کشورها، بهخصوص کره جنوبی و هندوستان، بررسی شده و پس از آن، ابزارهای شناسایی شده با استفاده از ابزار پرسشنامه و بر اساس روش «تحلیل مؤلفههای اساسی» رتبهبندی شده است. بر این اساس، پنج ابزار اولویتدار عبارتند از: ایجاد مؤسسات خصوصی مستقل در کشورهای هدف صادراتی بهمنظور ارائه خدمات تخصصی بازاریابی یا مشاوره بازار به شرکتهای دانشبنیان ایرانی، حمایت از تأسیس دفتر نمایندگی شرکتها در بازارهای هدف، ارائه خدمات پیشنیاز صادراتی، اعطاء کمک هزینه اخذ گواهینامهها و استانداردهای صادراتی بینالمللی مانند CE و برگزاری دورههای آموزشی برای انتقال تجربیات صادرکنندگان بزرگ به شرکتهای تولیدکننده محصولات با فناوری بالا.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243818_d0d2cabfb00d5a258f1c5fef633c695e.pdf
2021-01-20
1
30
ابزارهای تجاری / حمایت از صادرات / شرکتهای دانشبنیان / زیست فناوری / نانوفناوری
مسعود
افشاری مفرد
m.afshari86@gmail.com
1
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
LEAD_AUTHOR
حامد
عادلی نیک
hamedadelinik@gmail.com
2
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
AUTHOR
محمد
شیخ علیشاهی
m.alishahi@ut.ac.ir
3
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
AUTHOR
پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری (1393)، «بررسی راهکارهای حمایت از صادرات محصولات و خدمات فناوریهای پیشرفته (هایتک) با نگاهی به 5 کشور منتخب».
1
طاهری محمدنژاد، م. و رحیمی رضویه، م.م. (1391)، «بررسی مسائل شرکتهای دانشبنیان در ورود و خروج کالا»، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری.
2
عابه اینی، ج. (1388)، «ظرفیتهای تجاری کشورهای اسلامی آسیای جنوب غربی در بخش هایتک با تأکید بر ایران»، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
3
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1397)، «چالشها و راهکارهای توسعه صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان».
4
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (1396)، «110 برنامه حمایت از شرکتهای دانشبنیان»، بهار 1396.
5
یعقوبی منظری، پ. (1390)، «تدوین بسته حمایتی توسعه صادرات خدمات با فناوری بالا»، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
6
Afshari-Mofrad, M & Salim, A. (2019). “Iranian firms in biopharmaceutical value chain: where to go now?”. Journal of Science and Technology Policy Management, 11(1), 49-63.
7
Azimi, H., & Yahyazadefar,M. (2015). “The effect of incentive programs and export supports on the trade of agricultural products (Persian)”. Quarterly Journal of Economic Modelling, 7(2), 121-35.
8
Daei Karam Zadeh, S., Emam Verdi, S., & Shayesteh, Gh. (2015). “Investigating the effect of real exchange rate on non-oil exports of Iran (Persian)”. Eghtesad-e Maali, 8(29), 151-74.
9
OECD. Publishing. (2012). “OECD Science, Technology and Industry Outlook 2012. Organization for Economic Co-operation and Development”.
10
Orthen, S. & Brückmann, R. (2009). “ BAP DRIVER, Development of integrated national bioenergy action plans, Operational Guideline for Policy Makers working on template for National Renewable Energy Action Plans”, Eclareon Management Consultants,.
11
Pearson, K. (1901). “On Lines and Planes of Closest Fit to Systems of Points in Space”. Philosophical Magazine 2 (6): 559-572.
12
Safari, S., Rahmani, M., & Ahmadi, H. (2015). “Effect of exchange rate volatility on agricultural exports (According to agricultural general policies) (Persian)”. Quarterly Journal of the Macro & Strategic Policies, 2(5), 97-109.
13
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی محصول پسته
فعالیت در بخش کشاورزی، بهعلت اتکای زیاد به طبیعت و وابستگی آن به عوامل و شرایط جوی و محیطی، فعالیتی همراه با ریسک بالا بهحساب میآید. در بین سیاستهای مختلف حمایتی، بیمهی محصولات کشاورزی، بهعنوان راهحل مفید و مناسب جهت مقابله با این خطرات، همواره مورد توجه و تأکید بوده است. هدف مطالعهی حاضر، بررسی و رتبهبندی عوامل اقتصادی-اجتماعی مؤثر بر پذیرش بیمهی محصول پسته در استان کرمان (مطالعهی موردی شهرستانهای رفسنجان و زرند) است. پژوهش، مبتنی بر روش توصیفی-همبستگی است با نمونه 120 نفری از 6573 نفر از باغداران. روایی محتوایی پرسشنامه، با کسب نظرات متخصصان و پایایی آن نیز، پس از آزمون مقدماتی با استفاده از ضریب کرونباخ آلفا، 8/0 بهدست آمده است. دادههای جمعآوریشده، نتایج بهدست آمده از مدل رگرسیون لوجیت و آزمون فریدمن نشان داد که متغیرهای سن، سطح تحصیلات، میزان تجربه و شرکت در کلاسهای ترویجی، تا حد زیادی با پذیرش بیمه رابطه داشته و احتمال پذیرش بیمه را افزایش دادهاند، در حالیکه بومی بودن کارگزار بیمه و مطالعهی نشریات ترویجی، بر احتمال پذیرش بیمه اثر منفی دارند. بر اساس نتایج، درآمد یکی از متغیرهای اصلی و تأثیرگذار بر پذیرش بیمه است؛ لذا، تشکیل کارگاهها و کلاسهای آموزشی، در زمینهی استفادهی بهینه از منابع آب و خاک، میتواند در افزایش عملکرد و درآمد باغداران مؤثر باشد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243819_9fe86060e288935122ffb3b45c564723.pdf
2021-01-20
31
42
آزمون فریدمن / پذیرش بیمه / پسته / مدل لاجیت
مهدیه
ساعی
m_saeey@yahoo.com
1
بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمان، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
مرادی شهر بابک
moradi_1346@yahoo.com
2
بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرمان، ایران
AUTHOR
آقاعباسی، ن. (1386). «بررسی نقش بیمه در تولید دامداران استان کرمان». اقتصاد کشاورزی و توسعه، 59: 25-36.
1
آمارنامه محصولات باغی استان کرمان (1391)، سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، مدیریت طرح و برنامه، اداره آمار و فناوری اطلاعات.
2
آمار بیمه محصولات باغی استان کرمان (1391)، مدیریت شعب بانک کشاورزی استان کرمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی.
3
آمارنامه کشاورزی (1396)، جلد سوم: محصولات باغی. وزارت جهاد کشاورزی. معاونت برنامهریزی و اقتصادی. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات.
4
آمارنامه کشاورزی (1396)، جلد دوم. وزارت جهاد کشاورزی. معاونت برنامهریزی و اقتصادی. مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات.
5
تیموری، م.؛ اصفهانی؛ امرایی و جمشیدی (1393)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی برنج در استان ایلام»، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 7 (3): 1-11.
6
جعفرزاده، ع. (1387)، «اهمیت بیمه محصولات کشاورزی در جبران خسارتهای طبیعی»، فصلنامه صنعت بیمه، ص 142-160.
7
غلامرضایی، ح. و مرادیان (1378). «بررسی مسائل و مشکلات ترویج و اشاعهی فرهنگ بیمهی محصولات کشاورزی در ایران»، مجموعه مقالات دومین همایش سراسری مسئولین و کارشناسان صندوق بیمهی محصولات کشاورزی.
8
کرمی، آ. (1390)، «بررسی عوامل مؤثر بر احتمال پذیرش بیمهی محصول گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد»، اقتصاد کشاورزی، 5 (2): 232-250.
9
نادری مهدیی، ک؛ یعقوبی فرانی، سعدی و زلیخائی سیار (1393)، «بررسی عوامل مؤثر بر توسعهی بیمهی گندم در شهرستان همدان»، تحقیقات اقتصاد و توسعهی کشاورزی ایران، 45(3): 425-437.
10
نیکنامی، م. و نمکی (1393)، «عوامل مؤثر بر پذیرش بیمهی محصول پنبه در بین پنبهکاران استان سمنان (مطالعهی موردی شهرستان گرمسار)»، همایش ملی توسعهی اقتصاد کشاورزی با رویکرد عزم ملی و مدیریت جهادی.
11
Barnett, B. J., Coble, K. H., and Spurlock, S. R. (2000). Crop insurance in the Midsouth, Technical Bulletin- Mississippi Agricultural & Forestry Experiment Station 2000, 227, 24 pp.
12
Huang, W. Y. (2002). “Using insurance to enhance fertilizer application timing to reduce nitrogen losses”. Journal of Agricultural and Applied Economics, 34: 131-148.
13
National Climate Change Office of Iran; NCCOI. (2014). Second national communication to United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). Department of Environment. Available via: http://climate-change.ir. (In Farsi)
14
Serra, T., and Goodwin, B. K. (2003). Modeling changes in the U. S. demand for crop insurance during the 1990s. American Agriculture Association Annual Meeting, Montreal, Canada, July 27-30, 2003.
15
Singerman, A., Hart, CH. E. and Lence, S. H. (2010). Demand for crop insurance by organic corn and soybean farmers in three major producing states, Iowa state University, Department of Economics, Ames, Iowa.
16
Shaik, S., and Atwood, J. (2003). Demand for optional units in crop insurance. American Agricultural Association Annual Meeting, Montreal, Canada, July 27-30, 2003.
17
Smith, V. and Baquet, A. E. (1996). “The Demand for multiple peril crop insurance: Evidence from Montana wheat farms”. American Journal of Agricultural Economics, 78(1), 189-201.
18
Vandeveer, M. L. (2001). “Demand for area crop insurance among Litchi producers in northern Vietnam”. Journal of Agriculture Economics, 26(2): 173-184.
19
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عوامل موثر بر مصرف لوازم آرایشی قاچاق
از چالشهای فراروی ایران در مسیر توسعه، مسأله قاچاق کالا است که در این بین قاچاق لوازم آرایشی که با سلامت مصرفکنندگان مرتبط است، اهمیت بهسزایی دارد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل رفتار خرید و مصرفی لوازم آرایشی قاچاق در بین زنان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آمیخته است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه حضرت معصومه (س) در شهر قم در سال 1397 است. در مرحله کیفی، نمونه به تعداد 20 نفر با روش هدفمند انتخاب شده و دادههای پژوهش در مرحله کیفی با استفاده از روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای گردآوری دادهها در این بخش از مصاحبه استفاده شده که تا رسیدن به اشباع نظری، به گردآوری دادهها از آن پرداخته شده است. در بخش کمی نیز تعداد 15 نمونه به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل این دادهها به روش AHP مقایسه زوجی است که با استفاده از نرمافزار spss انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بهترتیب آمیخته بازاریابی محصولات قاچاق، نقش دولت و نقش مصرفکنندگان مهمترین عوامل در تحلیل علت مصرف لوازم آرایشی قاچاق در زنان است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243820_067839de2ab1314aef59539f8833c5a1.pdf
2021-01-20
43
56
قاچاق کالا / رفتار مصرفکننده / لوازم آرایشی / زنان / تحلیل تم
زهره
کاظمی
z.kazemi@alzahra.ac.ir
1
دانشجوی دکتری رشته بازاریابی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
معینی
moeini61@yahoo.com
2
استادیار گروه آموزشی مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(ع)، قم ، ایران
AUTHOR
حانیه
ذاکری نیا
h.zakerinia@shirazu.ac.ir
3
استادیار حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق خصوصی و اسلامی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
AUTHOR
اتاق شیشهای خبر (شفاف)، (1395)، http://www.shafaf.ir/fa/news/386397/.
1
احسانبخش، غفار و داریوش بابایی (1395)، «مسئولیت مدنی تولیدکنندگان و توزیعکنندگان دارو»، فصلنامه تازههای حقوقی؛ مجله حقوقی، دوره 1، شماره 1.
2
اشرفزاده، حمیدرضا (1387)، «فقر و اقتصاد»، تهران: انتشارات سمت.
3
اصغری، مهدی (1388)، «مصرف کالای داخلی و مبارزه با قاچاق»، مجله بانک و اقتصاد، شماره 98، ص 46-58.
4
اکبری، محمد؛ داریوش بوستانی و الهام زیدآبادی (1394)، «بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده دانشجویان دختر از لوازم آرایش»، فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، دوره 7، شماره 4، ص 437-453.
5
امیر پور، مهناز؛ پریوش ایمانطلب و سعیده عنایتی (1391)، «عوامل مؤثر بر قاچاق در شهرهای مرزی (انسان، اشیاء، کالا)»، همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت؛ چالشها و رهیافتها.
6
بلالی، اسماعیل و جواد افشار کهن (1389)، «زیبایی و پول: آرایش و جراحی، نشریه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)»، دوره 12، شماره 47، ص 140-99.
7
بیابانی، غلامحسین و غلامحسین نظری (1391)، «بررسی ابعاد قاچاق کالا و روشهای مبارزه با آن (در برخی کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی)»، سال دوم، دوره جدید، شماره 3، ص 116-77.
8
پورابراهیم، احمد (1391)، «رویکردی به پدیده قاچاق کالا و ارز در پرتو نظام تقنینی و سیاست جنایی»، سال دوم، دوره جدید، شماره 3، ص 268-199.
9
تاری، فتحالله و سعید غلامی باغی (1389)، «تأثیر متقابل فرهنگ و قاچاق کالا، علوم اجتماعی: مهندسی فرهنگی»، شماره 41 و 42، ص 62-48.
10
جلیلی، سعید (1395)، «اهمیت مبارزه با قاچاق کالا در تحقق اقتصاد مقاومتی»، فصلنامه حبلالمتین، سال پنجم، شماره چهاردهم، ص 121-106.
11
حسینی، مریم (1388)، «بررسی زمینههای اجتماعی و روانی مرتبط با آرایش در میان دختران جوان (مطالعه موردی: دانشجویان دختر دانشگاههای شیراز)»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
12
رحمانیپور، علیار و میلاد مرادی دیزگرانی (1394)، «تبیین عوامل مؤثر بر گرایش به قاچاق کالا در استانهای مرزی؛ مطالعه موردی استان کرمانشاه»، پژوهشنامه مطالعات مرزی، سال سوم، شماره چهارم، ص 180-159.
13
رفعتجاه، مریم (1386)، «هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد»، نشریه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، دوره 10، شماره 38، ص 179- 135.
14
سلطانی، نادعلی و محمدصالح نوروزی (1396). «بررسی تأثیر نگرش هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر قصد خرید کالاهای قاچاق (مورد مطالعه لوازم آرایشی و بهداشتی)»، 12(34)، ص 52-41.
15
سلطانینژاد، موسی (1389)، «پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مصرف کالای خارجی و قاچاق»، اولین فراخوان مقالات سالم، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، تهران، ص 3-10.
16
سیفاللهی، سیفالله (1386)، «جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران»، تهران، انتشارات جامعه پژوهان سینا، ص 205-196.
17
صادقی، علی و رضا ساعی مهربان (1393)، «تحلیلی بر پدیده قاچاق در مناطق مرزی ایران و پیامدهای امنیتی آن»، همایش ملی مرزنشینی توسعه پایدار و فرصتهای سرمایهگذاری.
18
عنابستانی، علیاکبر و محبوبه نامدار (1396)، «مقایسه تطبیقی اثرات قاچاق کالا بر توسعه نواحی روستایی موردپژوهشی: مناطق تجاری ده شیخ (فارس) و گچین (هرمزگان)»، فصلنامه پژوهشهای روستایی، دوره 8، شماره 2، ص 227-208.
19
قلیزاده، ابراهیم؛ عباس علیپور و کاظم ذوقی بارانی (1390)، «علل و پیامدهای قاچاق کالا در ایران پس از انقلاب اسلامی»، فصلنامه دانش انتظامی، سال 12، شماره 4، ص 142-109.
20
کیانی، مژده و فریبا موگویی (1392)، «عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر میزان استفاده از لوازم آرایش توسط دختران زیر 20 سال یزدانشهر نجفآباد»، مقاله پژوهشی پوست و زیبایی، دوره 4، شماره 1، ص 9-1.
21
لقماننیا، مهدی و طیبه احمدی یگانه (1387)، «علل قاچاق کالا؛ تلاش برای ایجاد فرهنگ مقابله با قاچاق کالا، علوم اجتماعی: مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان»، شماره 8 و 9، ص 168-155.
22
مرادی، اسماعیل و محمد زراعتکار مقدم (1395)، «قاچاق کالا»، اولین همایش بینالمللی افقهای نوین در علوم انسانی.
23
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1397)، rc.majlis.ir.
24
مقصودی، سوده؛ مژده آراسته و سمیرا تندولی (1392)، «بررسی عوامل مؤثر بر گرایش زنان و دختران دانشجو به آرایش چهره (موردمطالعه: دانشگاههای شهر کرمان)»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره دوم، شماره 2، ص 295-314.
25
موحد، مجید؛ نوراله محمدی و مریم حسینی (1390)، «مطالعه رابطه بین رسانهها، تصویر بدن و عزتنفس با عمل و تمایل به آرایش»، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، سال 9، شماره (2)، ص 133-160.
26
موسیزاده، مهدی (1396)،« نقش مدیریت جهادی و مبارزه با قاچاق کالا در تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید و اشتغال»، پنجمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی.
27
مهری، بهار (1394)، «مطالعات فرهنگی اصول و مبانی»، چاپ ششم، نشر سمت، تهران.
28
میرابی، وحید رضا و مصطفی ابراهیمی (1395)، «بررسی تأثیر بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی بر رفتار خرید مصرفکنندگان مطالعه موردی عطر و ادکلن در شهر تهران (منطقه 1 تا 5 شهرداری)»، فصلنامه پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، شماره هفتم، ص 260-237.
29
Bocca, B., Pino, A., Alimonti, A. and Forte, G. (2014), “Toxic metals contained in cosmetics: A status report”, Regulatory Toxicology and Pharmacology, pp. 447–467.
30
Chiang, C. and Yu, W. (2010), “Research of Female Consumer Behavior in Cosmetics Market Case Study of Female Consumers in Hsinchu Area Taiwan”, iBusiness, pp. 348-353.
31
Financial tribune, (2018), Available https://financialtribune.com/articles/economy-business-and-markets/81591/63-of-cosmetics-in-iran-contraband.
32
Ghoddusi, H., Rafizadeh, N. and Rahmati, M.H. (2018), “Price Elasticity of Gasoline Smuggling: a Semi-Structural Estimation Approach”, Energy Economics, Vol. 71, pp. 171-185.
33
Hassani, H., Akhavan, M., Khakiyan, A., Shahghasemi, E. and Faghani, Z. (2015), “Ostentation or Visibility: A Cultural Study of Consumption of Cosmetics by Iranian Young Women”, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy, Vol. 6 No 4, pp.189-182.
34
Heidari, H. and Shafiian, A. (2015), “Factors Affecting Goods and Currency Smuggling in the Draft Bill to Combat Goods and Currency Smuggling”, European Online Journal of Natural and Sciences, Vol. 4, No 2, pp. 316-322.
35
Karbasivar, A. and Yarahmadi, H., (2011).“Evaluating Effective Factors on Consumer Impulse Buying Behavior”. Asian Journal of Business Management Studies 2(4): 174-181.
36
Kohnepooshi, H., Aanabestani, A.A. (2013), Urban - Regional Studies and Research Journal, 4th Year, No. 15.
37
Liu, W.Y., Lin, Ch., Lee, Y. and Deng, D. (2013), “On gender differences in consumer behavior for online financial transaction of cosmetics”, Mathematical and Computer Modelling, Vol. 58, Iss: 1–2, pp. 238-253.
38
Lupton, P., Haynes, B., (2000), Teleworking- the perception reality gap. Facilities, 18(7/8), 323-327.
39
Meng, X., Bai, H., Guo, T., Niu, Z. and Ma, Q. (2017), “Broad screening of illicit ingredients in cosmetics using ultra-high-performance liquid chromatography-hybrid quadrupole- Orbitrap mass spectrometry with customized accurate-mass database and mass spectral library”, Journal of Chromatography A, Vol. 1528, pp.61-74.
40
Pe´rez, M, Sa´nchez, A.M, Carnicer, P.L., (2004), “A technology acceptance model of innovation adoption: the case of teleworking”, European Journal of Innovation Management, 7(4), 280-291.
41
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S., & Hogg, M. K., (2018), Consumer behaviour: a European perspective, Prentice Hall, Third edition published, http://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/8455.
42
Statista, (2017), Available https://www.statista.com/topics/3137/cosmetics-industry/.
43
Weatherill, L., (2014), A Possession of One’s Own: Women and Consumer Behavior in England, 1660–1740. The Journal of British Studies, Volume 25, Issue 02, pp 131-156 doi:10.1086/385858.
44
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عوامل موثر بر رقابتپذیری گردشگری مذهبی( روش فنون دیمتل و معادلات ساختاری)
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی شاخصها و زیرشاخصهای تأثیرگذار بر گردشگری مذهبی در استان قم با استفاده از تکنیک دیمتل و مدلسازی معادلات ساختاری جهت ارائه مدل رقابتپذیر میباشد. تحقیق حاضر، با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای مسئولان و سیاستگذاران صنعت گردشگری استان قم در زمینه شناسایی شاخصهای مؤثر بر رقابتپذیری گردشگری، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از منظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات تحقیق و نظرسنجی خبرگان به ارزیابی شاخصها و زیرشاخصهای رقابتپذیری صنعت گردشگری پرداخته شد. بهمنظور نهایی کردن شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری استان قم، از نظر 35 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزه گردشگری استان قم استفاده شد و سپس با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی این شاخصها و همچنین روابط علی و معلولی آنها مشخص شد. در نهایت با ارائه مدل بهدست آمده از روابط درونی بین متغیرها از تکنیک دیمتل و سپس تست مدل در محیط نرمافزار مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که سیاستهای گردشگری، منابع فرهنگی و طبیعی تأثیرگذارترین شاخصها در جهت افزایش رقابتپذیری صنعت گردشگری استان قم تعیین شد. از سوی دیگر شاخصهای زیر ساخت و توانمندسازی بیشترین وابستگی را به دیگر شاخصها داشته و تحتتأثیر آنها است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243821_c686618392e09acbeb5dce1a9d537c30.pdf
2021-01-20
57
70
رقابتپذیری / گردشگری مذهبی / دیمتل / مدلسازی معادلات ساختاری
محمدرضا
فتحی
reza.fathi@ut.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
محمد نسب
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه قم
AUTHOR
محمد حسن
ملکی
sa.maleki931@gmail.com
3
دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم
AUTHOR
سمیه
یعقوبی
arashar244@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم
AUTHOR
آقاجانی، معصومه و سعید فراهانیفرد (1394)، «گردشگری مذهبی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی ایران)»، سیاستهای راهبردی و کلان، 3(9)، 66-43.
1
جمشیدی، محمدجواد؛ ناصر برکپور و خلیل کلانتری (1397)، «تبیین همبستگی فضایی خدمات عمومی و گردشگری شهری مشهد»، فصلنامه گردشگری و توسعه. 7(2)، 148-130.
2
فتحی، محمدرضا؛ محمدحسن ملکی و سید احمد علوی (1397)، «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در ایجاد سازمانهای یادگیرنده در کسب و کارهای صنعت توریستی استان قم»، فضای گردشگری، 6(24)، 36-20.
3
ملکی، محمدحسن، وحید خاشعی، محمدرضا فتحی، مهدی صفارینیا (1398). «آیندهپژوهی گردشگری مذهبی استان قم با رویکرد سناریونگاری»، گردشگری و توسعه، 8(3)، 205-184.
4
Alipour Eshliki, S & Kaboudi, M, (2011). Community Perception of Tourism Impacts and Their Participation in Tourism Planning: A Case Study of Ramsar, Iran, ASEAN Conference on Environment-Behaviour Studies, Savoy Homann Bidakara Bandung Hotel, Bandung, Indonesia, 15-17, 333-341.
5
Amin, M.M, (2013). Religious Tourism in Egypt: A Case Study Analysis, the American University in Cairo, School of Global Affairs and Public Policy.
6
Castillo-Manzano, José.I & López-Valpuesta, Lourdes & González-Laxe, F, (2011). The effects of the LCC boom on the urban tourism fabric: The viewpoint of tourism managers, Tourism Management, 1085-1095.
7
Domínguez, Trinidad & Darcy, Simon & Alén González, E, (2014). Competing for the disability tourism market - A comparative exploration of the factors of accessible tourism competitiveness in Spain and Australia, Tourism Management, 47(2015), 261-272.
8
Fathi, M.R., Maleki, M.H., Boroomand, M.R., Koksal, C.D, (2019). “Strategic Planning of Tourism with an emphasis on Spirituality Based on New Integration of Multi-Criteria Decision-Making Techniques”, International Journal of Tourism and Spirituality, 4(1), 93-123.
9
Fathi, M.R., Maleki, M,H., KOKSAL, C.D., Yüzbaşıoğlu, N., Ahmadi, V, (2019). “Future Study of Spiritual Tourism based on Cross Impact Matrix and Soft Systems Methodology”, International Journal of Tourism and Spirituality 3 (2), 19-41.
10
Fathi, M.R., Maleki, M.H., Boroomand, M.R., Yüzbaşıoğlu, N, (2019). Identification and Ranking of key Drivers of the Future of Tourism in Ardebil Province, 1st International Conference on Tourism (Ardabil-based Study of Tourism Development Opportunities and Challenges).
11
Firoozjayan, Y and Mir, M, (2014). “Functional Analysis of Religious Tourism in Iran (A Meta-Analysis of Available Research)”, Journal of Tourism Planning and Development, 3(8), 165-143.
12
Goffi, G. (2014). A model of tourism destinations competitiveness: The case ofthe Italian destinations of excellence, En Anuario Turismo y Sociedad, 14:121-147.
13
Jandaghi, G.R., Fathi, M.R., Maleki, M.H., Faraji, O., Yüzbaşıoğlu, N, (2019). Identification of Tourism Scenarios in Turkey Based on Futures Study Approach, Almatourism 10 (20), 47-68.
14
Liu, C & Tzeng, G & Lee, M, (2012). Improving tourism policy implementation the use of hybrid MCDM models, Tourism Management 33,413-426.
15
Mika, M. (2012). Competitiveness of tourist destinations as a research problem in the geography of tourism – analytical assumptions behind the research model, Prace Geograficzne, 130. 91-105.
16
Pjooyan. J, Faghihnasiri. M. (2010). Clarify the Role of Cometitiveness Iran, Among Other World, Economic Research, 33, 15-4.
17
Ramesht, M.H; Feyzulahi, M, (2013). Prioritization and Ranking of Tourism Centers of Ibrahim Plain, Yazd, Spatial Planning Researches, 2, 1-18.
18
Tyrväinen, L & Uusitalo, M & Silvennoinen, H & Hasu, E, (2014). Towards sustainable growth in nature-based tourism destinations: Clients’ views of land use options in Finnish Lapland, Landscape and Urban Planning, 122, 1-15.
19
Webster Jr. F. E. (2002) Market-Driven Management: How to Define, Develop, and Deliver Customer Value; John Wiley & Sons.
20
Zhang, H & lin Gu, Chao & wen Gu, L & Zhang, Y, (2011). The evaluation of tourism destination competitiveness by TOPSIS information entropy e A case in the Yangtze River Delta of China, Tourism Management, 32, 443-451.
21
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازاریابی رابطهمند بر ارزش طول عمر مشتری
امروزه شرکتها بهدنبال تدوین استراتژیهایی برای جذب مشتریان جدید و همچنین حفظ مشتریان کنونی و برقراری رابطهای دائمی با آنها هستند تا ارزش طول عمر آنها را افزایش دهند. ارزش طول عمر هر مشتری یکی از مهمترین ابزارها در جهت رسیدن به مدیریت ارتباط با مشتری سودآور است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی رابطهمند بر ارزش طول عمر مشتری با نقش میانجی کیفیت رابطه انجام گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان بانک ملت (21 شعبه) شهر تبریز تشکیل میدهند. با توجه به نامعلوم بودن تعداد جامعه آماری، بر اساس فرمول کوکران برای جوامع نامعلوم، 384 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد بازاریابی رابطهمند بهطور مستقیم بر ارزش طول عمر مشتری با ضریب مسیر 51/0 و بر کیفیت رابطه با ضریب مسیر 57/0 تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین بازاریابی رابطهمند بهطور غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی کیفیت رابطه با ضریب مسیر 51/0 بر ارزش طول عمر مشتری تأثیر دارد. با توجه به معنیداری اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیر کیفیت رابطه نقش میانجی جزیی در این رابطه ایفا میکند. بانکها میتوانند با سرمایهگذاری روی بازاریابی رابطهمند و بهبود کیفیت رابطه، ارتباط مؤثری با مشتریان برقرار کرده و باعث افزایش طول عمر مشتری و ارزش حاصل از آن شوند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243822_37105fba303e21d268c971c8f2db329b.pdf
2021-01-20
71
84
بازاریابی رابطهمند / ارزش طول عمر مشتری / کیفیت رابطه / صنعت بانکداری
صمد
رحیمی اقدم
s.rahimiaghdam@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
فاریابی
faryabi@tabrizu.ac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تبریز
AUTHOR
سعیده
عزیزخواه
s.azizkhah@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ،دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، ایران
AUTHOR
حسینی، سید محمود و جمشید سالار (1391)، «بررسی تأثیر بازارمداری و نوآوری بر عملکرد شرکتهای غذایی بورس». تحقیقات بازاریابی نوین. 6. 107-120.
1
2. خانلری، امیر و مهشادالسادات دعایی اسکویی (1391)، «عوامل مؤثر بر تمایل به بازگشت مشتریان از دست رفته در شرکتهای بیمه»، مدیریت بازرگانی، 7(2)، 339-362.
2
3. رحیمی اقدم، صمد؛ لیلا مولایی و فهیمه میداندار (1397)، «بررسی تأثیر بازاریابی رابطهمند بر عملکرد اعزام نیروی کار در صنعت کاریابی خارج از کشور»، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 1(3): 164-145.
3
4. شیدائی حبشی، اکبر؛ علیرضا فضلزاده و محمد فاریابی (1393)، «بررسی نقش بازاریابی رابطهمند، بازاریابی حسی و حمایتی در وفاداری»، مدیریت بازاریابی، 9(24)، ص 113-138.
4
5. صادقیمقدم، محمدرضا؛ محمود زمانی؛ محمد گشتاسبی و یاسر شجاعی (1394)، «بررسی عملکرد نوآوری محصول جدید در شرکتهای تولیدکننده قطعات خودرو در ایران: یک مطالعه علّی»، مدیریت توسعه فناوری، 3(1)، ص 123-150.
5
6. صحت، سعید؛ کامران نوربخش و لیلا رضایی (1393)، «بهبود وفاداری مشتریان با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطهمند استراتژیک (مطالعه موردی: شرکتهای بیمه وابسته به بانکها)»، پژوهشنامۀ بیمه، (3)، ص 153-175.
6
7. عبدالوند، محمدعلی و الهام هنریشریف (1395)، «شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری و تعهد به نام و نشان تجاری (برند) در رسانههای اجتماعی»، مدیریت توسعه و تحول، 24. 69-80.
7
8. علیشیری، بهرام؛ محمدعلی فتورهبنابی و حمیده عبدالهی (1396)، «بررسی تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان آژانس مسافرتی کرمان بالان»، پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، شماره 4، ص 23-33.
8
9. گرگانی، محمدتقی و هرمز مهرانی (1392)، «بررسی رابطه روشهای بازاریابی رابطهمند و رفتار خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی گرگان»، پژوهشگر (مدیریت)، شماره 30، ص 57- 72.
9
10. محمدی، اسفندیار؛ زهرا رضایی و میلاد احمدی (1394)، «رابطه مدیریت ارتباط با مشتری و کیفیت رابطه و ارزش طول عمر مشتری در صنعت هتلداری»، مطالعات مدیریت گردشگری، 10(30). 107-127.
10
11. معینی، علی؛ نفیسه بهرادمهر؛ مهدی احراری و سمیه خادمشریعت (1391)، «استخراج شاخصهای ارزشگذاری و امتیازدهی مشتریان در بازاریابی خدمات بانکی (مطالعه موردی: دو بانک ایرانی)»، پژوهشنامه بازرگانی، 16(64)، 1-25.
11
12. هرندی، عطااله؛ سیده زهرا فاطمی و زهرا عبدی (1396)، «نگاهی نوآورانه به بانکداری الکترونیک: تبیین نقش استراتژیهای بازاریابی رابطهمند در ارتباط با مشتریان»، تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (3): 55-76.
12
13. وظیفهدوست، حسین؛ حسین بوداقیخواجهنوبر و مریم عبدلی (1396)، «بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بر رضایتمندی مشتریان و وفاداری مشتریان بانک انصار»، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 23(66)، ص 143-165.
13
14. Adel A.A. Al-Wugayan, (2019), “Relationship versus customer experience quality as determinants of relationship quality and relational outcomes for Kuwaiti retail banks”, International Journal of Bank Marketing, 37(5), 1234-1252.
14
15. Adi Putra, W.J., Putri, D.P. (2019), “The Mediating Role of Relationship Marketing between Service Quality and Customer Loyalty”. Journal of Relationship Marketing, 18(3), 233-245.
15
16. Akgun, A. E., Keskin, H., Byrne, J. C., & Aren, S. (2007), “Emotional and Learning Capability and Their Impact on Product Innovativeeness and Firm Performance”. Technovation, 27, 501–513.
16
17. Al-alak, B.A. and Alnawas, I. (2010), “Evaluating the effect of marketing activities on relationship quality in the banking sector”, International Journal of Marketing Studies, 21, 78–91.
17
18. Aydin, S., O Zer, G., (2005), National Customer Satisfaction Indices: An Implementation in the Turkish Mobile Telephone Market, Marketing Intelligence & Planning, 23, 486-504.
18
19. Borle S., Singh, S.S., and Jain, D.C., (2008), Customer Lifetime Value Measurement, Management Science, 54(1), 100-112.
19
20. Brown, J.R., Crosno, J., Tong, P.Y. (2019), Is the theory of trust and commitment in marketing relationships incomplete? Industrial Marketing Management, 77, 155-169.
20
21. Dahana, W.D., Miwa, Y., Morisada, M. (2019), “Linking lifestyle to customer lifetime value: An exploratory study in an online fashion retail market”, Journal of Business Research, 99, 319-331.
21
22. Eisingerich, A.B., Bell, S.J. (2006), “Relationship Marketing In the Financial Services Industry: The Importance of Customer Education, Participation and Problem Management for Customer Loyalty”. Journal of Financial Services Marketing 10, 86–97.
22
23. Grönroos, Ch. (2017), “Relationship marketing readiness: theoretical background and measurement directions”, Journal of Services Marketing, 31 (3): 218-225.
23
24. Gummesson, E. (2017), “From relationship marketing to total relationship marketing and beyond”. Journal of Services Marketing, 31(1), 16–19.
24
25. Huang, M. H. (2015), “The Influence of Relationship Marketing Investments on Customer Gratitude in Retailing”. Journal of Business Research, 68(6).1318-1323.
25
26. Hudson, S., Roth, M. S. Madden, T. J. Hudson R. (2015), The Effects of Social Media on Emotions, Brand Relationship Quality, and Word Of Mouth: An Empirical Study of Music Festival Attendees. Tourism Management, 47. 68-76
26
27. Karin Boonlertvanich, (2019), “Service quality, satisfaction, trust, and loyalty: the moderating role of main-bank and wealth status”. International Journal of Bank Marketing, 37(1), pp.278-302,
27
28. Liao, K. (2016), “Impact of Traditional Chinese Culture on Business-to Business Relationship Marketing and Service Firm Performance”, Journal of Business-to-Business Marketing, 23(4): 277-291, DOI: 10.1080/1051712X.2016.1250594
28
29. M. Barry, J., Simas Graca, S. (2019), “Moderating effects of institutional factors on relationship quality: a comparative analysis of the US, Brazil, and China”, Journal of Business & Industrial Marketing. 34(4).
29
30. Mainardes. Emerson Wagner, Lázaro Silva Rodrigues, Aridelmo Teixeira, (2019), “Effects of internal marketing on job satisfaction in the banking sector”, International Journal of Bank Marketing, 35(7), 1313-1333.
30
31. Man So, S. L. And Speece, M.W. (2000), “Perception Of Relationship Marketing Among Account Managers Of Commercial Banks In A Chinese Environment”, International Journal Of Bank Marketing, 18, 7,315-327.
31
32. Marshall, N. W. (2010), “Commitment, Loyalty and Customer Lifetime Value: Investigating the Relationships among Key Determinants”. Journal of Business & Economics Research, 8(8), 67–84.
32
33. Miquel-Romero, M. J.; Caplliure-Giner, E. M. and Adame-Sánchez, C. (2014), “Relationship marketing management: Its importance in private label extension”, Journal of Business Research, 67(5): 667-672.
33
34. Palmatier, R. W., Jarvis, C. B., Bechkoff, J. R., & Kardes, F. R. (2015), “The Role of Customer Gratitude in Relationship Marketing”. Journal of Marketing, 73(5), 1-18.
34
35. Robert W. Palmatier a, Lisa K. Scheer b,1, Mark B. Houston c, Kenneth R. Evans d , Srinath Gopalakrishna (2007), “Use of relationship marketing programs in building customer–salesperson and customer–firm relationships: Differential influences on Financial outcomes, Intern”. J. of Research in Marketing 24(3), 210–223.
35
36. Ruhn, M. (2016), Relationship Marketing: Management of Customer Relationship, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.
36
37. Samiee, S. & Walters, P.G.P. (2011), Relationship Marketing In an International Context: A Literature Review, International Business Review, 12(2), 193-314.
37
38. Sanchez-Garcia, J., Moliner-Tena, M.A., Callarisa-Fiol, L. And Rodriguez-Artola, R.M. (2007), “Relationship Quality of an Establishment and Perceived Value of a Purchase”, the Service Industries Journal, 27(2):151–174.
38
39. Sarwar, M., Abbasi, K. & Pervaiz, S. (2012), “The Effect Of Customer Trust On Customer Loyalty And Customer Retention: A Moderating Role of Cause Related Marketing”, Global Journal of Management and Business Research, 12 (6), 34-76.
39
40. Solem, B. A. A. (2016), “Influences of Customer Participation and Customer Brand Engagement on Brand Loyalty”, Journal of Consumer Marketing. 33(5).332-342.
40
41. Sorescu, A., Warren, N. L., & Ertekin, L. (2017), “Event study methodology in the marketing literature: an overview”. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(2), 186-207.
41
42. Tonder, E. V. & Petzer, D. J. (2018), “The interrelationships between relationship marketing constructs and customer engagement dimensions”, The Service Industries Journal, 38(13), 948-973.
42
43. Tourez -Moraga, E., Vasquez-Parraga, A. Z. & Zamora-Gonza’lez, J. (2016), “Customer Satisfaction and Loyalty: Start With the Product, Culminate With the Brand”, Journal of Consumer Marketing, 25 (5), 302–313.
43
44. Van Dolen, W., De Ruyter, K., Lemmink, J, (2015), “an Empirical Assessment of the Influence of Customer Emotions and Contact Employee Performance on Encoun- Ter and Relationship Satisfaction”. Journal of Business Research 57,437–444.
44
45. Venkatesan, R., & Kumar, V. (2009), “A Customer Lifetime Value Framework for Customer Selection and Resource Allocation Strategy”. Journal of Marketing, 68(4), 106–125.
45
46. Verdugo, M. And Veerapermal, N. (2009), “The Employee-Customer Relationship Quality Antecedents and On Sequences in the Hotel Industry”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 21(3), 251-274.
46
47. Wulf, K. D., Odekerken-Schröder, G., & Iacobucci, D. (2015), “Investments in Consumer Relationships: A Cross-Country and Cross-Industry Exploration”. Journal of Marketing, 65(4), 33-50.
47
48. Yau, O.H.M., Mcfetridge, P.R., Chow, R.P.M., Lee, J.S.Y., Sin, L.Y.M. & Tse, A.C.B. (2016), “Is Relationship Marketing For Everyone?” Europeam Journal of Marketing, 34(.9/10), 1111-11127.
48
49. Yoganathan, D., Jebarajakirthy, C., Thaichon, P. (2015), “The influence of relationship marketing orientation on brand equity in banks”. Journal of Retailing and Consumer Service. 26, 14-22.
49
50. Zhang, H., Liang, X. & Wang, S. (2016), “Customer Value Anticipation, Product Innovativeness, and Customer Lifetime Value: The Moderating Role of Advertising Strategy”. Journal of Business Research, 69(9). 3725-3730.
50
51. Zhang, Q., Seetharaman, P.B. (2018), Assessing lifetime profitability of customers with purchasing cycles, Marketing Intelligence & Planning. 36 (2), 276-289.
51
ORIGINAL_ARTICLE
استفاده از چارچوب کارت امتیازی متوازن برای رتبهبندی واحدهای استراتژیکِ کسبوکارهای الکترونیکی
هدف اصلی از انجام این پژوهش شناسایی و اولویتبندی شاخصهای استراتژیک کسبوکار بر اساس عملکرد نوآورانه با استفاده از چارچوب کارت امتیازی متوازن است. در فضای رقابتی فعلی، سازمانی که نتواند نیازهای روزافزون مشتریان خود را شناسایی کند و بر آن اساس استراتژی خود را تدوین و اجرا کند با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. بر این اساس و با توجه به اضافه شدن رقبا نیاز به بازنگری در استراتژی سازمانها مشاهده میشود. در این مقاله، شاخصهای استراتژیک کسبوکار بر اساس عملکرد نوآورانه شناسایی و سپس روابط درونی و اولویتبندی این شاخصها بهدست آمده است. پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه پژوهشهای کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی است. نتایج این مقاله نشان میدهد مهمترین شاخصها را عوامل مالی، عوامل مشتری، معیار رشد و یادگیری و دیدگاه فرایندهای داخلی تشکیل میدهند. در گام بعدی برای انعکاس ارتباطات متقابل میان معیارها با استفاده از تکنیک تجزیهوتحلیل شبکهای فازی مشخص شد معیار عوامل مالی از بیشترین تأثیرگذاری برخوردار است. بر اساس محاسبات صورت گرفته با استفاده از روش دیمتل فازی، مشخص شد زیرمعیار درصد فروش شرکت در یک دوره زمانی مشخص در اولویت نخست قرار دارد. توسعه و بهبود عملکرد کارکنان در اولویت دوم و میزان بازگشت سرمایه سومین شاخص با اهمیت است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243823_c2e87d24ad97a5d996ba95a6091139c8.pdf
2021-01-20
85
102
کسبوکار الکترونیک / عملکرد نوآورانه / کارت امتیازی متوازن / روش دیمتل فازی / روش ANP فازی
علی
نعیمی صدیق
naimi@irandoc.ac.ir
1
استادیار گروه پژوهشی کسب و کار الکترونیک، پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات( ایرانداک) ، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا
شفیعی
shafee_zahra@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
AUTHOR
مهدیه
اخباری
mahdieh_akhbari@iauec.ac.ir
3
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
AUTHOR
استونر، جیمز ا. ف. فریمن و گیلبرت (1995)، «ابعاد تئوری سازمان»، جلد اول، ترجمه پارساییان و اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
1
پاشا فومنی، داود و سعید خیاطمقدم (۱۳۹۴)، «ارائه الگوی ارزیابی استراتژیهای کسبوکار صنعت نیروگاههای مقیاس کوچک با رویکرد کارت امتیازی متوازن»، کنفرانس سالیانه مدیریت استراتژیک، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
2
پرهیزگار، محمدمهدی و همکاران (1389)، «ارائه شاخصهای ارزیابی عملکرد بر مبنای کارت امتیازی متوازن»، تهران: نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا. سال نهم. شماره 25.
3
جمشیدی، علی و وحید رعدی (۱۳۹۶)، «بررسی تأثیر کاهش هزینه و استراتژی کسبوکار در اقدامات برونسپاری منابع انسانی مطالعه موردی: گروه کاله»، پنجمین کنفرانس بینالمللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری با رویکرد ارزشآفرینی، شیراز، مؤسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
4
رشیدی، محمدمهدی؛ صادق ناصرپور (2008)، «نوآوری و شکوفایی (نیاز استراتژیک سازمانها)».
5
رضایی شاهزاده علیاکبری، مسعود و آرش شاهین (۱۳۹۴)، «شناسایی شاخصهای عملکرد نوآوری در منظر فرایندها از کارت امتیازی متوازن و رتبهبندی نمودن آنها در راستای توسعه پایدار مطالعه موردی: شرکت صنایع هواپیماسازی ایران»، اولین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد.
6
رضائیان، علی (1389)، «اصول مدیریت»، تهران: انتشارات سمت.
7
شاهین، آرش و ارمغان صادقبیگی (1389)، «مدیریت نوآوری»، چاپ اول، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
8
صفرزاده، حسین؛ اعظم تدین و مریم حرمحمدی (1391)، «بررسی تأثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی»، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، دوره یازدهم، شماره ۱.
9
هنگر، میلن (1381)، «اصول مدیریت استراتژیک»، ترجمه اعرابی و ایزدی، تهران، انتشارات مطالعات فرهنگ ایران.
10
Andreeva, T., Kianto, A. (2011) “Does knowledge management really matter? Linking knowledge management practices, competitiveness and economic performance”. Journal of Knowledge Management, 16(4), 617-636.
11
Ballon P. (2007), Changing Business Models for Europe’s Mobile Telecommunication Industry: the Impact of Alternative Wireless Technologies. Telematics and Informatics, 24, 192-205.
12
Chang, B., Chih-Wei, C., Chih-Hung W. (2011). Fuzzy DEMATEL method for developing supplier selection criteria, Expert Systems with Applications 38, 1850–1858.
13
Damanpour F., Gopalakrishnan, S. (2001), “The dynamics of the adoption of product and process innovations in organizations”. Jornal of Management Studies, 38(1), 45-65.
14
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., Alpkan, L. (2011), “Effects of innovation types on firm performance”. International Journal of Production Economics, 133(2), 662-676.
15
Karabulut, A. T. (2015), Effects of Innovation Strategy on firm performance. Procedia-social and Behavioral science 195, 1338-1347.
16
Noori, B. (2014), “Strategic business unit ranking based on innovation performance: A case study of a steel manufacturing company”. Internatinal Journal of System Assurance Engineering and Management, 6 (4), 434-446.
17
Opricovic, S., Tzeng, G. H. (2003). “Defuzzification within a multicriteria decision model”. International Journal of Uncertainty, FuzzineC and Knowledge-based Systems, 11, 635–652.
18
Slater, S. F. Tomas, G., Hult, M., Olson, E. M. (2009), Factors influencing the relative importance of marketing strategy creativity and marketingstrategy implementation effectiveness. Industrial MarketingManagement, 39(4), 551-559.
19
Walker O., Ruekert, R (1987), “Marketing’s role in the implementation of business strategies: a critical review and conceptual framework”. Journal of Marketing, 51(3), 15-33.
20
Wongrassam, G. P. D., and Simmons J. E. L (2003), “Performance Measurement Tools: The Balanced Scorecard and the EFQM Excellence Model”, Measuring Business Excellence, 7(1), 14-28.
21
Zhao, X.; Sum, C. C.; Qi, Y.; Zhang, H.; Lee, T. S. (2006), “A taxonomy of manufacturing strategies in China”, Journal of Operations Management 22(3), 265-289.
22
Ibrahim, N.; Yulianti, D. T.; and Christian, A. (2018), “Supplier Performance Measurement for Online Travel Agent Using Balance Scorecard : Case Study: Klikhotel.com,” 2018 International Conference on Advanced Computer Science and Information Systems (ICACSIS), Yogyakarta
23
Hu, Y.; Xiao, S.; Wen, J.; Li, J. (2019) “An ANP-multi-criteria-based methodology to construct maintenance networks for agricultural machinery cluster in a balanced scorecard context”ELSEVIER SCI LTD, THE BOULEVARD, LANGFORD LANE, KIDLINGTON, OXFORD OX5 1GB, OXON, ENGLAN
24
Abdelghany, M.; Abdel-Monem, M. (2019) “Balanced scorecard model for water utilities in Egypt”. Water Practice and Technology, 14(1), 203-216.
25
Hashemi, M.; Monavarian, A. (2019) “Using a balanced score card approach for the codification of knowledge management strategy in the Shouder faucets corporation”. Revista Humannities and Innovations, 6(2), 95-104.
26
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت حقوقی و حدود صلاحیت هیأت داوری بورس
هیأت داوری بورس بنابر قانون تأسیس بورس اوراق بهادار تهران مصوب 1345 در پاسخ به ضرورت رسیدگی تخصصی و سریع به اختلافات موجود در حوزه بازار سرمایه، بهمنظور رسیدگی به اختلافات کارگزاریها ایجاد شد. این هیأت در قانون بازار اوراق بهادار ابقا شد و صلاحیت آن گسترش قابل توجهی یافت و شامل کلیه اختلافات بین فعالان بازار اوراق بهادار که از فعالیت حرفهای ایشان میشود. با وجود این، فقدان مقررات جامع در خصوص این هیأت ابهامات عدیدهای راجع به قواعد حقوقی حاکم بر نحوه رسیدگی در این مرجع ایجاد کرده است. از یک سو استفاده از عنوان داوری در نامگذاری آن، تردیدهایی در خصوص ماهیت آن ایجاد نموده است. از سوی دیگر ابهاماتی در خصوص حدود صلاحیت آن، و نیز قابلیت اعتراض آرای این هیأت و مرجع رسیدگی به اعتراض وجود دارد. در این مقاله برآنیم تا پس از بررسی ماهیت هیأت داوری بورس و جایگاه آن در نظام قضایی ایران، حدود صلاحیت آن و قابلیت اعتراض آرای آن را بررسی کنیم.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243824_240365abf42abcf7d5b55374c0b33e6e.pdf
2021-01-20
103
116
هیأت داوری بورس / داوری / بازار بورس و اوراق بهادار / اختلافات بورسی
محسن
شمس الهی
m.shamsollahi@alumni.ut.ac.ir
1
دانش آموخته دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
LEAD_AUTHOR
ابراهیمی، م. (1395)، «حقوق نقل و انتقال سهام در بورس»، تهران: شهردانش.
1
جنیدی، ل.؛ ن. غیاثوند قزوینی (1396)، «داوری پذیری در نظام حقوقی ایران با تأکید بر رویه قضایی»، نشریه حقوق تطبیقی (نامه مفید)، 13(2)، 25-48.
2
رضایی، ع. (1384)، «وکالت در هیأت داوری»، مجله بورس، ش 84 ، 32-42.
3
سلطانی، م. (1395)، «حقوق بازار سرمایه»، تهران: سمت.
4
سلطانی، م.؛ خلیلی؛ سهرابی و فلاح تفتی (1390). بایستههای حقوق بازار سرمایه. تهران: شرکت اطلاعرسانی و خدمات بورس
5
شکری، م.؛ ایرانشاهی و تقیزاده (1398)، «امکانسنجی اعتراض به آرای هیأت داوری بورس؛ دیوان عدالت اداری یا محاکم دادگستری»، فصلنامه حقوق اداری، 20(7)، 177-200.
6
شهنیایی، ا. (1394)، «نقد رویه دادگاهها مبنی بر عدم قابلیت اعتراض به آراء هیأت داوری بازار اوراق بهادار» فصلنامه رأی، 4(11)، 73-80.
7
شمس، ع. (1381)، «آیین دادرسی مدنی»، جلد اول. تهران: دراک.
8
صادقی، م؛ صادقیمقدم و صالحی (1394)، «مرجع صلاحیتدار حلّ اختلاف در بازار سرمایه ایران»، فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، دوره 45، شماره 2 ، 243-263.
9
عبدیپور فرد؛ پارساپور و رجبزاده (1389)، «ماهیت حقوقی و صلاحیتهای هیأت داوری بازار اوراق بهادار»، مجله پژوهشهای حقوقی(17) ، 409-436.
10
فهیمی، ح. (1388)، «هیأت داوری؛ مرجع حل و فصل عادلانه اختلاف در بازار سرمایه»، مجله بورس، ش 84 ، 20-22.
11
کریم لو، و. (1394)، «داوری بازار اوراق بهادار در نظام حقوقی ایران»، ماهنامه مدرسه حقوق(64)، 55-67.
12
مبین، ح. (1386)، «هیأت داوری بورس اوراق بهادار»، فصلنامه حقوقی گواه، ش 8 و 9 ، 45-50.
13
میرزایی منفرد، غ. (1390)، «حقوق بازار اوراق بهادار(بخش اختلافات)»، تهران: میزان.
14
میرزایی منفرد، غ. (1388)، «نگاهی به فعالیت هیأت داوری»، مجله بورس، ش 84 ، 22-32.
15
نشست قضایی قضات استان تهران. (اسفند 1385). مجله قضاوت، شماره چهل و سه.
16
نشست قضایی قضات استان تهران. (خرداد و تیر 1385). مجله قضاوت، شماره سی و هشت.
17
یمرلی، ص. (1389). «داوری اختلافات در بازار اوراق بهادار»، مجله پژوهشهای حقوقی(17) ، 397-408.
18
Shearson/American Express, Inc. v. McMahon, No. 86-44. (Supreme Court of United States June 8, 1987).
19
SIFMA. (2007). WHITE PAPER ON ARBITRATION IN THE SECURITIES INDUSTRY. SIFMA.
20
The SEC’s Office of Investor Education and Advocacy. (2016, December 20). Investor Bulletin: Broker-Dealer/Customer Arbitration. Retrieved august 3, 2020, from https://www.sec.gov/oiea/investor-alerts-bulletins/ib_arbitration.html.
21