@article { author = {سرمدسعیدی, سهیل and قاسمی, بهروز and وجدی, خدیجه and نجفی‌مجد, صمد}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {1-14}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر برنامه‌های تشویق صادرات برعملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی}, abstract_fa = {با توجه به نقشی که صادرات در ایجاد فرصت اشتغال و تأمین ارز جهت واردات به ویژه در کشورهای درحال توسعه دارد، حضور مداوم در بازارهای بین‌المللی دارای اهمیت حیاتی می‌باشد. با توجه به پیچیدگی رقابت‌های فزاینده، دقت در تصیم‌گیری مطلوب و اتخاذ سیاست‌های حمایتی مناسب در سطوح مختلف، ضرورت پیدا کرده که هدف این سیاست‌ها بهبود عملکرد صادراتی شرکت‌ها یا تحریک آن‌ها برای شروع و ادامه فعالیت‌های صادراتی است. هدف این مطالعه تحلیل نحوه و میزان تأثیرگذاری برنامه‌های تشویق صادرات بر عملکرد شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایران می‌باشد. برای این منظور از مدلی جهت بررسی تأثیر برنامه‌های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی استفاده گردید که جهت گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای بین شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ایران توزیع و سپس با استفاده از فن آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از برنامه‌های تشویق صادرات به‌طور مستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر نداشته اما به‌طور غیرمستقیم و از طریق تأثیرگذاری بر قابلیت‌های مرتبط با صادرات و اثر آن بر استراتژی بازاریابی صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارند. بر اساس نتایج تحقیق، پیشنهادهایی برای افزایش اثربخشی برنامه‌های تشویق صادرات ارائه شده که می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد.}, keywords_fa = {برنامه‌های تشویق صادرات / منابع مرتبط با صادرات / قابلیت‌های مرتبط با صادرات / استراتژی بازاریابی صادراتی / عملکرد صادراتی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19971.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19971_42b37417ef87ae6ef004fa8862a0102d.pdf} } @article { author = {فتحی‌زاده, امیرهوشنگ}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {15-30}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تدوین راهبردهای حقوق مالکیت فکری جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {ارزش و اهمیت روز افزون حقوق مالکیت فکری در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی و تأثیر آن بر حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، تجاری و اقتصادی سبب گردیده به یکی از حوزه‌های راهبردی تبدیل شود. در این میان هر کشور با توجه به ظرفیت‌ها و رویکردهای خود و میزان اهمیت و ضرورتی که برای این مقوله قایل است نسبت به تدوین راهبردهای مربوطه اقدام می‌‌نماید. اهمیت این موضوع بر جمهوری اسلامی ایران نیز پوشیده نیست و فعالیت‌های صورت گرفته در چند سال اخیرحکایت از اهمیت این موضوع در جمهوری اسلامی ایران دارد. این تحقیق در صدد تدوین راهبردهای یکپارچه و هماهنگ مطابق با اصول و مقررات حاکم و موازین اسلامی مطابق ارزش‌ها، مأموریت‌ها و منویات مقام معظم رهبری بوده به گونه‌ای که با ملاحظه مؤلفه‌‌های محیطی حقوق ذینفعان را تضمین  نماید. در این مطالعه سعی گردیده با ملاحظه مؤلفه‌های تأثیرگذار مربوطه و ساختار حقوقی و قانونی و هم چنین نظام مدیریتی امور مربوط به حقوق مالکیت فکری نسبت به تدوین راهبردهای مربوطه اقدام گردد. در این تحقیق ضمن استخراج مؤلفه‌های تأثیرگذار داخلی و خارجی و ارایه آن به کارشناسان و نخبگان ذیربط و تعیین میزان و اهمیت و تأثیر هر کدام از طریق ماتریسSWOT راهبردهای مربوطه تدوین گردیده است. با محاسبه مختصات مربوطه و موقعیت‌یابی در تحلیل Space ، وضعیت جمهوری اسلامی ایران در موقعیت تدافعی قرار گرفت و پانزده راهبرد نهایی برای آن تدوین گردید.}, keywords_fa = {سازمان جهانی مالکیت فکری/ شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری حقوق مالکیت فکری/ مؤلفههای تأثیرگذار بر راهبردها / اداره امور مربوط به حقوق مالکیت فکری}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19972.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19972_b80b6832673cfee20cb63e7ef76a1843.pdf} } @article { author = {اکبری, محسن and آل‌طه, سیدحسن and صادق‌پور, پویا}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {31-42}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید مشتریان با نقش واسطه‌ای مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر محصول}, abstract_fa = {با افزایش آگاهی و دانش مشتریان در ارتباط با اهمیت رفاه اجتماعی، محیط‌زیست به دغدغه‌ای جدی برای مردم تبدیل شده است. اهمیت مسائل محیط‌زیست، افزایش مقررات عمومی، رقابت وسیع سازمان‌ها و فشار افکار عمومی باعث شده است که سازمان‌ها علاوه بر سودآوری و فروش بیشتر به محیط‌زیست و سلامت مصرف‌کنندگان هم توجه کنند. امروزه سازمان‌هایی می‌توانند به اهداف خود دست یابند که به وظایف اجتماعی خود نیز توجه کنند. به دلیل اهمیت این مفهوم، این مقاله به بررسی تأثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرف‌کنندگان با نقش واسطه‌ای مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول پرداخته است. تعداد ٣٨٤ پرسشنامه میان مصرف‌کنندگان توزیع و جمع‌آوری شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که همه‌ی فرضیه‌ها به جز تأثیر مستقیم بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرف‌کنندگان مورد تأیید است؛ بنابراین، بازاریابی سبز از طریق اثرگذاری بر مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول می‌تواند بر قصد خرید اثرگذار باشد و مستقیماً بر آن تأثیر ندارد.}, keywords_fa = {بازاریابی سبز/ مسئولیت اجتماعی شرکت/ تصویر محصول/ قصد خرید محصولات سبز}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19973.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19973_952c24de0909c55b2ee7aacdd545dba6.pdf} } @article { author = {درزیان عزیزی, عبدالهادی and رحیمی, فرج‌اله and موسوی, سیده مهناز}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {44-59}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد صادراتی}, abstract_fa = {عملکرد صادراتی یکی از مباحث بازاریابی بین الملل است که بسیار مورد پژوهش قرار گرفته شده است ولی همچنان درک درست و کاملی از آن وجود ندارد، که این مشکل تا حدودی به دلیل پیچیدگی مفهوم عملکرد صادراتی و شاخص‌های متنوع اندازه‌گیری عملکرد صادراتی است که اغلب به نتایج متناقض و متضاد منجر می‌‌شود. در مقاله حاضر بیش از 75 مطالعه تجربی داخلی و خارجی مربوط به شاخص‌های عملکرد صادراتی که در فاصله زمانی سال‌های 1998 تا 2015 منتشر شده است بررسی شده است. که نتایج این بررسی نشان داده است که شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد صادراتی به دو گروه اقتصادی (مالی) و غیر اقتصادی (غیر‌مالی) دسته‌بندی می‌شوند، در نهایت در مجموع این دو گروه  68 شاخص برای اندازه‌گیری عملکرد صادراتی شناسایی شده است. که در گروه شاخص‌های اقتصادی رشد فروش صادرات، حجم فروش صادرات، شدت صادرات، سهم بازار صادرات، رشد سهم بازار صادرات،رشد سهم بازار صادرات در مقایسه با رقبا، سودآوری صادرات و حاشیه سود صادرات بیشترین کاربرد را داشته‌اند. در حالی که شاخص‌های غیراقتصادی کمتر استفاده شده است. از جمله پرکاربردترین این شاخص‌ها عبارتند از: عملکرد کلی صادرات، موفقیت صادرات، عملکرد استراتژیک صادرات، رضایت از عملکرد صادراتی و جلسه انتظارات اشاره نمود.}, keywords_fa = {عملکرد/ عملکرد صادراتی/ شاخص‌های عملکرد صادراتی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19974.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19974_cfd2d48e06b397a284be6d2a58d59bfa.pdf} } @article { author = {ملکی‌مین‌باش‌‍زرگاه, مرتضی and اسدزاده, محبوبه}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {60-71}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تاثیر تبلیغات از طریق پیام کوتاه بر ابعاد مختلف ارزش ویژه نام تجاری در صنعت بیمه}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین تبلیغات از طریق پیام کوتاه و ابعاد چهارگانه ارزش ویژه نام تجاری در نمایندگی‌های بیمه ملت مشهد انجام شده است. جهت دستیابی به این هدف به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای با تخصیص متناسب، دو نمایندگی از دو نقطه با شرایط فرهنگی و درآمدی کاملا متفاوت در مشهد انتخاب و نمونه‌گیری از این دو نمایندگی به نسبت تعداد مشتریان در هر کدام از نمایندگی‌ها انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است و تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام گرفته است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که تبلیغات از طریق پیام کوتاه با همه چهار بعد ارزش ویژه نام تجاری به طور معنادار و مثبتی در ارتباط است.}, keywords_fa = {بازاریابی سیار/ ارزش ویژه نام تجاری/ تبلیغات از طریق پیام کوت}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19975.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19975_382e8f8f70a899fb5efd059c36e991f8.pdf} } @article { author = {رضایی, مهدی and یعقوبی‌منظری, پریسا}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {72-79}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه مبادله ایران در صادرات مواد خام و واردات کالاهای سرمایه‌ا‌ی طی دوره(1392-1388)}, abstract_fa = {رابطه مبادله به این موضوع می‌پردازد که یک اقتصاد، چه اندازه محصول را از طریق ارزش یک واحد محصول صادراتی خود، می‌تواند خریداری نماید. مواد خام، بخشی از صادرات کالایی ایران را تشکیل می‌دهد و از طرف دیگر، بخشی از تشکیل سرمایه ناخالص کشور نیز از ناحیه واردات کالاهای سرمایه‌ای فراهم می‌گردد. این مقاله، رابطه مبادله بین مواد خام صادراتی و کالاهای سرمایه‌ای وارداتی ایران را برای دوره 1392-1388 بررسی کرده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که رابطه مبادله بین مواد خام صادراتی و کالاهای سرمایه‌ای وارداتی کشور در سال‌های 1391 و 1392 به‌شدت وخیم شده است.}, keywords_fa = {رابطه مبادله/ مواد خام/ کالاهای سرمایه‌ای}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19976.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19976_644ff53cc2a52e99ac6cde407b1a2b2e.pdf} } @article { author = {انصاری, فهیمه and اخلاصی, امیر and شفیعی, رضا}, title = {}, journal = {Commercial Surveys}, volume = {13}, number = {72}, pages = {80-92}, year = {2015}, publisher = {The Institute for Trade Studies & Research}, issn = {2676-7562}, eissn = {2676-735X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ارائه مدل برندسازی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در صنعت شیرآلات بهداشتی به روش نظریه بنیادی}, abstract_fa = {مسئله اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای برندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنعت شیرآلات بهداشتی با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایرانی است. با توجه به این موضوع که در این حوزه مدلی جامع در ادبیات پژوهشی وجود ندارد، در این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی تئوری داده بنیاد، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و ارائه مدل نهایی شده است.در مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد، پدیده محوری پژوهش، فرآیند برند سازی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنعت شیرآلات کشور در نظر گرفته ‌شده است و پس از انجام مراحل پژوهش شرایط علی، زمینه‌ای و مداخله‌گر این پدیده شناسایی گردیدند. همچنین در انتها نتایج و پیامدهای برندسازی در این نوع بنگاه‌ها در مدل ارائه‌شده است. همچنین راهبردهای برندسازی در بنگاه‌های کوچک و متوسط شناسایی گردیدند. برای ساخت مدل تحقیق از روش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و دقیق بر طبق اصول نظریه داده بنیاد استفاده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران عامل،مدیران بازاریابی و مدیران برند سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در صنعت شیرآلات بهداشتی بوده‌اند که از طریق نمونه‌گیری نظری (غیر احتمالی) با برخی مدیران شرکت‌ها مصاحبه‌ها انجام شد و تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافت و پس از تحلیل و بررسی کدهای استخراج ‌شده در مراحل سه‌گانه‌ کدگذاری، مدل نهایی استخراج گردید.}, keywords_fa = {برند/برندسازی/بنگاههای کوچک و متوسط/SME/شیرآلات بهداشتی}, url = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19977.html}, eprint = {https://barresybazargani.itsr.ir/article_19977_630dfcf05853b0a9ec5f0d3bcf54a381.pdf} }