@article { author = {rezaei, mahdi and yaghobi, parisa}, title = {The Status of Commodity Trade between Iran and Turkey in the Global Value Chain Perspective}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {14}, number = {81}, pages = {31-42}, year = {2017}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {According to the literature on the "global value chain", more developed countries export final products more, including consumer and capital goods, and less developed countries export intermediate goods more. Turkey is one of Iran's partners in commodity trade, and this article deals with the transformation of Iran-Turkey trade in the global value chain (GVC) over the past two decades. The paper shows that Turkey's gains in GVC has been increasing via its expansion in exporting of final products. Iran has not only gained less from the GVC in comparison with Turkey in the export of intermediate and final goods, but in comparing with the average world Iran has not. Also, Iran's trade with Turkey in recent years has shown that Iran exports products of "manufacture of chemicals and chemical products" industry which mainly includes intermediate goods to Turkey. Turkey processes these products to the final goods through " manufacture of pharmaceuticals, medicinal chemical and botanical products " and " manufacture of soap and detergents, cleaning and polishing preparations, perfumes and toilet preparation" industries, which have high technology level, and then exports these goods to the world, including Iran. Therefore Turkey gains from the GVC more via this way.}, keywords = {Global Value Chain / Commodity Trade / Iran / Turkey / Manufacture of Chemicals and Chemical Products}, title_fa = {وضعیت تجارت کالایی ایران و ترکیه از منظر زنجیره ارزش جهانی}, abstract_fa = {بر اساس ادبیات مرتبط با «زنجیره ارزش جهانی»، کشورهای توسعه‌یافته‌تر بیشتر کالاهای نهایی که شامل کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای است صادر و کشورهای کمتر توسعه‌یافته بیشتر کالاهای واسطه ای صادر می‌کنند. ترکیه یکی از شرکای ایران در تجارت کالایی می‌باشد و این مقاله به تحولات تجارت کالایی ایران و ترکیه در زنجیره ارزش جهانی (GVC) طی دو دهه گذشته پرداخته است. مقاله نشان می‌دهد نفع ترکیه از GVC به واسطه افزایش سهم آن از صادرات محصولات نهایی در جهان، روندی صعودی داشته است؛ اما ایران در صادرات کالاها واسطه‌ای و نهایی جهانی، نه تنها نفع کمتری از GVC در مقایسه با ترکیه برده، بلکه در مقایسه با متوسط کل دنیا نیز نتوانسته است از GVC منتفع شود. همچنین وضعیت تجارت ایران با ترکیه طی سالهای اخیر نشان می دهد که ایران، آن دسته از محصولات رشته فعالیت تولیدی «تولید مواد و محصولات شیمیایی» که عمدتاً کالاهای واسطه است به ترکیه صادر کرده و ترکیه این محصولات را به محصولات نهایی صادراتی همین بخش از طریق رشته فعالیت‌های تولیدی «تولید دارو و مواد شیمیایی مورداستفاده در پزشکی و محصولات دارویی گیاهی» و «تولید صابون و مواد پاک‌کننده و لوازم بهداشت و نظافت و عطرها و لوازم‌آرایش» که از سطح فناوری بالایی برخوردارند، تبدیل نموده و به دنیا، از جمله ایران، صادر می‌کند و از این طریق، از GVC نفع بیشتری می برد.}, keywords_fa = {زنجیره ارزش جهانی,تجارت کالایی,ایران,ترکیه,صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_31808.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_31808_8a097e944e6472643bc03414efaaa881.pdf} }