per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
1
16
31805
operational
صادرات محصولات با فناوری بالا و قدرت های اقتصادی نوظهور؛ واکاوی مولفه های مرتبط در اقتصاد ایران
Exports of High Technology products and emerging economies;
Analysis of related components in Iranian economy
علیرضا گرشاسبی
a.garshasbi@gmail.com
1
سمیه نعمت اللهی
nematollahi.somayeh@gmail.com
2
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشنامه بازرگانی
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
حجم و سهم از تجارت جهانی به ویژه صادرات کالا با فنآوری بالا یکی از شاخصههای قدرت اقتصادی در نظم نوین اقتصاد جهانی است. کشورهای با قدرت اقتصادی بالا با استفاده از ابزارهای رسمی و غیررسمی تلاش می کنند قدرت تجاری ناشی از تفاوت دانش را در بلندمدت از این طریق حفظ کنند. هدف این مقاله تبیین این ابزارها در تجربه های جهانی و سپس بررسی وضعیت ایران در ارتباط با این مولفه ها است. بررسی نشان می دهد که قدرت های نوظهور توانسته اند با افزایش تجارت کالاهای با فناوری بالا، خود را به عنوان قدرت های جدید جهانی مطرح کنند. علاوه بر این، محدودیت در تجارت کالا، تجارت دانش، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و انتقال بین المللی سرمایه مهمترین ابزارها در حفظ بلندمدت ریشه های تجاری قدرت های بزرگ بوده است. وضعیت ایران در صادرات محصولات با فناوری بالا نشان دهنده سهم ناچیز این محصولات در تجارت ایران بوده است که عمدتا ریشه در عدم وجود برنامه مشخص در تولید محصولات با فناوری بالا، ضریب پایین نفوذ تکنولوژی در میان بنگاه ها، پایین بودن انتقال تکنولوژی از طریق جذب FDI و تاثیر تحریم ها بر افزایش ریسک سرمایهگذاری، رابطه ضعیف صنعت و دانشگاه، شدت پایین هزینههای R&D و در نهایت محدودیت در تامین مالی. باید توجه داشت، ابزارهایی که می تواند جایگاه ایران را در میان کشورهای قدرتمند تغییر دهد چندان مورد توجه قرار نگرفته است و تحریم های اقتصادی می تواند به عنوان یک محور فشار مورد توجه کشورهای غربی قرار دارد.
Trade volume and share in global trade, especially high-tech exports, is one of the indicators of economic power in the modern economy. Global economic powers try to use formal and informal tools to keep their trade power through production and export of knowledge-intensive products. The aim of this paper is to firstly introduce these tools using comparative studies and secondly investigate the Iran's status in each tool. Studies show that emerging economies have been able to present themselves as new global players by expanding their high-tech exports. In addition, trade restrictions on goods, knowledge-based trade, foreign direct investment and international transfer of capital have been the most important tools for maintaining long-term economic power of great economies. Despite the importance of such tools, investigating the high-tech exports in Iran shows a low share of such products in country's trade because of factors such as lack of a master plan for production of high-tech goods, low rate of technology penetration among firms, low technology transfer through FDI and high investment risks because of sanctions, weak collaboration between industry and university, low spending in research and development (R&D) and limited financing resources. It should be noted that Iranian policy makers have not properly used these tools in order to improve country's position in global high-tech trade.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31805_c7f62cd329e01691170896067d68fba9.pdf
"نظم نوین اقتصادی جهانی"
"قدرت تجاری"
"صادارت با فنآوری بالا"
"تحریم"
Trade Power / High Tech Export / Sanction / New World Order
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
17
30
31807
operational
اولویتبندی شاخصهای تاثیرگذار بر توسعه محصولات سبز با تکنیک تحلیل شبکهای ANP( مطالعه موردی:صنابع بهداشتی و شوینده)
Prioritizing the Indicators Influencing the Development of Green Products with the Network Analysis Technique ANP
(Case Study: Sanitary and Detergent Industries)
پروانه قلی پور
parvanehgholipour@gmail.com
1
محمد مهدی مظفری
zafarnima@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، قزوین ، ایران
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالملل امام خمینی قزوین، قزوین، ایران
این پژوهش به بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه محصول سبز در استان قزوین پرداخته است. در این تحقیق طبق مطالعات قبلی و با استفاده از ادبیات نظری پیشین مولفه های تاتیر گذار را شناسایی نموده ایم از جمله : بازاریابی سبز ، تصمیم خرید سبز، قوانین حمایت دولت از محیط زیست، ارزش ادارک شده مصرف کننده، افزایش نگرانیهای جهان از آلودگیهای زیست محیطی ایجاد شده از صنایع و آگاهیهای عمومی نسبت به حفظ و نگهداری از محیطزیست منجر به توجه مصرفکنندگان مسائل زیستمحیطی را گردیده است. امروزه مشتریان در کانون اصلی توجه شرکتها قرار دارند و رضایتمندی آنها از عوامل اصلی کسب مزیت رقابتی در بین سازمانها است. جلب رضایت مشتریان به معنای برآورده ساختن کامل نیازهای آنها و شناسایی دقیق خواستهها، انتظارات، تمایلات، تواناییها و محدودیتهای آنها در خرید است. بازار مداری با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرفکنندگان آغاز میشود. تحقیق حاضر به منظور بررسی شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه محصول سبز در صنعت شوینده و بهداشتی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دو گروه است. گروه اول 30 نفر متخصصین و خبره های این حوزه طی پرسشنامهای با تعداد ۳ مؤلفه اصلی با ۹ شاخص غربالگری قرار گرفتند. گروه دوم 250 نفر کارشناسان مصرف کننده مواد بهداشتی و شوینده هستند. که در مرحله بعد این مؤلفهها طی پرسشنامهای با روش D-ANP اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که مؤلفه مصرفکنندگان بالاترین اثر و مؤلفه جامعه کمترین تأثیر رادارند.
Since the creation of the Industrial Revolution, the concern environmental has been a matter of great interest in societies. Today, manufacturing industries have begun to use the green concept in their manufacturing sector. Customers and environmentalists have paid a special attention the products that are not environmental friendly. This has led to the industry's keen attention to the development of the green products. The purpose of the study is investigate the factors influencing the green product development. This research is applied in terms of purpose and in terms of survey method. The statistical population of the study consisted of the experts and experienced them ,a sample size are 30 people. The data collection method is field and library. Then, according to the definition of indicators and sub-indicators, a designed questionnaire was distributed among the experts and experts of the industry and after collecting data using the ANP technique, the highest-ranking index was selected as the best priority .The results of the research show that the most important indicator of society then are the indicators of consumers and industries.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31807_c630cf265dbb22c892d515decce07ebb.pdf
بازاریابی سبز
تصمیم خرید سبز مصرف کننده ها
قوانین حمایت دولت از محیط زیست
ارزش ادارک شده مصرف کننده از نگرانی زیست محیطی
مقررات زیست محیطی
Green Product / Green Marketing / Green Purchasing Decision / State Environmental Protection Laws / Consumer Perceived Value / Concerns and Environmental Laws / ANP Method
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
31
42
31808
operational
وضعیت تجارت کالایی ایران و ترکیه از منظر زنجیره ارزش جهانی
The Status of Commodity Trade between Iran and Turkey
in the Global Value Chain Perspective
مهدی رضائی
mehdirezai@gmail.com
1
پریسا یعقوبیمنظری
pyaghobi@gmail.com
2
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
بر اساس ادبیات مرتبط با «زنجیره ارزش جهانی»، کشورهای توسعهیافتهتر بیشتر کالاهای نهایی که شامل کالاهای مصرفی و سرمایهای است صادر و کشورهای کمتر توسعهیافته بیشتر کالاهای واسطه ای صادر میکنند. ترکیه یکی از شرکای ایران در تجارت کالایی میباشد و این مقاله به تحولات تجارت کالایی ایران و ترکیه در زنجیره ارزش جهانی (GVC) طی دو دهه گذشته پرداخته است. مقاله نشان میدهد نفع ترکیه از GVC به واسطه افزایش سهم آن از صادرات محصولات نهایی در جهان، روندی صعودی داشته است؛ اما ایران در صادرات کالاها واسطهای و نهایی جهانی، نه تنها نفع کمتری از GVC در مقایسه با ترکیه برده، بلکه در مقایسه با متوسط کل دنیا نیز نتوانسته است از GVC منتفع شود. همچنین وضعیت تجارت ایران با ترکیه طی سالهای اخیر نشان می دهد که ایران، آن دسته از محصولات رشته فعالیت تولیدی «تولید مواد و محصولات شیمیایی» که عمدتاً کالاهای واسطه است به ترکیه صادر کرده و ترکیه این محصولات را به محصولات نهایی صادراتی همین بخش از طریق رشته فعالیتهای تولیدی «تولید دارو و مواد شیمیایی مورداستفاده در پزشکی و محصولات دارویی گیاهی» و «تولید صابون و مواد پاککننده و لوازم بهداشت و نظافت و عطرها و لوازمآرایش» که از سطح فناوری بالایی برخوردارند، تبدیل نموده و به دنیا، از جمله ایران، صادر میکند و از این طریق، از GVC نفع بیشتری می برد.
According to the literature on the "global value chain", more developed countries export final products more, including consumer and capital goods, and less developed countries export intermediate goods more. Turkey is one of Iran's partners in commodity trade, and this article deals with the transformation of Iran-Turkey trade in the global value chain (GVC) over the past two decades. The paper shows that Turkey's gains in GVC has been increasing via its expansion in exporting of final products. Iran has not only gained less from the GVC in comparison with Turkey in the export of intermediate and final goods, but in comparing with the average world Iran has not. Also, Iran's trade with Turkey in recent years has shown that Iran exports products of "manufacture of chemicals and chemical products" industry which mainly includes intermediate goods to Turkey. Turkey processes these products to the final goods through " manufacture of pharmaceuticals, medicinal chemical and botanical products " and " manufacture of soap and detergents, cleaning and polishing preparations, perfumes and toilet preparation" industries, which have high technology level, and then exports these goods to the world, including Iran. Therefore Turkey gains from the GVC more via this way.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31808_8a097e944e6472643bc03414efaaa881.pdf
زنجیره ارزش جهانی
تجارت کالایی
ایران
ترکیه
صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی
Global Value Chain / Commodity Trade / Iran / Turkey / Manufacture of Chemicals and Chemical Products
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
43
62
31809
Original Article
بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد مالی شرکت های شهرک صنعتی البرز استان قزوین: نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری
Investigation the Effect of Total Quality Management on Financial Performance of Companies of Alborz Industrial Park in Qazvin Province: The Mediator Role of Organizational Learning Capability and Innovation
مهدی نصراللهی
mahdi.nasrollahi@gmail.com
1
محمدرضا فتحی
reza.fathi@ut.ac.ir
2
حمید نظری
mohreza.fathi@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین،
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی .واحد رشت. ایران
امروزه اکثر سازمان ها دریافته اند برای ادامه حیات موفقیت آمیز در دنیای کنونی، بهبود کیفیت امری انکارناپذیر محسوب می شود. بنابراین نمی توان از نقش قابل توجه مدیریت کیفیت جامع به عنوان راهکار استمرار موفقیت چشم پوشی نمود. از اینرو پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع با نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری تجاری بر عملکرد مالی شرکت است. جامعه آماری این پژوهش توصیفی، مدیران میانی شرکت های شهرک صنعتی البرز استان قزوین بوده و روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری دردسترس می باشد. لازم به ذکر است که پس از جمع آوری داده های حاصله از پرسشنامه پژوهش ، به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی و از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. قابل ذکر است که نتایج تحلیل آماری نشاندهنده تأثیر مثبت و معنادار مدیریت کیفیت جامع بر قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری تجاری شرکت، تأثیر مثبت و معنادار قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری تجاری و تأثیر مثبت و معنادار قابلیت یادگیری سازمانی و هم چنین نوآوری تجاری بر عملکرد مالی شرکت می باشد. علاوه بر این، نتایج حاصله گویای نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری تجاری در رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی است.
Nowadays most of organizations have found to survive in today's world, improve quality is undeniable. So do not be a significant part of total quality management as a strategy for sustaining success be overlooked. Therefore, this study aim to examine the mediating role of organizational learning capability with a total quality management and business innovation on the financial performance of the company. The population of this study, middle managers and companies Alborz industrial city of Qazvin province. After data collection, data analysis and hypothesis testing for the purpose of inferential statistics and structural equation modeling was used. The results indicate significant and positive impact of TQM on organizational learning capability and business innovation, significant and positive impact on business innovation potential of organizational learning and organizational learning capability as well as a significant and positive impact on the financial performance of the company's business innovation.In addition, results showed the role of intermediary organization learning capacity and business innovation in the relationship between TQM and financial performance.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31809_44d91eee516a60d546264e40cecc6731.pdf
مدیریت کیفیت جامع
عملکرد مالی
قابلیت یادگیری سازمانی
نوآوری
Total Quality Management / Financial Performance / Organizational Learning Capability / Innovation
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
63
84
31810
Original Article
تبیین مدل کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت بر اساس هوش رقابتی
Determination of Electronic Services Quality Model
in Mellat Bank Based on Competitive Intelligence
کریم اسگندری
skandarik@yahoo.com
1
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
هدف تحقیق حاضر تبیین مدل کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت بر اساس هوش رقابتی میباشد. هوش رقابتی بر اساس نظریهی دانشکدهی مدیریت فرانسه و شامل چهار بعد؛ آگاهی بازاریابی، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فنآوری تکنیکی، آگاهی راهبردی و اجتماعی و بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت بر اساس نظریهی زتهامل ، پاراسورامان و مالهوترا در هفت بعد: کارآیی، قابلیت اتکا، تأمین سفارش، حفظ اسرار شخصی، پاسخگویی، جبران، تماس تعیین شده است. جامعه آماری مورد مطالعه تحقیق حاضر به دو گروه تقسیم می-شوند؛ گروه اول رؤسا و معاونان بانک ملت استان آذربایجانشرقی که تعداد آنها 142 نفر است و حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 104 نفر برآورد گردید و گروه دوم مشتریان بانک ملت استان آذربایجانشرقی که حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 380 نفر برآورد گردیده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه محققساختهای است که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونههای آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و تفسیر دادهها از روش آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS و برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (Smart-PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده از رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجانشرقی و مشتریان بانک ملت استان آذربایجانشرقی نشان میدهد که هوش رقابتی و چهار بعد آن با کیفیت خدمات الکترونیکی بانک ملت استان آذربایجانشرقی، تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد.
The purpose of this study is to determine the model of electronic services quality in Mellat Bank based on competitive intelligence. For this purpose, competitive intelligence is defined based on the theory of the French School of Management including four dimensions a; marketing awareness, awareness of competitors' status, technical awareness of technology, strategic and social awareness. Also for improving the quality of electronic services of the bank the theory based on Zatehmal, Parasuraman and Molatra have been identified in seven dimensions such as efficiency, reliability, ordering, personal secrecy, accountability, compensation and contact. The statistical population of the present study is divided into two groups: the first group were directors and deputies of the Mellat Bank of East Azarbaijan Province, whose number were 142, and the sample size estimated as 104 people, and the second group were clients of the bank estimated as 380 people using Cochran's formula. The data gathering tool is a researcher-made questionnaire, which distributed after its validity and reliability evaluated. Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the data using SPSS software. To test the research hypotheses, the structural equation modeling (SEM) method specifically partial least squares (Smart-PLS) applied. The results of the data from the heads of bank branches and customers indicated that competitive intelligence and its four dimensions have positive and meaningful effect on quality of electronic services.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31810_e42ef7199f914885dc02797d4a5cf2dc.pdf
هوش
هوش رقابتی
کیفیت خدمات الکترونیکی
بانک ملت
Intelligence / Competitive Intelligence / Quality of Electronic Services / Mellat Bank
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
85
100
31811
operational
بررسی عملکرد منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس از منظر صادرات
Study of the Export Performance of Aras Free Trade-Industrial Zone
حسین عباسی اسفنجانی
abbaasi@phd.pnu.ac.ir
1
حسین میرزائی
mirzaeidrh@gmail.com
2
مهدیه احمدی کمالی
mahdieh_kamali@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور
استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع گرایش برنامهریزی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی، موسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی الغدیر
مناطق آزاد تجاری به منظور دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته، درآمد ارزی، جذب سرمایه های خارجی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی در کشورمان تأسیس شده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد منطقه آزاد تجاری ارس از منظر صادرات انجام گرفته است.برای رسیدن به هدف پژوهش، عوامل موثر بر بهبود عملکرد صادرات مناطق از طریق مرور ادبیات شناسایی، و با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی و ابزار پرسشنامه و با مراجعه به نمونه 120 نفره از جامعه آماری کارشناسان، خبرگان و فعالان منطقه آزاد تجاری ارس، داده های مورد نیاز جمع آوری و با روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل اندازه گیری معادلات ساختاری با نرم افزار PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین، با توجه به نرمال نبودن توزیع داده ها از آزمون ناپارامتریکِ دو جمله ای برای بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد صادراتی منطقه آزاد تجاری ارس در فرضیات پژوهش و نیز از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که عوامل اقتصادی، عوامل زیربنایی، نظام های حقوقی و عوامل محیطی تأثیر مثبت و معنی داری بر ارتقای عملکرد صادراتی منطقه ارس دارند. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که مؤلفه های مربوط به عوامل محیطی با میانگین 86/3 مهمترین عامل مؤثر در عملکرد صادراتی منطقه بوده است؛ عوامل زیربنایی و زیرساخت ها با میانگین 13/3 ؛ عوامل اقتصادی با میانگین 95/1 و عوامل مربوط به نظام های حقوقی با میانگین 06/1 به ترتیب در رتبه های بعدی تاثیرگذاری بر عملکرد صادراتی قرار گرفتند.
Free Trade-Industrial Zones are established in our country with the goal of achieving advanced technology, economic development and export of industrial and conversion goods. This study aimed to evaluate the performance of Aras Free Zone in terms of export. For the purpose of this study descriptive survey method was selected and the required data using the questionnaire made by the researcher were collected by referring to a sample population of 120 experts, scholars and activists of Aras Free Trade Zone. Validity of the questionnaire was confirmed through Confirmatory Factor Analysis (CFA) using PLS software. Moreover, Binomial and Friedman tests were also used to analyze the field data and test hypotheses. The data analysis indicated that economic factors, the underlying infrastructure, legal systems, and environmental factors have a significant and positive impact on export performance of Aras Free Zone. Friedman test results showed that environmental factor with mean score of 3.86 is the most important factor for export performance of the region; underlying infrastructure, economic factors and factors related to the legal system, respectively, with mean score of 3.13, 1.95 and 1.06 were affecting export performance in the next ranks.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31811_0602bd6edabaf9d43188207cc6f8eae8.pdf
مناطق آزاد
مناطق آزاد تجاری - صنعتی
صادرات
ارس
Free Zones / Free Trade-Industrial Zone / Export / Aras
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2017-02-19
14
81
101
116
31812
Original Article
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر اثر بخشی سیستمهای مدیریت کیفیت و عملکرد مالی شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از تکنیکAHP (بررسی موردی: صنایع غذایی استان تهران)
Identification and Ranking of Effective Factors on the Effectiveness of Quality Management Systems and Financial Performance of Small and Medium Enterprises by Using the AHP Technique
(Case Study: Food Industry of Tehran)
سید محمد رضا داودی
smrdavoodi@ut.ac.ir
1
هدیه یگانگی
h.yeganegi2020@gmail.com
2
استادیار، گروه مدیریت ، واحد دهاقان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان ، ایران.
کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، موسسه غیرانتفاعی راغب اصفهانی، اصفهان
با تمام اهمیت و جایگاه حیاتی سیستم مدیریت کیفیت در سازمانها، احساس میشود که هنوز باید مبانی روشنتر و قابل استفادهتری از آن به مدیران و سازمانها ارائه شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت و عملکرد مالی شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان تهران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط صنایع مواد غذایی استان تهران میباشد که اعضای جامعه آماری شامل 2200 نفر از مدیران و متخصصان این شرکتها بوده که با استفاده از فرمول کوکران 325 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. روش نمونهگیری پژوهش، روش تصادفی میباشد. در این پژوهش، ابتدا معیارهای موردنظر (عوامل مؤثر بر سیستمهای مدیریت کیفیت) را شناسایی و بدین منظور پرسشنامهای طراحی گردید که در این پرسشنامه برای سنجش و اندازهگیری نظرات و عقاید افراد از طیف لیکرت استفاده گردید. سپس، از طریق تکنیک AHP مقایسات زوجی گزینهها انجام شد و وزن معیارها تعیین گردید که در نهایت اولویتبندی معیارها بهدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و ExpertChoice استفاده گردید. نتایج حاکی از وجود رابطه معنادار بین اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت و عملکرد مالی شرکتهای کوچک و متوسط است. همچنین در میان عوامل اثرگذار بر اثربخشی سیستمهای مدیریت کیفیت، زیرمعیار "ویژگیهای سازمان" با وزن نسبی 384/0 دارای بیشترین اهمیت و زیرمعیار "ویژگیهای کارکنان" با وزن نسبی 307/0 در اولویت بعدی قرار دارد. زیرمعیارهای "محیط خارجی"، "ملزومات سیستمها" و "انگیزههای درونی کسبوکار"، بهترتیب با وزنهای 281/0، 161/0 و 098/0، در رتبههای سوم تا پنجم قرار گرفتهاند.
With all the importance and vital position of the quality management system in organizations, it is felt that there should still be clearer and more accessible bases provided to managers and organizations. The purpose of this research was to identify and rank the factors affecting the effectiveness of quality management systems and financial performance of small and medium enterprises in the food industry of Tehran. The statistical population of this research is small and medium enterprises of food industry of Tehran that members of the statistical society include 2200 managers and experts of these companies, which were selected by using Cochran formula 325 people.The method of research sampling is a random method. In this research, we first identified the criteria (factors affecting quality management systems) and for this purpose, a questionnaire was designed which was used in this questionnaire from the Likert scale to measure opinions of individuals. Then, through AHP technique, a pairwise comparison of alternative was performed and the weight of the criteria was determined, which ultimately obtained the prioritization of the criteria. To analyze data used SPSS and ExpertChoice software. The results indicate a significant relationship between the effectiveness of quality management systems and financial performance of small and medium enterprises. Also, among the factors influencing the effectiveness of quality management systems, the "Organizations’ attributes" with a relative weight of 0/384 have the most important and sub criteria "Employees’ attributes" with a relative weight of 0/307 in the next priority. The sub criteria of the "external environment", "system requirements" and "Internal business motives" respectively, with weights of 0/281, 0/161, and 0/098 were ranked third to fifth.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_31812_ce9c40e75ff29546d0b29497b5e1b8b7.pdf
اثربخشی
سیستمهای مدیریت کیفیت
عملکرد مالی
شرکتهای کوچک و متوسط
Effectiveness / Quality Management Systems / Financial Performance / Operational Performance / Small and Medium Enterprises