ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگویی برای تبیین چالشهای جهانی شدن
رفاه، امنیت و آینده همه مردم و ملل به طرز تفکیک ناپذیری به مسایل جهانی شدن گره خورده است و این مورد از جنبههای گوناگون قابل بررسی است: از لحاظ اشکال پول در جهان، شبکههای جهانی غذا و اندوخته مواد خام، همچنین از نظر مشاغل و وسایل امرار معاش که مرتبط با شرکتهای خارجی، بازارها، فناوریها و عناصر سازنده آنها میباشد. نظامهای قومی و ملی و مذهبی، امروزه به واسطه جهانی شدن به طور فزایندهای در حال گسترش و در هم آمیختن می باشند. همچنین مشکلاتی که ما به عنوان افراد و گروهها یا جوامع با آنها مواجه هستیم، بیش از پیش عوامل جهانی مشترک دارند و نیازمند راه حلهای مشترک و جهانی میباشند. جهانی شدن علت نیست، معلول است. مقاله حاضر به بررسی چالشها (فرصتها و تهدیدها) پدیده جهانی شدن میپردازد و بنابراین بسته به نوع دیدگاههای موجود، رویکردی گفتمانی و تفسیری به دو طیف موافقان و مخالفان (این پدیده) دارد. جهانی شدن و مسایل مرتبط به آن حدود سه دهه است که مطرح شده است و توجه بسیاری را نیز به خود جلب نموده است. نظر به اهمیت و تأثیرگذاری این پدیده، مطالعات بسیار متعدد و متنوعی ملاحظه میشوند که هر کدام از زاویه و چشمانداز ویژهای پدیده را مورد مداقه قرار دادهاند و به نظر میرسد، نوعی پراکندگی گسترده در این بخش از مطالعات اجتماعی وجود دارد. لذا در مقاله حاضر سعی بر آن است تا با ارائهی الگویی نسبتاً جامع و مانع از چالشهای جهانی شدن (فرصتها و تهدیدها) ارائه گردد، تا بتوان با عنایت به آن درک بهتر و عمیقتری از این پدیده حاصل نمود، بدون آن که نیاز باشد تا جمیع مطالعات صورت گرفته در این حوزه بررسی شوند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13974_2313ee2c009c9483689cd7f25eeb41b4.pdf
2013-10-23
1
21
جهانی شدن / رقابت جهانی / حاکمیت جهانی / ارتباطات جهانی
مهدی
نداف
nadaf.mahdi@gmail.com
1
دکترای تخصصی مدیریت رفتار سازمانی، عضو هیات علمی و مدیر گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
مهتا
جودزاده
mahta_joodzadeh@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربه کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت در زمینه تعهدات بخش خدمات تحقیق و توسعه
مقاله حاضر با توجه به این موضوع که ایران در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت (WTO) قرار دارد، تجربه کشورهای عضو این سازمان در زمینه تعهدات بخش خدمات تحقیق و توسعه را مورد بررسی قرار میدهد. به این منظور این مقاله علاوه بر وضعیت جدول تعهدات خاص بخش خدمات تحقیق و توسعه کشورهای عضو WTO (به تفکیک اعضاء موسس و ملحق شده)، به شناسایی درجه تعهدات آزادسازی تجاری کشورهای مذکور در بخش نامبرده میپردازد. با توجه به تجارب کشورهای مذکور این مهم استنباط میشود که سناریوهای کاملا متفاوتی در قبول تعهدات آزادسازی تجاری، فراروی بخش خدمات تحقیق و توسعه ایران قرار خواهد داشت ]1]
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13975_577cca3165d8bf9942b08b3451ccd038.pdf
2013-10-23
22
36
تجارت خدمات / تحقیق وتوسعه / سازمان جهانی تجارت / WTO
محمد
راستی
1
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
میترا
نصیری
mitra.nassiri@gmail.com
2
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
محمدحسن
زارع
3
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رفتار مصرفکنندگان سبز بر اساس متغیرهای جمعیتی و نگرشی، مطالعه موردی تهران
در این مطالعه رفتار مصرفکنندگان در خرید کالاها و خدماتی که برای تولید و عرضه آنها به مسائل و موضوعات زیست محیطی توجه شده و تحت عنوان مصرفکنندگان سبز شناخته میشوند، از منظر متغیرهای جمعیت شناختی، ارزشها، نگرشها و در کل رفتار مصرفی آنان بررسی شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی است که به این منظور باتوجه به سؤالات مطالعه، پرسشنامهای تدوین و به تعداد 323 پرسشنامه بین جامعه آماری این تحقیق که از مناطق شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز کلان شهر تهران بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند، توزیع و جمع آوری شده است. لازم بهذکر است در تحلیل دادهها مطالعه حاضر از روش رگرسیون لجستیک و با استفاده از نرم افزارهای آماری مربوطه، فرضیات تحقیق، بررسی شده است.
عمدهترین نتایج آزمون فرضیات این پژوهش از این قرار است که افرادی که به جهان پاک و ایمن اهمیت میدهند، افرادی که معتقدند دوستدار محیط زیست بودن دردسرساز نیست، افرادی که معتقدند شرکتها مسئولیت پذیرانه در قبال محیط زیست عمل نمیکنند و در نهایت افرادی که خرید خود را با لحاظ مباحث زیست محیطی انجام میدهند، تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بالاتری برای خرید محصولات سبز نسبت به محصولات غیرسبز دارند. همچنین بر خلاف انتظار (البته با توجه به نتایج پژوهشهای انجام شده در کشورهای دیگر)، عواملی مانند جنسیت، وضعیت تأهل و داشتن فرزند، تأثیری بر تمایل مصرفکنندگان به پرداخت مبلغ بالاتر بابت تهیه محصولات سبز در شهر تهران ندارند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13976_16861df9c1814614b813600962ed4ea2.pdf
2013-10-23
37
52
مصرفکننده سبز / کالای سبز / متغیرهای جمعیت شناختی / ارزشها / نگرشها / رفتار مصرفی
فریبا
نوده فراهانی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
پژمان
جعفری
2
استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
فرهاد
غفاری
farhad.ghaffari@yahoo.com
3
استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل تنوع در بازارهای هدف صادراتی ایران:به تفکیک استانها
سیاستهای مناسب صادراتی، رقابتپذیری صادراتی را هم در ایجاد بازارهای غیرسنتی و هم در بهبود تنوع محصولات صادراتی تقویت میکند. طبق تعریف، تنوع صادراتی تغییر در ترکیب کالاها و بازارهای هدف یک کشور را در بر میگیرد و بهطور مستقیم به ساختار اقتصادی و چگونگی تغییرات در فرآیند توسعه مربوط میشود.
برای سنجش میزان تنوع میان کالاها و بازارهای هدف صادراتی یک کشور میتوان از شاخصهای مختلفی استفاده نمود. لذا در این مقاله سعی گردیده ضمن اشاره به موضوع تنوع صادراتی میزان آن با استفاده از شاخصهای میانگین تابع توزیع تجمعی و نیز واریانس تابع مذکور برای بازارهای هدف صادراتی استانهای ایران طی سالهای مختلف برنامه چهارم توسعه (88-1384)، و همچنین روند تنوع صادراتی استانهای مختلف طی سالهای فوقالذکر بر اساس حداکثر و حداقل تنوع صادراتی آنها با استفاده از شاخصهای تمرکز از قبیل شاخص اوگیو، شاخص نسبت تمرکز و بالاخره شاخص هرفیندال- هیرشمن بررسی گردد.
نتایج، موید آن است که در میان کشورهای هدف صادراتی، بیشترین تنوع صادرات غیرنفتی استانها به کشورهایی نظیر عراق، اماراتمتحدهعربی، ترکیه، چین، سوریه، تاجیکستان و جمهوریکره اختصاص یافته است. همچنین برخی از استانها نظیر آذربایجانشرقی، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، کرمان، گلستان، گیلان و لرستان توانستهاند طی سالهای مختلف برنامه چهارم توسعه صادرات غیرنفتی خود را تنوع بخشند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13977_497a150385faffd18ea28f662d6787cd.pdf
2013-10-23
53
68
تنوع صادراتی / کالاهای صادراتی / بازارهای هدف / کشورهای هدف
هدیه
وجدانی طهرانی
1
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
AUTHOR
ابراهیم علی
رازینی
a_razini@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه مدیریت، کرج، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر تجارت و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر توزیع درآمد در ایران با رویکرد الگوی خودتوضیح با وقفههای گسترده (ARDL)
عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد در کنار مباحث مهمی چون رشد و توسعهی اقتصادی، کاهش نرخ تورم و بیکاری، همواره مورد دغدغهی غالب اقتصاددانان بوده است. توزیع عادلانه درآمد و کاهش نابرابری درآمدی در یک جامعه اسلامی که دارای منابع بسیار است و همچنین شناسایی عوامل موثر بر نابرابری درآمدی به منظور سیاستگذاری صحیح یک امر ضروری و بدیهی است. هدف این مقاله بررسی اثر تجارت و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر توزیع درآمد در کشور ایران است. براساس مبانی نظری و مطالعات تجربی مدلی ارائه میگردد که در آن نابرابری درآمدی (ضریب جینی) تابعی از چند متغیر اعم از سهم تجارت در تولید ناخالص داخلی و سهم سرمایهگذاری مستقیم خارجی در تولید ناخالص داخلی، در نظر گرفته میشود. فرضیه تحقیق تأثیرگذاری مثبت تجارت و سرمایهگذاری مستقیم خارجی برکاهش نابرابری درآمدی در کشور ایران است. روش خود توضیح با وقفههای گسترده برای بررسی وجود رابطه بلندمدت میان متغیرها به کار گرفته شده و ضرایب مربوط به مدلهای بلندمدت و تصحیح خطا در مورد نابرابری درآمدی برای 33 سال از سال1357 تا 1389 برآورد گردیدهاند. نتایج حاصله نشان دهنده وجود یک رابطه بلندمدت بین متغیّرها است و اینکه افزایش تجارت منجر به کاهش نابرابری درآمدی و افزایش جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی سبب افزایش نابرابری درآمدی در بلندمدت میشود.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13978_a1b390aa1f0507bf3ea1e579f7aa15d2.pdf
2013-10-23
69
82
تجارت / سرمایهگذاری مستقیم خارجی / نابرابری درآمدی / خود توضیح با وقفههای گسترده / مدل تصحیح خطا
کریم
آذربایجانی
1
دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)
AUTHOR
حسن
ملااسمعیلی دهشیری
2
کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)
AUTHOR
سعید
دائی کریمزاده
3
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شاخصهای آزادی اقتصادی بر فساد مالی در کشورهای درحال توسعه با تأکید بر ایران
فساد در هر جامعه ای، با هر نوع بینش و حکمرانی، اعم از دموکراسی، دیکتاتوری یا اقتصادآزاد، واقعیتی غیر قابل انکار است که تنها در میزان و حدود آن تفاوت وجود دارد. در این مقاله ابتدا با استفاده از دادههای موسسه بینالمللی شفافیت [1] و روشهای اندازه گیری فساد (CPI) [2] به رتبهبندی کشورها بر اساس میزان فساد در آنها پرداخته میشود. همچنین با استفاده از دادههای موسساتی از جملۀ: هریتیج و فریزر، به رتبهبندی کشورها با استفاده از ده شاخص آزادی اقتصادی که بهطور میانگین، میزان آزادی اقتصادی [3] معرفی میگردد، پرداخته میشود. در ادامه با استفاده از مدلهای اقتصاد سنجی و رویکرد دادههای تابلویی ابتدا به بررسی اثر شاخصهای آزادی اقتصادی برفساد مالی در ایران و سپس به بررسی اثر شاخص کل آزادی اقتصادی بر فساد مالی برای کشورهای در حال توسعۀ منتخب جهان در سالهای2003 - 2011 پرداخته میشود. نتایج برآورد در ایران، حاکی از این است که هر چه قدر آزادی کسب و کار، اندازۀ دولت، آزادی پولی، آزادی از فساد و آزادی نیروی کار بیشتر باشد، فساد مالی نیز بیشتر است. همچنین هر چه آزادی تجارت، آزادی سرمایهگذاری و آزادی مالی (مالیاتی) بیشتر باشد، فساد مالی کمتر است. در کشورهای در حال توسعۀ منتخب جهان نیز شاخص کل آزادی اقتصادی اثر منفی و معنیداری بر فساد مالی در این کشورها دارد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13979_038c9b83f568e5633501f04067c814a0.pdf
2013-10-23
83
96
آزادی اقتصادی / فساد مالی / دادههای تابلویی / کشورهای درحال توسعه / ایران
احمد
جعفری صمیمی
1
استاد گروه اقتصاد دانشگاه مازندران
AUTHOR
علی
صالحی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه مازندران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تغییرپذیری در سنجش آمادگی کارکنان برای پذیرش کسب وکار الکترونیکی
استفاده از فناوریهای شبکه و تکنولوژی اطلاعات به منظور تخصیص منابع سازمان به فروشندگان، تأمینکنندگان و بهویژه کارکنان با هدف دستیابی به حداکثر ارزش افزوده، در کسب وکارهای امروزی امری ضروری است. لذا سازمانهایی که در حال پیاده سازی کسب و کار الکترونیکی هستند باید نسبت به آمادگی کارکنان خود برای مواجهه با چهره جدیدی از سازمان به دقت بیاندیشند. با این وجود، این مقاله ساختار آمادگی کارکنان برای پذیرش کسب وکار الکترونیکی و مبانی نظری آن را ارائه میدهد. سپس معیارهای آمادگی کارکنان برای پذیرش کسب وکار الکترونیکی تعریف و مورد ارزیابی و تعدیل قرار میگیرد و در نهایت ابزار سنجش تصحیح شدهای ارائه میگردد. این ابزار و مدل جامع پیشنهاد شده در این تحقیق برای محققان و مدیران علاقه مند به طراحی، اجرا و مدیریت کسب وکارهای الکترونیکی سودمند خواهد بود. بهعلاوه یافتهها نشان میدهد کارکنانی با تحصیلات بالاتر و سابقه بیشتر کار با کامپیوتر، درک بهتری از منافع آپکا و تمایل بیشتری برای پذیرش آن دارند. همچنین میان خودباوری و آپکا و نیز آپکا و رضایت کارکنان نسبت به کسب و کار الکترونیکی روابط مثبت و معناداری یافت شد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_13980_d41715f18b3501125bd3f4d8239a0b6f.pdf
2013-10-23
97
107
کسب وکار الکترونیکی / آمادگی / معیار
محمدمهدی
پرهیزگار
1
استادیار دانشگاه پیام نور مرکز تهران
AUTHOR
غفار
بهنام
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه پیام نور مرکز تهران
AUTHOR