%0 Journal Article %T آسیب‌شناسی شیوه‌های انتصاب مدیران بازرگانی در شرکت‌های دولتی کشور %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A جعفرپور, محمود %A حسنی مقدم, صادق %A یاراحمدی, محسن %D 2023 %\ 05/22/2023 %V 21 %N 119 %P 1-26 %! آسیب‌شناسی شیوه‌های انتصاب مدیران بازرگانی در شرکت‌های دولتی کشور %K آسیب‌شناسی / مدیران بازرگانی / انتخاب / انتصاب / شرکت دولتی / مدل سه‌شاخگی %R 10.22034/bs.2022.557094.2585 %X هدف اصلی پژوهش حاضر، آسیب‌‌شناسی شیوه‌‌های انتصاب مدیران بازرگانی در شرکت‌‌های دولتی کشور بوده که جهت تحقق این مهم از الگوی آسیب‌‌شناسی سه‌‌شاخگی؛ از روش تحقیق ترکیبی و جهت گردآوری داده‌‌های کیفی و کمی به ترتیب از مصاحبه و پرسشنامه محقق‌‌ساخته بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: (1) غلبه فضای سیاسی و وابستگی انتخاب مدیران بازرگانی به جریانات سیاسی و (2) دخالت شخصیت‌‌های حقیقی و حقوقی غیرمرتبط در فرایند انتخاب مدیران، از جمله مهم‌ترین آسیب‌‌های محیطی در فرایند انتصاب مدیران بازرگانی در شرکت‌‌های دولتی کشور بوده است. همچنین (1) اجرای سلیقه‌‌ای دستورالعمل‌‌ها و آیین‌‌نامه‌‌ها در انتصاب مدیران بازرگانی، (2) انتخاب افراد مطیع و (3) اولویت داشتن افراد همسو یا همانند در فرایند انتخاب شدن، مهم‌ترین آسیب‌‌های رفتاری بوده است. علاوه بر این (1) عدم استفاده از الگوی علمی و مدون در انتصاب مدیران، (2) دقیق و جامع نبودن شاخص‌‌های سنجش توانایی‌‌های افراد جهت تصدی پست‌‌های مدیریت بازرگانی مانند تسلط بر قوانین بازرگانی و گمرکی و (3) عدم انطباق و همخوانی بین تخصص افراد انتصاب شده با تخصص بازرگانی، به‌عنوان مهم‌ترین آسیب‌‌های ساختاری در فرایند انتصاب مدیران بازرگانی در شرکت‌‌های دولتی کشور شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آسیب‌‌های ساختاری در فرایند انتصاب مدیران از یک‌سو میزان تأثیرپذیری سازمان از آسیب‌‌های محیطی را افزایش می‌‌دهد و از سوی دیگر وقوع آسیب‌‌های رفتاری را در این حوزه تسهیل و تسریع می‌‌کند. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_255039_a23b74e01e16458ce5f634d3943c99c0.pdf