%0 Journal Article %T بررسی ابزارها و مشوق‌های صادراتی در کشور %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A گلکاران مقدم, سمیرا %D 2020 %\ 10/22/2020 %V 18 %N 103 %P 29-46 %! بررسی ابزارها و مشوق‌های صادراتی در کشور %K مشوقهای صادراتی %R %X این مقاله به چالش‌های ابزارهای تشویقی صادراتی و اولویت‌بندی آن‌ها می‌پردازد. در این راستا، از روش بررسی تطبیقی میان ایران و کشورهای مالزی، هند، ترکیه و چین و تحلیل سه مرحله‌ای(ساختار و فرایند، رفتار و زمینه) و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که وجود محیط و بستر اقتصادی مناسب در کشورها، انسجام نهادی در امر صادرات، دیپلماسی مناسب و به‌کارگیری سیاست خارجی جهت دستیابی به بازارهای جدید، اتخاذ سیاست‌های اقتصاد کلان و ایجاد محیط مناسب جهت کسب وکار می‌تواند از مهم‌ترین دلایل اثربخشی ابزارهای حمایتی صادراتی باشد. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_242088_41a790b48b6b8ae1b8bce5102b693d51.pdf