%0 Journal Article %T رتبه‌بندی مولفه‌های تامین مالی سبز در بنگاه‌های کوچک و متوسط ( روش تحلیل شبکه‌ای فازی) %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A قلی پور, پروانه %A مظفری, محمد مهدی %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 18 %N 101 %P 77-92 %! رتبه‌بندی مولفه‌های تامین مالی سبز در بنگاه‌های کوچک و متوسط ( روش تحلیل شبکه‌ای فازی) %K محصول سبز %K بازاریابی سبز، تصمیم خرید سبز ، روش ANP %R %X در سال‌های اخیر، مسائل محیط زیست و توجه به چالش‌های آتی صنایع در اکثر کشورها به‌عنوان یک موضوع مهم در بنگاه‌ها، جهت رسیدن به اهداف مالی و کسب سهم بالاتر در بازار به‌واسطه‌ توسعه صنایع، انرژی‌های سبز و پاک، کاهش آلودگی و مصرف درست منابع طبیعی مطرح شده است. واژه اقتصاد سبز در اکثر مجامع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان ارائه شده و مورد توجه خاصی است. اقتصاد سبز به‌عنوان یک رویکرد اقتصادی قادر است زندگی را با کیفیت‌های بهتری با وجود محدودیت‌های زیست بومی کره زمین برای همگان فراهم نماید. هدف این پژوهش در راستای شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های تأمین مالی سبز برای توسعه شاخص اقتصاد سبز در بنگاه‌های کوچک و متوسط استان قزوین با استفاده روش تحلیل شبکه‌ای فازی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی - پیمایشی است. بعد از ارزیابی دقیق مطالعات با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه‌ای فازی، 20 مؤلفه با توجه به نظر خبرگان آشنا در این حوزه شناسایی شده و به‌منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تکنیک ادغامی پرموتاسیون و الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که مؤلفه نگهداری و محافظت از انرژی بالاترین اهمیت در تأمین مالی سبز جهت توسعه اقتصاد سبز بنگاه‌های کوچک و متوسط را دارد و سایر مؤلفه‌ها بر مبنای اهمیتشان در‌ جدول (5) به‌ترتیب رتبه‌بندی شده‌اند.   %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_47101_5f293db30e616e7f5100af2c35b23e25.pdf