per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
1
13
30537
operational
نوآوری در مدل کسبوکار (عامل جدید مزیت رقابتی)
امین پژوهش جهرمی
amin.pazhouhesh@gmail.com
1
استادیار دانشگاه صنعتی مالکاشتر
شرکتها به طور مداوم به دنبال روشهای جدید عملیاتی هستند که فرصتهایی برای بهبود موقعیت رقابتی و کسب مزیت رقابتی برایشان ایجاد کند. یکی از این روشها، بازمهندسی مدلهای کسبوکار قبلی و نوآوری مدلهای جدید است؛ به بیان دیگر جستجوی مزیت رقابتی بر اساس کسب ارزش از نوآوری در مدل کسبوکار. هدف اصلی این مقاله مطالعه موضوع نوآوری در مدل کسبوکار و کسب ارزش از این طریق است. مقاله ضمن مفهومشناسی نوآوری در مدل کسبوکار و انواع آن، با بررسی ادبیات موضوعی به تاثیر فاکتورهایی همچون اندازه، سن، تجربه ائتلاف و مدت زمان ائتلاف شرکت بر نوآوری در مدل کسبوکار و کسب ارزش میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع، کیفی و با توجه نحوه گردآوری دادهها، کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی برخط است. مقاله نتیجه میگیرد شرکتهای بزرگتر برای تسخیر ارزش از نوآوری در مدل کسبوکار توانایی بیشتری داشته و شرکتهای قدیمیتر به دلیل پیری، انعطافپذیری کمتری برای نوآوری در مدل کسبوکار نشان میدهند. همچنین تجربه بیشتر در حوزه ائتلاف و مدت زمان بیشتر آن، منجر به افزایش ایده برای نوآوری در مدل کسبوکار میشود.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30537_256eeeb78736896e137731611c1e592c.pdf
مدل کسبوکار
نوآوری در مدل کسبوکار
انواع نوآوری در مدل کسبوکار
عوامل موثر
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
14
30
30539
operational
شناسایی چالشها و ارائه راهکارهای توسعه صنعت پتروشیمی از منظر عملکرد مالی شرکتهای بورسی
الهام اسمعیلیپور ماسوله
esmailipour.e@gmail.com
1
علیرضا گرشاسبی
a.garshasbi1986@gmail.com
2
دانشجوی دکتری دانشگاه الزهار و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
برای بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی کشور از میان 30 مجتمع پتروشیمی فعال عضو بورس، 18مجتمعی که دارای سال مالی هماهنگ بوده و اطلاعات صورتهای مالی حسابرسی شده 6 ماهه نخست سالهای 1393 و 1394 در سامانه سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داشت، به عنوان نمونهای از صنعت در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تلفیق اطلاعات صورتهای مالی حسابرسی شده نمونه منتخب حاکی از افزایش تولید،کاهش فروش و افزایش ناخواسته موجود انبار است. بخش عمدهای از سرمایهگذاری بلندمدت صورت گرفته در مجتمعها در قالب سرمایهگذاری مالی و خرید سهام سایر مجتمعهای پتروشیمی با هدف افزایش تملک صورت گرفته است. علاوه بر این، توزیع سود سهام مهمترین کانال خروج نقدینگی از بنگاههای پتروشیمی بوده که به کاهش توان صنعت در بازپرداخت بدهیها منجر شده است. با توجه به نتایج آزمونهای آماری در خصوص رابطه بین عملکرد مالی و مقیاس، صادراتگرایی و نوع خوراک مجتمعهای منتخب توصیههایی مبنی بر اصلاح ماده 90 قانون تجارت در رابطه با با توزیع سود، اصلاح آییننامه تسهیلات و تعهدات کلان وفق بند 4 ماده 34 قانون پولی و بانکی، ارائه مجوزهای تاسیس با تاکید بر مجتمعهای گازی در مناطق مرزی، ارائه چارچوبی منعطف برای قیمتگذاری خوراک گاز، اصلاح بند «ب» ماده «1» قانون هدفمند کردن یارانهها با تاکید بر حمایت از صادرات در مجتمعها و تسریع در اجرایی شدن ماده (30) قانون «رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور» پیشنهاد میگردد.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30539_9b6d9d94b6206f9350128f13c0d17ea6.pdf
صنعت پتروشیمی
آزمون آماری
نسبت مالی
مقیاس
صادراتگرایی
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
31
39
30540
comparative study
بانکداری و فینتک: چالش یا فرصت؟
محمد حسن قلی زاده
gholizadehmh@yahoo.com
1
میثم قاسم نژاد
meisam.ghasemnejad@gmail.com
2
دانشیار، گرده مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه گیلان، رشت، ایران
در اقتصاد جهانی، اهمیت فراینده نوآوریهایی نظیر استفاده گسترده از تکنولوژیها، گستره کسب وکار بانکی را تغییر داده است.تکنولوژی های مالی(FinTech) به یک بخش جدایی ناپذیر صنعت بانکداری تبدیل شدهاند و استارتآپها حوزه فعالیت خود را با ورود کردن به فعالیتهای بانکی،که در گذشته تحت پوشش بانکها بود، گسترش دادهاند.رشد سریع فینتکها، دورنمای کسبوکار بانکداری را که نیازمند راهحلهای نوآورانه تر بود، تغییر داده است. گروهی در صنعت خدمات مالی ،پیشرفت فینتک را به عنوان یک تهدید برای صنعت بانکداری سنتی می پندارند و برخی معتقدند که فینتک یک چالشی است که میتوان آن را تبدیل به فرصت نمود. بر همین اساس هدف اصلی این مقاله ،تحلیل روندهای اخیر در بانکداری،شناسایی فرصتها و ریسکهای فینتک برای بانکها است.بنابراین در این مقاله پس از بررسی روندهای اخیر در فینتک و بانکداری ، توسعه نوآوریهای مالی و بازار تکنولوژی مورد مطالعه قرار گرفته و ریسکهای عمده مرتبط با فینتک و نوآوریهای مالی که بانکها در سطح خرد و کلان با آن مواجه هستند را شناسایی میکند و در نهایت مجموعه دستورالعملهای کاربردی را برای بانکهای تجاری به منظور تقویت موقعیتشان در نوآوریهای مالی و کنترل ریسکهای مرتبط با معرفی نوآوریهای مالی ارائه می کند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30540_ec455e8e332d3f53061c8eb82468d679.pdf
نوآوریهای بانکداری
فینتک
ریسک
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
40
55
30541
Original Article
بررسی عوامل مؤثر بر دریافت وام بانکی (مطالعه موردی: تعاونیهای استان گلستان)
محسن محمدی خیاره
m.mohamadi@ut.ac.ir
1
لیلا خلاف بروایه
leila.borvaye@gmail.com
2
استادیار گروه علوم اداری و اقتصاد،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گنبدکاووس
فارغ التحصیل رشته مدیریت کارآفرینی، دانشگاه گنبد کاووس
هدف این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر دریافت وام بانکی در تعاونیهای استان گلستان است. بدین منظور با تفکیک تعاونیهای استان گلستان به سه نوع تعاونی تولیدی، کشاورزی و روستایی؛ احتمال موفقیت در دریافت وام بانکی توسط تعاونیها با توجه به اندازه تعاونی، عمر تعاونی و صنعت فعالیت تعاونی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تخمین مدل لاجیت در نمونه شامل 81 شرکت تعاونی نشان میدهد که عواملی مانند عمر(بیشتر) و اندازه تعاونی(بزرگتر)، احتمال دریافت وام بانکی را افزایش میدهند. علاوه براین، نتایج نشان داد که در میان انواع تعاونیهای مورد بررسی، احتمال دستیابی و دریافت وام توسط تعاونیهای روستایی بیشتر از تعاونیهای تولیدی و کشاورزی بوده است
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30541_b16b32738f69df8fb20eb02f03a56a83.pdf
وام بانکی
مدل لاجیت
استان گلستان
تعاونی
بنگاه کوچک و متوسط
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
56
68
30542
Original Article
بررسی تأثیر «آموزش عالی و حرفه ای» بر «کارایی بازار نیروی کار» بر اساس الگوی رقابت پذیری جهانی
محیا حاجی ولی زاده شبستری
mahya.valizade@yahoo.com
1
مرجان فیاضی
mfayyazi@ut.ac.ir
2
MBA, دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، شهر تهران، ایران
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،
چکیده هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر شاخص" آموزش عالی و حرفه ای" بر " کارایی بازار نیروی کار" بر اساس الگوی رقابت پذیری جهانی میباشد که در آن رکن آموزش عالی و حرفهای متغیر مستقل و کارایی بازار نیروی کار متغیر وابسته است. در همین راستا به بررسی جزئی تر این ارکان پرداخته و تعیین خواهد شد که کدام زیر شاخص از آموزش عالی و حرفه ای بیشترین تاثیر را بر کدام زیرشاخص از کارایی بازار نیروی کار دارا می باشد. رکن آموزش عالی و حرفهای شامل هشت زیرشاخص و رکن کارایی بازار نیروی کار شامل ده زیرشاخص میباشد که بر اساس دادههای مربوط به زیرشاخصهای مشخص شده سطح آموزش عالی و حرفهای و کارایی بازار نیروی کار در گزارش مجمع جهانی اقتصاد سنجیده میشود. جامعه آماری این تحقیق در بخش اول که مربوط به تحلیل همبستگی کانونی است، شامل 144 کشوری است که داده های رقابت پذیری ملی برای آنها در گزارش سال 2014-2015 تهیه شده است و در بخش دوم که مربوط به تکنیک پانل دیتا است، شامل 150 موجود در گزارشهای سالهای 2008-2009 تا 2014-2015 میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است و شیوهی تحلیل دادهها توسط روش همبستگی متعارف و پانل دیتا میباشد که با استفاده از نرم افزار SAS و STATISTICA صورت خواهدگرفت.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30542_e204de051e4e085f2637516b6f5b5911.pdf
واژههای کلیدی: "رقابت پذیری"
" آموزش عالی و حرفه ای"
"کارایی بازار نیروی کار"
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
69
83
30543
Original Article
اثرات اقتصادی زنجیره ارزش بر تعاونیهای بازرگانی (مورد مطالعه تعاونیهای شهرستان بیرجند)
اعظم پوریوسف
saghafi.mahdi@pnu.ac.ir
1
مهدی ثقفی
m.s_accountant@yahoo.com
2
محمود همت فر
dr.hematfar@yahoo.com
3
مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، مرکز بیرجند، ایران
مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
هدف از پژوهش حاضر بررسی راهکارهای توسعه زنجیره ارزش در تعاونی های بازرگانی شهرستان بیرجند می باشد. سؤالات و فرضیههای پژوهش بر مبنای مدل پورتر در بسط فعالیتهای زنجیره ارزش است. در مدل پورتر، فعالیتهای سازمان، به دو بخش اصلی و حمایتی(پشتیبان) طبقه بندی شده است. فعالیتهای اصلی سبب ارتقای ارزش محصول میشود و فعالیتهای حمایتی از فعالیتهای اصلی حمایت میکنند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی-همبستگی بوده و از ابزار پرسشنامه در قالب مقیاس پنج رتبه ای لیکرت استفاده شده است. برای تحلیل داده ها و آزمون سوالات پژوهش از نرم افزار SPSS و PLS، استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه شامل 134 نفر از مدیران تعاونی های بازرگانی شهرستان بیرجند می باشد. نتایج این پژوهش بیان می دارد که، فعالیت-های زنجیره ارزش بر ارزش افزوده اقتصادی تعاونی های بازرگانی شهرستان بیرجند تأثیرگذار است.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30543_a5cc10895bc98647d1c9c76f2aef23b5.pdf
زنجیره ارزش
تعاون
ارزش اقتصادی
بازرگانی
per
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
بررسیهای بازرگانی
2676-7562
2676-735X
2016-12-21
14
80
84
95
30544
Original Article
ارائه مدل پیشایندهای مورد نیاز ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان و تعهد کارکنان به برند در صنعت هتلداری
سید محمد طباطبایی نسب
tabatabaeenasab@yazd.ac.ir
1
هوشمند باقری قرهبلاغ
hooshmand.baghery@gmail.com
2
راضیه عاملی
raziehameli5864@gmail.com
3
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد
امروزه، مفهوم ارزش ویژهی برند که قبلاً درک آن دشوار به نظر می-رسید، نظر دانشگاهیان و کارآموزان را به خود جلب کرده است. تعهد کارمندان نسبت به برند، پیشنیازی برای ارزش ویژه برند بر مبنای کارمند میباشد. اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از نظر ﻫﺪف ﻛﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ جمعآوری دادهها، ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ- ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ. جامعهی آماری تحقیق را تعدادی از کارمندان هتلهای منتخب استان اصفهان تشکیل میدهد. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از فرمول کوکران برای جوامع محدود استفاده شد، بر اساس اطلاعات به دست آمده از سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان تعداد کارمندان هتلهای مذکور 290 نفر بوده، که بر اساس فرمول زیر حجم نمونه به مقدار 184 نفر تعیین شد. و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 184 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که، درک کارمند از اهمیت برند، انتشار دانش و شفافیت اهداف برند بر تعهد کارکنان به برند و همچنین بر ارزش ویژه برند بر مبنای کارمند تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در پایان بین تعهد کارکنان به برند و ارزش ویژه برند بر مبنای کارمند تأثیر مثبت و معناداری یافت شد. این تحقیق گامی نو است در بررسی پیشایندهای مورد نیاز جهت اجرای رویکرد جدید ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان و تعهد کارکنان به برند.
https://barresybazargani.itsr.ir/article_30544_4d1460e9316cc03f3ab41411ff510ad3.pdf
ارزش ویژه برند بر مبنای کارمند
درک کارمند از اهمیت برند
شفافیت اهداف
تعهد به برند