%0 Journal Article %T ارزیابی عملکرد جهانی محیط پشتیبانی تجاری ایران در یک ‌دهه گذشته‌و راه‌کارهای بهبود آن %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A حسینی, میرعبداله %A بزرگی, ,وحید %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 18 %N 101 %P 1-26 %! ارزیابی عملکرد جهانی محیط پشتیبانی تجاری ایران در یک ‌دهه گذشته‌و راه‌کارهای بهبود آن %K لجستیک (پشتیبانی) تجاری %K شاخص عملکرد پشتیبانی %K زنجیره‌های تامین %K زیرساخت‌ها %K ایران %R %X LPI ایران در منطقه و جهان جایگاه مناسبی ندارد و از وضع مطلوب، فاصله دارد. برای این ارزیابی از معیار گزارش دوسالانه بانک جهانی استفاده شده است. این مقاله عملکرد LPI ایران ‌و مؤلفه‌های شش‌گانه آن را برای مقاطع دوسالانه از 2007 تا 2018 مطالعه و مورد ارزیابی قرار داده‌ و اهم راه‌کارهای بهبود آن را ارایه می‌نماید. نتایج‌ پژوهش گویای آن است که: عملکرد لجستیک تجاری ایران در مقایسه با کشورهای جهان طی مقاطع دوسالانه یک دهه گذشته (18-2007) ضعیف است؛ در حالی‌که از 2007 تا 2012، از رتبه 63 به 112 شدیدا رو به نقصان بوده، از 2012 تا 2018 به رتبه 64 پیوسته به‌طور معنی‌دار روبه بهبود بوده است. مطابق مقیاس‌بندی شاخص عملکرد لجستیک در پنج درجه ‌و نیز توزیع امتیازهای این شاخص از نظر عملکرد لجستیک تجاری در چهار گروه نامطلوب، جزیی، هماهنگ و مطلوب، نتیجه می‌شود که ایران با احراز ارزش عددی با میانگین 6/2 از 5 از 2010 تا 2018 در شاخص عملکرد لجستیک در گروه کشورهای با عملکرد لجستیک جزیی قرار دارد و با وجود بهبود شاخص تا 2018 همچنان بی‌ثبات و شکننده‌ است و بیم‌ آن می‌رود با اندکی کاهش در امتیاز شاخص LPI، به گروه کشورهای با عملکرد لجستیک نامطلوب- کشورهای باکمترین درجه توسعه‌یافتگی- سقوط کند. البته با همین ظرفیت ‌و زیرساخت‌ها، با باز تخصیص بهینه در مؤلفه‌ها، امکان ارتقای جایگاه آن شاخص ممکن است. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_47097_d468c536b62ba89333f2268f79d4bf6c.pdf