@article { author = {شائمی, علی and صالحی, سمیه and خیرمند, مرضیه and فراقیان, حمید}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {75}, pages = {70-81}, year = {2016}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه الگوی عملیاتی جهت انجام بازاریابی ممتیکی در سازمان‌ها}, abstract_fa = {کلمه ممتیک از ممیک به معنای تقلید مشتق شده است. بر اساس علم ممتیک، نگرشها، رفتارها، افکار و باورها می‌توانند همانند ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. مم یک ایده، فکر و یا مفهوم است که می‌تواند از طریق ذهنها انتقال پیدا کند . مم می‌تواند هر چیزی باشد مانند یک لحن جذاب که شما به‌صورت ناخواسته پیدا کرده‌اید، زمزمه‌ای که به‌صورت ناخودآگاه از طریق شعار یک آگهی تجاری حفظ کرده‌اید و یا ایده‌های ذهنی و پیچیده طرح‌های بزرگ، همه این‌ها به ذهن شما از طریق ذهن فرد دیگری منتقل شده‌اند. دانش ممتیک در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف کاربرد دارد که یکی از آنها حوزه بازاریابی است. در مقاله حاضر،ابتدا به تشریح مفهوم مم و ممتیک، ویژگی مم‌ها و علم ممتیک می‌پردازیم و سپس کاربرد علم ممتیک در بازاریابی و ارتباط آن با بازاریابی عصبی و ویروسی و نیز نقش مهم علم ممتیک در طراحی فعالیت‌های بازاریابی جهت نفوذ بر مصرف‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین کاربرد مهندسی ممتیک در فعالیت‌های بازاریابی تشریح گردیده و در پایان یک الگوی عملیاتی جهت بازاریابی ممتیکی (بازاریابی از طریق مم‌ها) در سازمان ارائه شده است.}, keywords_fa = {علم ممتیک / مم / ویروس‌های ذهنی / علم بازاریابی / مهندسی ممتیک}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_22272.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_22272_135c23709a55653b081329f97aadb488.pdf} }