%0 Journal Article %T تاثیر مصرف‌گرایی خارجی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی %J بررسی‌های بازرگانی %I موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی %Z 2676-7562 %A َشیخه پور, زانیار %A مشبکی, اصغر %A خدادادحسینی, سیدحمید %A منصوری موید, فرشته %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 18 %N 102 %P 1-24 %! تاثیر مصرف‌گرایی خارجی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی %K ملی گرایی %K جهانشهری %K بیگانگی %K بین المللی بودن و تمایل به خرید محصولات داخلی %R %X هدف این تحقیق بررسی تأثیر نگرش عمومی نسبت به محصولات خارجی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی است. این پژوهش از دسته پژوهش‌های کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری عبارت است از مصرف‌کنندگان نوشیدنی در بازار ایران. از بین این جامعه آماری 333 نفر که به‌صورت تصادفی انتخاب شده‌اند به پرسشنامه الکترونیکی پژوهش پاسخ داده‌اند. داده‌های به‌دست آمده با روش الگوسازی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار اسمارت پی ال اس، تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند ملی‌گرایی مصرفی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر نگرش و ادراک مصرف‌کنندگان از محصولات ایرانی دارد. همچنین بیگانگی مصرفی تأثیر منفی و معنی‌داری بر نگرش و ادراک مصرف‌کنندگان از محصولات ایرانی دارد. نگرش و ادراک از محصولات ایرانی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر ارزیابی محصولات ایرانی و ارزیابی محصولات ایرانی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر تمایل خرید محصولات ایرانی دارند. %U https://barresybazargani.itsr.ir/article_241614_3d7aaf633ead15e29bb50e0e109ce2f9.pdf