@article { author = {kamari, anvar}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {11}, number = {63}, pages = {25-36}, year = {2014}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {دیپلماسی بازرگانی و مناسبات جدید اقتصادی و تجاری}, abstract_fa = {دیپلماسی بازرگانی امروزه در فرآیند جاری جهانی شدن و مناسبات جدید اقتصادی و تجاری بین کشورها دارای نقش پر رنگی میباشد. در دو دهه اخیر دامنه پوشش و ماهیت دیپلماسی بازرگانی به واسطه تغییر اولویت‌های دولت‌ها، پیشرفت در فناوری و توسعه نظام تجاری، تغییر در دامنه پوشش به‌ویژه با رویکرد فعال دولت‌ها و دیپلمات‌های بازرگانی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی، شیوه‌های دیپلماسی بازرگانی و ارزش افزوده ناشی از فعالیت‌های ثانویه آنها و ... دچار تحول شده است. بسیاری از کشورهای تراز اول تجاری جهان با درک مناسب از این موضوع برای این دیده‌بانان مناسبات تجاری اهمیت ویژه‌ای قائل شده و نسبت به توسعه دیپلماسی بازرگانی از نظر ساختار سازمانی، کیفیت و چگونگی انجام وظایف متناسب با محیط و شرایط کشورهای هدف و نیز ساختار اقتصادی و مزیت‌های کشورهای متبوع خود، کمیت و تعداد دیپلمات‌های بازرگانی و نهایتا ابزارها و مشوق‌های مورد نیاز اقدام نموده‌اند. در این مقاله ضمن معرفی انواع دیپلماسی بازرگانی موضوعاتی مانند، نقش آنها در توسعه تجارت و روابط اقتصادی و تجاری میان کشورها در شرایط و محیط‌های متفاوت حاکم بر کشورها، مخاطبان دیپلماسی بازرگانی و نیازهای آنان و نیز ساختارهای سازمانی حاکم بر دیپلماسی بازرگانی در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا روش‌های مناسب برای بهبود دیپلماسی بازرگانی ارائه می‌گردد}, keywords_fa = {بازرگانی/ دیپلماسی/ مناسبات جدید اقتصادی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_13961.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_13961_becdb7613556e8d19c60f4caed8d212c.pdf} }