@article { author = {karimi, vahid and fathizadeh, amirhoshang}, title = {: Legal Review of Joint Venturer’s Contract in Turkey’s Legal System and Recommendations for Iran}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {16}, number = {شماره 90-91}, pages = {1-22}, year = {2018}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {Joint ventures as a legal institution have contributed significantly to the expansion and development of international trade. Both kind of Joint ventures, contractual and entity types have been accepted and executed throughout the world. Although Turkish legal has no specific law on the issue and has not addressed JV directly, but it has been addressed indirectly in various laws, and its various dimensions have been investigated. The new Turkish law on Legal Commitments in twenty articles has reviewed the partnership agreement, which includes the contract of Joint ventures as well. Meantime, the law of Foreign Direct Investment plays critical role on Joint ventures. It is worth mentioning that in this regulation the principle of contractual freedom is emphasized. It has some substantive part regarding the amount of shareholding, the distribution of profits and losses between the parties, the decision-making process, the board of directors and management, the prohibition of competition between partners, Inspection, Changes in the structure of the JV, new partner process and termination of JV. On the shade of such regulations Turkish traders have got this opportunity to conclude JV agreements with foreign investors complying global standards and has had a positive impact on the development of foreign investment.}, keywords = {Joint Venture / Foreign Investment / Turkish Code of Obligation / Turkish Foreign Direct Investments Law}, title_fa = {بررسی حقوقی قرارداد جوینت ونچر(سرمایه‌گذاری مشترک) در نظام حقوقی ترکیه و توصیه‌هایی برای ایران}, abstract_fa = {سرمایه‌گذاری مشترک [1] در میان روش‌های متنوع مشارکت و سرمایه‌گذاری، نقش به‌سزایی در پیشرفت تجارت و اقتصاد بین‌الملل ایفا نموده است. در همین راستا، سرمایه‌گذاری مشترک چه به‌صورت قراردادی و چه شرکتی در نظام حقوقی ترکیه مورد پذیرش قرار گرفته است. در این‌خصوص اگرچه قانونی خاص به این موضوع به‌طور جداگانه ورود ننموده است، اما در قوانین متعددی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بدان پرداخته شده و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفته است. قانون تعهدات جدید ترکیه در بیست ماده به بررسی قرارداد‌ مشارکت پرداخته است که این مواد شامل سرمایه‌گذاری مشترک نیز می‌شود. چنانچه دکترین حقوقی نیز در تبیین مقررات سرمایه‌گذاری مشترک با تأکید بر این قانون به تحلیل مواد آن پرداخته‌اند. همان‌گونه که توجه به اصل آزادی قراردادی در تمامی قسمت‌های این قانون مورد تأکید است، درخصوص میزان سهام مشارکت، تقسیم سود و زیان بین طرفین، حدنصاب تصمیم‌گیری‌، انتخاب مدیریت و اعطا و حذف اختیارات مدیریتی، ممنوعیت رقابت بین شرکا و یا ازطریق اشخاص ثالث، بازرسی فعالیت‌های مشترک، تغییرات در ساختار شرکت‌ها نسبت به ورود شرکا جدید و یا خروج شرکا وخاتمه‌ی سرمایه‌گذاری مشترک مورد اشاره قرار گرفته‌اند. در این میان قانون سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم نیز نقشی محوری در انعقاد این قراردادها ایفا می‌نماید. وجود چنین مقرراتی موجب انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با استانداردهای جهانی شده و بر توسعه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر مثبتی داشته است.  }, keywords_fa = {جوینت ونچر/ سرمایه‌گذاری خارجی/ قانون تعهدات ترکیه/ قانون سرمایه‌گذاری خارجی ترکیه}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34862.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34862_91c08be9dd5ff644fb6c7e33a3a92918.pdf} } @article { author = {یوسفی, محمد and ghazizadeh, mostafa}, title = {: A Review of the Internationalization Models of Firms}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {16}, number = {شماره 90-91}, pages = {23-39}, year = {2018}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {The Increasing Growth of the world trade volume and it’s changes has made internationalization as one of the key components of business strategies in many companies in the world. So far, many attempts have been made to understand this process, and there are many definitions for the internationalization of companies. Internationalization of companies is one of the issues that has attracted the attention of many researchers in recent years. Over time, many models have been presented to explain this process. Despite the differences in these theories, the Apalsa model, I models and pre-export behavior models focus on the internal processes of companies to achieve internationalization goals, but network models seek to describe the internationalization process of companies based on the establishment and maintenance of relationships with other companies. The purpose of this article is to present a comprehensive and transparent picture of internationalization models their well as their differences.}, keywords = {Internationalization / Upsala Model / Network Theory}, title_fa = {مروری بر مدل‌های بین المللی‌سازی شرکت‌ها}, abstract_fa = {افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن‌ در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها گردیده و بین‌المللی‌سازی را به یکی از مؤلفه‌های اساسی استراتژی‌های کسب و کار در بسیاری از شرکت‌های جهان تبدیل نموده است. تا‌کنون تلاش‌های بسیاری برای درک این فرایند صورت گرفته و تعاریف زیادی نیز برای بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها ارائه شده است. بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها یکی از موضوعاتی بوده است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده و در طول زمان نیز مدل‌های بسیاری برای تبیین این فرایند ارائه شده است. علی‌رغم تفاوت‌های موجود در این نظریه‌ها، مدل‌ آپ‌سالا، مدل‌های I و مدل رفتارهای پیش از صادرات بر فرایندهای داخلی شرکت‌ها برای رسیدن به اهداف بین‌المللی‌سازی تمرکز دارند ولیکن مدل‌های شبکه‌ای به دنبال توصیف فرایند بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها بر اساس ایجاد و حفظ روابط با سایر شرکت‌ها هستند. هدف از نگارش این مقاله ارائه تصویری کلی و شفاف از مدل‌های بین‌المللی‌سازی و هم‌چنین بیان تفاوت‌های موجود بین این مدل‌ها می‌باشد.}, keywords_fa = {ین‌المللی‌سازی/ مدل آپ‌سالا / نظریه شبکه}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34863.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34863_d7f49d701f1d590a333f7b47036a849e.pdf} } @article { author = {shahabadi, abolfazl and moghimi, faezeh}, title = {The Impact of International Marketing on Iran’s carpet exports}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {16}, number = {شماره 90-91}, pages = {40-56}, year = {2018}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {The carpet industry is one of the important non-oil exports which Iran can have a better presence on the world markets, because it has a comparative advantage in its production. The main purpose of this research is to investigate the effect of marketing on export performance. The statistical population of the research includes all managers of carpet exporter companies in the country, whose number in 2015, according to a query from the Statistical Section of the carpet association, is 363 and the sample size is 190. The purpose of the research is applied research. In terms of data collection, it is a descriptive-survey research type and a survey tool is a questionnaire distributed among sample members. The relationship between research variables has been examined through path analysis Using the LASERL software the results of the analysis indicate that three main hypotheses of the research have been confirmed in total. International strategy, marketing compatibility and export orientation on carpet export performance in Iran have a significant effect.}, keywords = {Export Performance / International Strategy / Marketing Compatibility / Export Market Orientation / Export of Carpets}, title_fa = {تأثیر بازاریابی بین‌الملل بر عملکرد صادرات فرش ایران}, abstract_fa = {یکی از پدیده‌های قابل‌توجه در سال‌های اخیر روند رو به رشد جهانی‌شدن است. صنعت فرش، یکی از صادرات غیرنفتی است که ایران به وسیله آن می‌تواند حضور بهتری در بازارهای جهانی داشته باشد؛ چرا که در تولید آن از مزیت نسبتی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی بر عملکرد صادراتی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران شرکت‌های صادرکننده فرش در سطح کشور است که تعداد آن‌ها در سال ۱۳۹۴ بر طبق استعلامی که از بخش آماری اتحادیه فرش انجام شد برابر با ۳۶۳ نفر و حجم نمونه ۱۹۰ نفر است. پژوهش به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی است و ابزار تحقیق پرسشنامه است که میان اعضای نمونه توزیع گشته است. ارتباط بین متغیرهای پژوهش از طریق تحلیل مسیر در نرم‌افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه تحلیل حاکی از آن است که درمجموع سه فرضیه اصلی پژوهش مورد تائید قرار گرفته است. استراتژی بین‌المللی، سازگاری بازاریابی و جهت‌گیری صادراتی بر عملکرد صادرات فرش در ایران دارای تأثیر معنادار هستند.}, keywords_fa = {عملکرد صادرات,استراتژی بین‌المللی,سازگاری بازاریابی,جهت‌گیری بازار صادرات,صادرات فرش}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34865.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34865_402cc91f6ccae041aeb684e7c8555ee5.pdf} } @article { author = {tahmasebi, hamzeamin and sadafi, hadi}, title = {Examining the effective factors on the kiwifruit export of the west of Guilan using: DEMATEL Method}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {16}, number = {شماره 90-91}, pages = {57-77}, year = {2018}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {The export of non-oil products, particularly agricultural products has a significant effect on foreign exchange earnings in Iran. Therefore, it seems essential to study the effective factors and its extent on the agricultural products export. In this research, the effective criteria on kiwifruit export is identified using Delphi technique. Then, using DEMATEL method, inter-affected and inter-effective relations of the criteria is explained and eventually effective factors on agricultural products export are extracted. The statistical population, in this research, consists of export companies and sorting companies located in Talesh and Astara. The main data collection tool is a questionnaire. In this regard, using Delphi technique in two stages, 9 criteria as effective factors on kiwifruit export are identified. According to the results from the analysis of the criteria using DEMATEL technique, it is determined that among the 9 selected criteria, product price is the most affected criteria and the most weighting coefficient in the whole system, as well as being the leading factor on export. However, the economic factors are the most effective ones. Findings indicate that controlling the economic factors on kiwifruit export allows for access to many markets and can also improve the foreign income.}, keywords = {Delphi Technique / DEMATEL / Non-Oil Export / Kiwi Fruit}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر صادرات کیوی غرب گیلان با استفاده از تکنیک دیمتل}, abstract_fa = {صادرات محصولات غیرنفتی به‌خصوص محصولات کشاورزی تأثیر بسیار مهمی در ارزآوری برای کشورمان دارد. لذا بررسی عوامل تأثیرگذار بر صادرات محصولات کشاورزی و شناخت میزان تأثیرگذاری آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش معیارهای مؤثر بر صادرات محصول کیوی با استفاده از تکنیک دلفی شناسایی می‌شود. سپس با استفاده از روش دیمتل، روابط تأثیرگذار و تأثیرپذیر متقابل معیارها بر روی یکدیگر معرفی‌شده و در نهایت عوامل تأثیرگذار بر صادرات محصولات کشاورزی استخراج می‌شود. جامعه آماری پژوهش، شرکت‌های صادراتی و سورتینگ‌های شهرستان تالش و آستارا است و ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. در این راستا، 9 معیار به‌عنوان عوامل مؤثر بر صادرات کیوی طی دو مرحله انجام تکنیک دلفی شناسایی شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تجزیه‌وتحلیل معیارها با استفاده از تکنیک دیمتل مشخص گردید که در بین نه معیار انتخاب‌شده، قیمت محصول بیشترین تأثیرپذیری را بر روی سایر معیارها و بیشترین ضریب وزنی را در کل سیستم داراست و نقش‌آفرین‌ترین معیار بر میزان صادرات است. همچنین معیار عوامل اقتصادی بیشترین تأثیرگذاری را بر روی سایر معیارها داراست. نتایج نشان داد که با فرض کنترل کردن عوامل اقتصادی در زمینهٔ صادرات محصول کیوی، می‌توان به بازارهای بیشتری دسترسی پیدا کرد و درآمد ارزی کشور را بهبود بخشید.}, keywords_fa = {تکنیک دلفی/ تکنیک دیمتل/ صادرات غیرنفتی/ کیوی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34867.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34867_d43966310be1eae3f661bd98abeb2901.pdf} } @article { author = {varahrami, vida and tehrani, afsaneh}, title = {Analysis of Iran Gas Export to Turke}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {16}, number = {شماره 90-91}, pages = {78-92}, year = {2018}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {Energy sector is one of the main sectors in each country whit big effect on other economic sectors. Having knowledge on effective factors on energy source, let policy makers have better forecasting. Natural gas is one of the main energy in 21 century which has main rule in global trade. Iran has many gas sources and should use it for export to different countries. in this paper, effects of effective factors on natural gas export to Turkey with pipeline is surveyed with Vector Autoregressive model and impulse response and variance decomposition according to (1994-2014). Results reveal that, the first hypothesis effects of increase of natural gas price is more than decrease of natural gas price on gas export to Turkey is not Confirmed and second hypothes is effects of natural gas price changes on it’s export to Turkey is asymmetric is Confirmed.}, keywords = {Natural Gas Export / Gas Price Changes / Pipeline / Turkey}, title_fa = {تحلیلی بر صادرات گاز ایران به ترکیه}, abstract_fa = {آگاهی نسبت به متغیرهای تأثیر گذار بر صادرات حامل‌های انرژی و میزان تأثیر هر کدام از این متغیرها، به سیاست‌گذاران اقتصادی این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را در زمینه میزان عرضه حامل‌های انرژی در سال‌های آتی به عمل آورند. گاز طبیعی یکی از انرژی‌های مهم قرن 21 است که نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی، به‌عنوان یک سوخت مهم ایفا خواهد نمود. کشور ما با داشتن ذخایر بسیار فراوان گاز می‌بایستی از مزیت‌های این سوخت پاک، هم برای استفاده داخلی و هم برای صادرات به کشورهای مختلف استفاده کند. با توجه به این مسأله، در مطالعه حاضر، میزان و نحوه اثرگذاری عوامل مؤثر بر صادرات گاز ایران به کشور ترکیه (از طریق خط لوله)، بر اساس الگوی خود توضیح برداری(VAR)، توابع واکنش آنی و تجزیه واریانس طی سال‌های 1393-1373 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده فرضیه اول تحقیق مبنی براین که تأثیر افزایش قیمت گاز نسبت به کاهش قیمت آن  بر صادرات گاز به ترکیه، بیشتر است را تأیید نمی‌کند و فرضیه دوم تحقیق مبنی بر این که اثر تغییرات قیمت گاز  بر صادرات آن به ترکیه، نامتقارن می‌باشد، تأیید می‌گردد.}, keywords_fa = {صادرات گاز طبیعی/ تغییرات قیمت گاز/ خط لوله/ ترکیه}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34869.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34869_9a791495b0b2c491d00c6ec145cafacc.pdf} } @article { author = {مکی زاده, وحید and ابوالحسینی, نیما}, title = {: Strategic Allince Performance in Iran’s Oil, Gas and Petrochemical Industry}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {16}, number = {شماره 90-91}, pages = {93-107}, year = {2018}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {Forming of strategic alliances is one of the most important strategies of firms in the oil industry and its related industries; so, the performance evaluation is also an important field of study this is considered. in these kind of studies, The purpose of this study is to present a model of strategic alliances performance with respect to alliance diversity. from 113 questionnaires distributed among firms participating in strategic alliances in the oil, gas and petrochemical industry, 73 usable questionnaires were returned. Latent variables are all in the range of acceptable reliability. To test the model, partial Least Squares Method and Smart PLS-Graph software version 2.0 was used. The results showed that alliance experience has a positive effect on alliance management capability and Alliance performance. Positive impact of Alliance management capability on competitive advantage, and competitive advantage impact on performance is also confirmed. Separation of impacts Showe that experience has a significant impact on the performance of alliances.}, keywords = {Strategic alliance / Alliance Experience / Alliance Management capability /Alliance Diversity,/ Alliance Performance}, title_fa = {الگوی مفهومی عملکرد اتحادهای استراتژیک با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: صنعت نفت)}, abstract_fa = {تشکیل اتحادهای استراتژیک یکی از مهم ترین استراتژی های بنگاه‌ها در صنعت نفت و صنایع وابسته آن می باشد. از این رو ارزیابی عملکرد آنها نیز یکی از مهمترین عرصه‌های مطالعاتی به شمار می‌رود. به همین منظور در این تحقیق الگوی عملکرد اتحادهای استراتژیک با درنظر گرفتن تاثیرات تنوع اتحاد ارایه شده است. 113 پرسشنامه در میان بنگاه‌های مشارکت‌کننده در اتحادهای استراتژیک صنعت نفت، گاز و پتروشیمی توزیع شد که 73 پرسشنامه قابل استفاده برگشت داده شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل نیز از روش کمترین مربعات جزیی و نرم افزار Smart PLS-Graph نسخه 2.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که تجربه اتحاد بر قابلیت مدیریت اتحاد و عملکرد اتحاد اثر مثبتی دارد. همچنین تاثیر قابلیت مدیریت اتحاد بر مزیت رقابتی و عملکرد تایید شد. اثر مزیت رقابتی بر عملکرد نیز تایید شد. اما اثر تنوع بر عملکرد اتحاد رد شد. تفکیک آثار نشان داد که تجربه اتحاد تاثیر بسزایی در عملکرد اتحادها دارد.}, keywords_fa = {اتحادهای استراتژیک,تجربه اتحاد,تنوع اتحاد,عملکرد اتحاد,قابلیت اتحاد}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34870.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_34870_e0d87024dd2d480217e79784e0c699b2.pdf} }